Чому не можна боротися з офшорами

коментувати

Панамський скандал став тригером започаткування анти-офшорної кампанії в Україні. На даний момент важко зпрогнозувати, прийняттям яких саме законодавчих норм вона завершиться.

Однак, з високою долею вірогідності можна стверджувати, що наразі є політична воля у керівництва України провести де-офшоризацію економіки України.

З одної сторони, важко не погодитися із доцільністю запровадження заходів по упередженню уникнення оподаткування через створення штучних офшорних структур.  З іншої сторони не варто забувати, що у багатьох випадках використання іноземних структур має під собою цілком обгрунтовані економічні причини, де зниження податкових платежів є скоріше похідним продуктом, але не головною ціллю таких структур.

Числені інвестиційні та банківські перепони, а також архаїчні валютні обмеження, часто не залишають іншого вибору українським бізнесменам, окрім як використання іноземних структур для інвестування та розбудови свого бізнесу за межами України.

З іронією можна констатувати,  що як розроблені проекти анти-офшорних законів , так і концепція де-офшоризації встановлюють ще більші обмеження щодо операцій із іноземними структурами, і не вирішують проблемних питань, які зумовлюють популярність таких структур серед українських підприємців.

Не секрет, що більшість середніх та великих  українських виробників аграрної продукції та агротрейдерів має у своїх операційних та корпоративних структурах іноземні компанії (у тому числі і ті, що розташовані у низькооподаткованих юрисдикціях), які використовуються як торгівельні, фінансові, або холдингові компанії.

Не вдаючись до предметного аналізу пропонованих в Україні анти-офшорних норм, можна з певністю говорити, що для аграрного бізнесу введення анти-офшорних норм матиме, щонайменше такі наслідки:

По-перше, це призведе до перегляду існуючих корпоративних структур та зменшення кількості компаній-нерезидентів в структурах українських груп. Залишаться лише ті компанії, наявність яких є економічно виправданою, адже нові правила можуть призвести до суттєвого збільшення затрат на їх адміністрування.

По –друге, знизиться економічна ефективність здійснення операцій через офшорні компанії внаслідок введення правил контрольованих іноземних компаній, посилення контролю за правилами трансфертного ціноутворення та правил тонкої капіталізації.

Для великих корпорацій такі зміни будуть менш відчутними, однак для їх менших конкурентів витрати на забезпечення, наприклад, реальної присутності належної їм компанії за кордоном (оренда офісу, заробітна плата співробітників тощо), можуть бути досить болючими. Разом з тим, згортання аграрного бізнесу з причин введення анти-офшорного законодавства в Україні, очікувати не варто. Скоріше, справа обмежиться зростанням адміністративних та податкових затрат на ведення бізнесу, а також деяким зростанням цін на внутрішньому ринку через часткове зміщення податкового навантаження на споживача.

Однак якщо будуть прийняті законопроекти №4380 та №4381, то наслідки їх прийняття для українського бізнесу взагалі та агробізнесу зокрема будуть негативними. Адже ці законопроекти передбачають заборону на здійснення цілого ряду операцій із компаніями, які законопроект визначає як офшорні. Також, проект пропонує ввести новий податок на ряд операцій, учасниками яких є офшорні компанії – офшорне мито. Для прикладу, офшорне мито у розмірі 20% пропонується встановити стосовно оренди земель, що знаходиться у приватній власності. Залишається сподіватись, що такі пропозиції далі законопроектів не  підуть.

Що стосується українських бенефіціарних власників так званих офшорних компаній, то законопроекти передбачають оподаткування  у них прибутків таких офшорних компаній, навіть якщо такі прибутки не були розподілені на користь українських власників.   Також вводиться вимога щодо розкриття інформації про структуру володіння. Як наслідок цих законодавчих змін, можна очікувати зростання бізнес-еміграції із України до країн із більш стійкою економічною ситуацією та більш ефективною системою захисту прав власності.

Анти-офшорне законодавство є дуже складними для впровадження та адміністрування.  Не маючи досвіду їх застосування, є ризик того, що під гаслом боротьби с офшорами будуть продавлені норми, які будуть руйнівними як для аграрної, так і для інших галузей економіки України. Тому не варто робити швидких та непродуманих кроків, а натомість почати роботу саме з упередження найбільш серйозних випадків ухилення від оподаткування та відмивання коштів у відповідності до практик провідних країн світу.

 

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: