Безкоштовний сир лише в мишоловці, або 5 проблем української медицини

Безкоштовний сир лише в мишоловці, або 5 проблем української медицини

Багато пацієнтів, приходячи в приватну клініку за комфортнішим та якіснішим сервісом, ніж у держустановах, після отримання бажаного, дозволяють собі говорити про те, що будь-який приватний медичний бізнес заточений на заробляння грошей.

У низці випадків, саме таке упереджене ставлення вселяє пацієнтам певну недовіру і негатив у ставленні до приватної медицини. І це при тому, що в державних клініках, найчастіше, витрати на лікування виявляються не меншими, а то й перевищують вартість послуг комерційної медицини. Безумовно, говорити про те, що вся приватна медицина кришталево чесна і про нав'язування непотрібних послуг, призначення непотрібних препаратів або напрямків до дружніх лікарів, в Україні не можна. Однак, потрібно визнати, що такими вчинками грішать і лікарі державних лікарень. Крім ментальних особливостей та низьких доходів, українським суспільством рухає банальна відсутність медичної культури.

Про те, чи можливо в українських реаліях розвивати культуру приватного медичного сектору і як змінити упереджене ставлення пацієнтів до приватної медицини, розповідають засновники офтальмологічної клініки АІЛАЗ Оксана Авер'янова та Андрій Ковальов.

 


1_15


В Україні, на відміну від інших країн, неможливо застрахувати лікаря від нещасного випадку і непорядного пацієнта. Подібної послуги українські страхові компанії просто не пропонують. Дисонанс сприйняття приватної медицини виникає, в першу чергу, від менталітету, кілька радянських поглядів, бажання заощадити і перекласти відповідальність за власне здоров'я на не захищених законом лікарів.

В умовах конкурентного ринку у медицині, як і в будь-якій іншій галузі, лікувальним установам необхідно проявляти себе, залучаючи клієнтів. Зробити це можна декількома способами: надавати інноваційні послуги, даючи розуміння клієнтові, що ніде в іншому місці він такого не отримає; за рахунок знижок і програм лояльності; або ж, використовуючи методи «чорного піару», вказувати на недоліки конкурентів.

Однак, в реальності, конкурувати медичні установи можуть лише у два способи – унікальністю пропозиції та рівнем надання послуги. Інших варіантів немає. Адже унікальність пропозиції розвиває медицину, а якість наданих послуг дозволяє перебувати на півкроку попереду конкурентів.

При цьому розглядати проблему культури споживання медичних послуг потрібно з позиції не тільки соціально-відповідальною, але і з монетарною.

 

Чому за медпослуги необхідно платити?

У свідомості українців щільно сидить переконання, що медицина повинна бути безкоштовною. Насправді це не так. Сучасна медицина – це галузь високих технологій: електроніка, променеві методи дослідження, комп'ютерна діагностика знайомі кожному. Варто задуматися над тим, що створення всієї цієї апаратури вкладено працю тисяч людей, які не можуть працювати безкоштовно. Або інший приклад – медичні препарати. Очевидно, що без вкладень, досліджень і розвитку, медицина не досягла тих висот, які є зараз. За будь-яку медичну послугу, навіть якщо вона для пацієнта безкоштовна, завжди хтось десь платить.

За будь-яку медичну послугу, навіть якщо вона для пацієнта безкоштовна, завжди хтось десь платить

А сучасна медицина – це настільки дороге задоволення, що жодна, навіть найбагатша держава, не здатна взяти на себе витрати по розвитку медицини. Якщо держава все ж вирішить забезпечити своїм громадянам безкоштовне медичне супроводження, то на інновації в медицині можна буде поставити хрест. Медицина повинна заробляти на себе в будь-якому випадку.

 

Чому без страхової медицини не обійтися?

Якщо говорити про послуги високотехнологічних, абсолютно однозначно можемо сказати: без страхової медицини нам не обійтися. Якщо запитати 100 лікарів у приватних клініках про те, чи потрібна страхова медицина, всі 100, не вагаючись, дадуть відповідь «так». При цьому, прийшовши в державний медзаклад, ви почуєте негативну відповідь від абсолютної більшості співробітників, тому що це різко скоротить, або взагалі виключить можливість отримувати подяки від пацієнтів та безоплатно використовувати державні ресурси в особистих цілях.

Ідеальної моделі страхової медицини не існує. І Україна може багато втратити – і час, і прогрес, поки буде зважувати «за» і «проти» впровадження забезпеченої або страхової медицини. І якщо в Америці, в Європі страхова медицина має кілька ступенів, у нашій країні на сьогоднішній день немає і натяку на страхову медицину. Це перешкоджає здоровій конкуренції між медичними установами. В Україні ми спостерігаємо парадокс: наприклад, приватна клініка з новітнім обладнанням і одномісними сучасними палатами оцінюється як клініка вищої категорії, і аналогічну оцінку отримує лікарня радянських часів з розбитою керамічною плиткою і санвузлами в кінці коридору. Ми вважаємо, що якщо б в Україні розвивалася страхова модель надання медичних послуг, страхова компанія, яка отримує від клієнтів гроші за медстраховку, теж була б зацікавлена в оцінці установ, які потенційно можуть стати її партнерами. Сертифікувати потрібно не тільки клініку і рівень її знань лікарів, а й оснащеність установи, спектр і якість послуг.

Україна може багато втратити – і час, і прогрес, поки буде зважувати за і проти впровадження забезпеченої або страхової медицини

В ідеалі, Україні вистачило б кількох десятків сучасних, профільних, оснащених за останнім словом медицини, центрів. Їх наявність було б вигідним і пацієнтам, і страховикам, і державі. І це в черговий раз доводить, що медицина – це теж бізнес. А бізнес повинен бути структурованим і прибутковим. Не буває в медицині безкоштовних послуг. Є послуги, включені у вартість. Саме безкоштовна медицина викликає неповагу.

 

Чому в медицині не повинно бути знижок?

Приватна медицина повинна давати пацієнтові найкраще (на те вона і приватна – індивідуальна послуга). А знижки можуть виникати або з залежаного товару, або із завищеної вартості. Наша клініка ніколи не займалася такого роду залученням пацієнтів, як знижки. На власному прикладі можемо сказати, що відсутність знижок і будь-яких акцій дає можливість ретельно планувати свою роботу і надавати якісні послуги. Знижки приваблюють людей, клініка отримує надлишок відвідувачів (адже до цього і прагнули). Що в результаті? В результаті – конвеєр і перенавантаження персоналу, якість послуги падає, зростає напруга людей, втрачається імідж і авторитет. Правильна робота з цінами і можливість приділити увагу нашим пацієнтам дозволяє зберегти якість роботи, а, отже, імідж і авторитет.

На власному прикладі можемо сказати, що відсутність знижок і будь-яких акцій дає можливість ретельно планувати свою роботу і надавати якісні послуги

Не менш важливий аспект – можливість інвестувати в нові технології. Саме завдяки тому, що ми маємо зважені ціни, у нас є така перевага – розвивати в українській офтальмології те, чого раніше тут не було. І на це нам, професіоналам, захопленим своєю справою, не шкода грошей. Останнє наше ноу-хау – новий ексимерний лазер з унікальним діагностичним приладом TopoLyzer, який дозволяє максимально підвищити якість і точність виконуваної лазерної корекції. Без цього приладу можна досить якісно виконувати лазерну корекцію і складно пояснити пацієнту важливість і переваги такої діагностики, оскільки це питання вищої оптики. Тому цей прилад не комерційний. І ось парадокс! З нашої точки зору, саме в комерційній структурі він такий важливий, оскільки покращує якість нашої послуги. Якість і ще раз якість. Ось що головне в питанні конкуренції!

  


2_13


Ми вважаємо, що пацієнт має право вибору. Тому доктор, на наш погляд, не повинен давати суворі рекомендації щодо препарату або методу лікування, а надати йому на вибір кілька варіантів (якщо це можливо). Це нівелює упереджене ставлення до лікаря, клініки, можливо, і до медицини в цілому. Але тоді відразу піднімається планка для самого медичного закладу. Адже надати вибір – це означає мати у себе весь сучасний світовий спектр пропозицій. А це не просто і з професійної, і з фінансової точки зору.

  

Чому не дотримуються канонів надання медичної допомоги?

В Україні, як і скрізь у світі, існують стандарти надання медичної допомоги при різних захворюваннях. Чітко прописані алгоритми обстежень та етапи лікування в різних ситуаціях. Однак, дотримуються далеко не всі і не завжди. Причин кілька. По-перше, далеко не всі клініки оснащені необхідним для проведення даних досліджень обладнанням, а втрачати пацієнта не хочеться. По-друге, сам пацієнт не може фінансово сплатити необхідні дослідження. Наслідки – затягування процесу постановки правильного діагнозу і своєчасного початку лікування.

Протилежна крайність – призначення пацієнту цілого ряду непотрібних досліджень і ліків просто тому, що як би і не зашкодить, і всім приємно: обстеження сплачено, а на руках у пацієнта ще одна кольорова картинка з сотнею загадкових цифр. І всі при справі!

Повертаючись до страхової медицини, треба сказати, що саме страхові компанії покликані стежити за виконанням нормативів обстежень та лікування пацієнтів. Тому страхова медицина автоматично перетворюється в орган контролю за якістю лікування. Страхова компанія буде співпрацювати з клініками, які мають весь необхідний обсяг діагностичного та лікувального (хірургічного) обладнання, з одного боку, та вона ж буде контролювати аргументованість призначення обстежень і лікування, з іншого.

В Україні, як і скрізь у світі, існують стандарти надання медичної допомоги при різних захворюваннях. Однак, дотримуються далеко не всі і не завжди

Таким чином, вимальовується прекрасна ситуація – рівна відповідальність сторін. У пацієнта формується довіра, а, значить, і повага до медичної структури.

І ось ми непомітно (торкнувшись поняття поваги) підійшли до поняття культури медичного обслуговування і культури ставлення пацієнта до лікаря.

  

Чому якісна медицина не повинна бути мережевою?

Багато запитують нас про те, чому у нас тільки один медичний центр і чи плануємо ми будувати мережу клінік? Не плануємо однозначно. І ось чому. Якісна медицина не може бути мережевою. Неможливо одночасно оснастити всі свої центри однаково сучасною технікою і мати скрізь дуже високий рівень. Медична мережа – це завжди певний компроміс якості. Унікальність пропозиції – це одинична структура. Мережеві клініки є скрізь, але жодна з цих мереж не звучить на міжнародних конгресах. Звучать провідні клініки світу, наприклад, клініка Барракера (Іспанія), інститут Вілмара (США) - це унікальні медичні центри. Так, вони великі, але унікальні!

Мережеві клініки є скрізь, але ні одна з цих мереж не звучить на міжнародних конгресах

Те ж стосується і кадрів. Неможливо навчити всіх всього і відразу в кількох місцях. Еволюціонувати і вчитися треба разом з колективом, тоді лікарі зможуть беззаперечно довіряти один одному і створять унікальну команду, в якій кожен – незамінна ланка. Йти по цьому шляху можна лише в одному місці, пліч-о-пліч.

Час йде вперед. Ми дуже сподіваємося, що рівень довіри між пацієнтами і лікарями буде зростати. В Україні є багато чудових приватних клінік, вони надають послуги світового рівня і, безумовно, вносять величезний вклад у розвиток нашої медицини. АІЛАЗ – серед них!

Відповідати світовим стандартам не просто, це вимагає великих фінансових вкладень і колосальної праці всього колективу

Відповідати світовим стандартам не просто, це вимагає великих фінансових вкладень і колосальної праці всього колективу. Хороші лікарі – творчі люди і на нашу роботу нас надихають наші пацієнти.

Дуже хочеться, щоб рівень довіри та поваги між пацієнтом і лікарем зміцнювався. Це в наших спільних інтересах!

 

Авторы – основатели офтальмологической клиники АЙЛАЗ 
Оксана Аверьянова и Андрей Ковалев

Задайте вопрос врачу-офтальмологу

Клиника АИЛАЗ www.ailas.com.ua

02140, Украина, г. Киев, пр. Бажана, 12а, пр. крыло, 5 этаж

Тел.: (044) 291 01 91

Бесплатная горячая линия по Украине: 0 800 50 50 06 – бесплатные звонки со стационарного телефона по Украине

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Компанії/Ринки ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: