Цифрова трансформація ДТЕК - це крок у європейський енергоринок

коментувати
Виконавчий директор «ДТЕК Енерго» Дмитро Сахарук

Виконавчий директор «ДТЕК Енерго» Дмитро Сахарук

Виконавчий директор ДТЕК Енерго в ексклюзивному інтерв'ю для Deloitte розповів про те , чому кожному бізнесу рано чи пізно потрібно стати цифровим , як системно підходити до управління Digital технологіями і чи можна зробити єдині IT - рішення для півсотні виробничих підприємств.

Що означає цифрова трансформація для Вас і Вашої організації? Чи вплине перехід на цифрові технології на Вашу організацію і сферу Вашої діяльності?

Кожен бізнес найближчим часом змушений буде або успішно пройти через процеси цифрової трансформації, або розчинитися в архівах пошукових систем. ДТЕК точно на шляху цифрової трансформації. Для нас це – зміна організаційної культури та впровадження нових інформаційних технологій, що розширюють можливості компанії та дозволяють формувати власну так звану «екосистему» у взаємодії з іншими компаніями галузі. Неминуче зміняться й інші підприємства галузі, адже енергетики завжди працювали в єдиному енергопросторі, сам виробничий процес одноразового виробництва і споживання кінцевого продукту – електроенергії – зумовлює необхідність застосування цифрових технологій і постійного їхнього оновлення.

Шлях ІТ-змін ДТЕК почав у 2008 році й він триває досі. За нашою оцінкою до 2016 року ми досягли і перебуваємо на досить високому рівні зрілості в цифровій трансформації – Digital Transformer. Це означає, що можливості ІТ вбудовані в усі бізнес-процеси підприємства та інтегровані в управлінський процес.

У 2008 році спільно з Deloitte ДТЕК розробив унікальну для України програму старту цифрової трансформації для великої промислової компанії. З 2008 по 2012 роки ми успішно її реалізували в ДТЕК.

Цей перший етап містив:

  • Впровадження єдиних об'єднавчих програм для використання на різних підприємствах компанії. Наприклад, єдиної системи ІТ-підтримки користувачів – Helpdesk – з єдиними стандартами обслуговування, єдиною ІТ-інфраструктурою.
  • Уніфікацію операційних процесів у корпоративному центрі й на виробничих підприємствах.
  • Пілотне впровадження окремих цифрових технологій управління, наприклад, SAP ERP. 

Наступним етапом цифрової трансформації в ДТЕК з 2013 року стала програма «Платформа». На цьому етапі ми розбудовуємо всі організаційні процеси на всіх підприємствах ДТЕК. Адже тільки великих – понад 60. Це шахти, ТЕС, обленерго. У ДТЕК працює близько 120 тисяч співробітників, тому швидка, уніфікована, безпечна і комфортна загальна система обміну інформацією вкрай важлива для нас. Тільки вона зможе зробити нас конкурентоспроможними, гнучкими. 

Ключові напрями «Платформи» - технологічна автоматизація на підприємствах; автоматизація бізнес-процесів та глибинний розвиток ІТ-інфраструктури. У частині технологічної автоматизації ми впроваджуємо моніторинг і диспетчеризацію технологічних процесів на промислових підприємствах: оцінку якості вугілля, моніторинг роботи енергоблоків ТЕС, автоматизовані системи управління технологічними процесами енергоблоків ТЕС (АСУ ТП), автоматизовані системи комерційного обліку електроенергії (АСКОЕ).

Автоматизація бізнес-процесів реалізована в ДТЕК шляхом впровадження SAP ERP, системи бюджетування та єдиного електронного документообігу.

Щоб технічно втілити ці процеси у величезній компанії, ми забезпечили підприємства та офіси ДТЕК сучасними ІТ-інструментами та механізмами: новими каналами зв'язку, мережами, центрами обробки даних і серверами.

Особливим рішенням став проект переходу на хмарний серверний простір. Від березня 2016 року ДТЕК перевів важливі бізнес-системи і дані в хмарне сховище HPE (Hewlett Packard Enterprise). Зберігання інформації на віддалених серверах або в «хмарі» – одна з основних світових тенденцій в ІТ-галузі. Водночас рішення, створене ДТЕК і HPE, поки що унікальне для українського ринку. Воно дозволяє, з одного боку, надійно зберігати і ефективно управляти корпоративними даними. З іншого – швидко збільшити обсяг сховища інформації за необхідності. В майбутньому ДТЕК планує і далі гнучко управляти та розвивати власні «наземні» й орендовані «хмарні» ресурси. 

Як Ви плануєте використовувати або реагувати на інноваційні технології, доступні на ринку? Чи розглядаєте Ви їх як нові можливості або ризики?

Нові інформаційні технології для нас – це нові можливості. Для ДТЕК це стосується і виробничих процесів на наших шахтах, теплових електростанціях і дистрибуційних компаніях. Інноваційні цифрові технології стають основою і для управлінських процесів – фінансових, бюджетних, HR, бухгалтерії. Сьогодні нам необхідно в реальному режимі часу знати про всі процеси в компанії, про проблеми, що виникають, і виконувати прогнози на основі найточніших і достовірних даних. Ми поступово відмовляємося від трудомісткої ручної праці, довіряючи її сучасному цифровому обладнанню та системам. Звісно, існує чимало обмежень і ризиків для повноцінного використання передових технологій саме в нашому бізнесі, з огляду на його стратегічне значення для країни і особливо на тлі останніх подій і хакерських атак, що стають дедалі більш поширеними. Але ми розглядаємо нові технології саме як нові можливості для розвитку нашого бізнесу. 

Назвіть основні цілі, які прагне досягти Ваша організація у контексті цифрової трансформації? Чи розглядаєте Ви можливість переходу на нові цифрові технології або Ваша організація перебуває у процесі цифрової трансформації?

Головна мета цифрової трансформації ДТЕК – втілити в життя довгострокову бізнес-стратегію компанії до 2030 року і стати успішним гравцем європейського енергоринку. Без повноцінної автоматизації цього не досягти. Так народилася ідея програми «Платформа», яка об'єднала три десятки проектів. Кожен з них – по суті, міні-революція, що передбачає перехід звичних робочих процесів на якісно новий рівень. Щоправда, економічна криза 2014 року змусила нас замислитися, чи варто продовжувати програму. Але, з огляду на її роль у розвитку ДТЕК, було ухвалено рішення зберегти більшість проектів. Десь були переглянуті обсяги і темпи реалізації, але автоматизація триває. У 2014 році активними учасниками проектів «Платформи» стали майже 1500 співробітників ДТЕК. Ще кілька тисяч стали користувачами запропонованих у рамках програми рішень. Цього року більшість проектів перейде від рівня «пілотів» до дослідно-промислової експлуатації, адже з 2016 року вони стали невід'ємною частиною роботи всього колективу ДТЕК.

Як Ви плануєте оцінювати рівень успішності впровадження / переходу на цифрові технології? Що є більш важливим: оцінка рівня інвестиційного доходу чи рівень залученості Вашого клієнта? Чи можливо досягти обох цілей? 

Між інвестиціями в ІТ та фінансовими результатами існує зв'язок далеко не першого порядку. ІТ-проекти дуже різнопланові та дуже відрізняються один від одного. Наше завдання – створити єдине інформаційне поле всередині ДТЕК, щоб дані вводилися один раз і не вимагали повторного огляду – це колосальна економія робочого часу. Найуспішніший приклад такої синергії – система SAP ERP, в якій у єдине ціле зібрана інформація про фінанси, виробництво, ремонти і закупівлі. У майбутньому ми плануємо синхронізувати її з іншими системами – бюджетування, розрахунку заробітних плат, оцінки якості вугілля. До речі, остання – яскравий приклад того, як єдина інформаційна база допомагає економити час і гроші. Дані про якість вугільної продукції вносяться в програму, що дозволяє усунути додаткові етапи контролю і скоротити час простою вагонів під час аналізу вугілля.

Не можна однаково оцінювати успішність проектів з впровадження будь-якої автоматизованої системи, побудови єдиної інфраструктури і, наприклад, з впровадження єдиної CRM-системи. У першому випадку можливо прорахувати економічний ефект і розрахувати повернення інвестицій. У другому – ми не отримуємо прямої економічної вигоди, але забезпечуємо підтримку зростання бізнесу, єдиний інформаційний простір та комунікації. Для цього проекту важлива уніфікація і, як наслідок, підвищення якості та зниження вартості базових ІТ-сервісів. А ось у третьому випадку одними з найважливіших критеріїв успіху буде підвищення лояльності наших клієнтів, залучення нових клієнтів, утримання давніх тощо, що не можна безпосередньо обчислювати в грошовому потоці. Їхнє виконання, а відповідно, і досягнення мети оцінюється за допомогою багатовимірного показника, що містить різні складові. 

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Компанії/Ринки ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: