Чому потрібно здешевити роумінг

коментувати

Національний регулятор у сфері телекомунікацій (НКРСІ) вирішив знизити так звані ставки інтерконекту з початку наступного року, і ось до чого це призведе.


Ставка інтерконекту, вона ж термінації трафіку, вона ж MTR / FTR (Mobile / fixed termination rate) — це оптовий тариф на завершення дзвінків на мережі оператора. Поясню на прикладі.


Припустимо, є три товариші — Костя, абонент Оператора К, Вова, абонент В і Льоша з оператора Л. Коли Костя дзвонить Вові, Оператор В бере плату з Оператора К за з'єднання цього дзвінка. Вова, з одного боку, про цю плату не знає, для нього вхідний дзвінок безкоштовний. Хвилюється тільки Костя, якому К виставить рахунок за дзвінок, в який увійде і плата за з'єднання з В. І якщо встановить надто високу плату — Вові просто перестануть дзвонити. А якщо встановить різну плату для К і Л, то Льоші з Л може виявитися дешевше дзвонити Вові, ніж Кості. Вова ж про цю дискримінацію не знає, і зрозуміти не може, чому Костя ображається на Льошу.

Ключове в цьому — те, що абонент абсолютно не впливає на вартість дзвінків до нього — адже він не платить. Правда? Просто за це платять його друзі, і виходить оператор сам вирішує скільки коштує вхідний дзвінок нашим друзям.

Тож всі, напевно зрозуміли, що в таких відносинах чорт ногу зломить. Тому так вже склалося, що за такими ставками у світі стежать. Їх можуть регулювати, можуть не регулювати, але завжди говорять про два принципи:

  • Не повинно бути дискримінації — навіщо ж друзів сварити?
  • Ставка не повинна бути високою, повинна бути порівнянна із собівартістю — друзі повинні більше спілкуватися.

Регулятор прийняв рішення знизити ставки на термінацію місцевого та міжнародного трафіку з 1 січня. Що стосується місцевого — це черговий підхід, ми вже знижували з 36 коп до 23 коп в четвертому кварталі 2015 року, на цей раз рухаємося далі – до 15 копійок. Собівартість за нашими розрахунками, становить 5–7 копійок. Чого ми намагаємося досягти? Щоб абоненти різних операторів більше телефонували один одному. Поки 90% трафіку припадає на розмови всередині мережі. Дуже часто — за нульовим тарифом. Тому люди ходять з двома телефонами, а оператори скаржаться на низький ARPU (дохід з одного абонента). Дійсно, який може бути середній ARPU, якщо 90% розмов відбувається безкоштовно всередині мереж?

Кому це вигідно, крім абонентів? При інших рівних, перетікання трафіку виходить від маленького на користь великого оператора, просто тому, що у нього більше абонентів. Тому чим нижче ставка — тим сильніша конкуренція.

З міжнародним трафіком ситуація складніша. Ці ставки у нас не регулювали — ну, начебто, справді, це ж термінація чужого, імпортного трафіку. З іншого боку принципи 1 і 2 вище ніхто не відміняв, навіть, якщо Костя, Вова і Льоша живуть в різних країнах і користуються операторами різних країн.

До конкуренції всередині країни це начебто теж не має відношення. Хоча з іншого боку, ми з вами дійсно згодні з тим фактом, що наші оператори беруть втридорога з наших друзів з-за кордону, якщо ті з нами хочуть поговорити? Адже кожен з наших операторів є монополістом відносно до нас щодо вартості дзвінків наших друзів нам. Іншими словами, ми навіть не маємо вибору — бо не знаємо скільки коштує нашим друзям поговорити з нами.

За нашими підрахунками, середня ставка на термінацію іноземного трафіку в Україну доходить до 20 євроцентів. При цьому ставки в Європі — 2–3, ну 5 центів — приблизно дорівнюють внутрішнім — адже якщо вдуматися, термінація внутрішнього і міжнародного трафіку в собівартості майже не відрізняються — мережа ж одна й та сама працює. Таким чином, оптовий тариф для громадянина ЄС при дзвінках нам — 20 центів, а для громадянина України при дзвінках в Європу — 2 центи. Ось яка країна дорога у нас, чи не правда?

Отже, ми вирішили встановити обмеження за ставкою термінації міжнародного трафіку на рівні 10 центів, тому що:

1. Нам стали менше дзвонити. Якщо порівняти динаміку за останні три роки — тарифи ростуть у валюті, а обсяги трафіку падають. Звичайно, ми все більше говоримо в інтернеті і месенджерах, але коли диспропорція в ставках 2 до 20, складно ж не задуматися?

2. В Україну повинно бути дзвонити дешево. Це і вартість ведення бізнесу та інвестиційна привабливість і просто наша близькість у спілкуванні із зарубіжними партнерами. Напевно, не зовсім ми з вами в тому положенні, щоб за розмову з нами брати втридорога. Та й взагалі, де той останній мудрець від телекому, що мені говорив, що голос повинен бути безкоштовним?:-) Аргумент на тему окремих інших країн, де ставки піднімають — що ж, значить, туди має бути дорого дзвонити. Субсидіювати дешеві дзвінки в РФ за рахунок вхідних з Європи неправильно.

3. Роумінг.. Зниження ставок на термінацію в Україні має допомогти нашим операторам домагатися більш вигідних тарифів для нас у роумінгу. Частково, з цього все й почалося. Ми приходимо на зустріч в ЄС, говоримо, можна нам такі ж правила в роумінгу, як у вас — тобто зовсім без націнки. На що нам кажуть, у вас ставка на термінацію зростає у валюті останні три роки — чого ж від наших операторів хочете?

4. Вичавлюємо сірий ринок. Пам'ятаєте історію про підміну номера у роумінгу? Або коли вам дзвонить друг з-за кордону з мобільного, а у вас висвічується незнайомий номер? Контрабанда трафіку береться через диспропорцію в тарифах. Ні, можна звичайно, мучити операторів нескінченними перевірками дотримання прав абонента, підозрювати у змові спецслужби, але це не усуває причину хвороби.

5. Великі оператори звичайно ж не підтримують зниження ставок на міжнародний трафік, адже їх частка доходів від міжнародного трафіку — близько 20%. Дійсно, тут інтереси нас з вами — абонентів — і операторів можуть не збігатися.

6. Проте я також вірю, що зниження ставок вичавить сірий трафік назад в мережі операторів і нам будуть дзвонити більше. До 1 січня ще 4 місяці — можна попрацювати і відрегулювати перетікання трафіку як мінімум всередині великих телеком корпорацій, попрацювати з партнерами над обсягами трафіку. Зі свого боку гарантуємо контакти з регуляторами інших країн.

З розвитком нових технологій заробіток на трафіку буде рости набагато швидше, ніж падати голос. Ну а голос — так він уже безкоштовний, хочемо ми цього чи ні.

Ми будемо слідкувати за ситуацією перші два квартали 2017 року, і за результатами планувати подальші дії.

Точка зору публікується із дозволу автора.

Оригінал 

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: