Укртрансгаз і реформи Нафтогазу

коментувати

Чому я пишу цю колонку? Тому що в Нафтогазі я відповідаю, в тому числі, за реформи і за економічну сторону Стокгольмського арбітражу.

А історія з Укртрансгазом (УТГ) безпосередньо пов'язана з реформами і з арбітражем. Відразу обмовлюся, що я ніколи не хотів і не хочу очолити УТГ, як це показати представники групи Фірташа.

Про які реформи йде мова?

Реформа корпоративного управління. Мета – ізоляція держкомпаній від політичного втручання. Держава має приватизувати всі нестратегічні держкомпанії. А щодо стратегічних держкомпаній повинна громадянам України пояснити, в чому ця стратегічна важливість полягає, чому не треба їх приватизувати. Для цього передбачений спеціальний документ – політика власності.

Ці реформи зустрічають величезну опозицію з боку Росії, її агентів впливу, а також корупціонерів і популістів в Україні

Для реалізації конкретних соціальних завдань передбачений окремий механізм покладання спеціальних обов'язків – але на певний строк, з певною метою і з компенсацією. Контроль за діяльністю держкомпаній має здійснюватися через наглядову раду з незалежними членами. Не треба вигадувати велосипед. Є дуже чіткі рекомендації Організації Економічного Співробітництва та Розвитку (ОЕСР) для корпоративного управління в держкомпаніях. Світовий досвід довів, що якщо дотримуватися цих рекомендацій, то корупції набагато менше, держкомпанії працюють набагато краще, громадяни країни отримують більше користі від держкомпаній.

Виділення оператора ГТС – «анбандлінг». Це вимога Третього Енергетичного Пакету, який поширюється на Україну, оскільки ми підписали з Євросоюзом Договір про приєднання до Енергетичного Співтовариства, і що імплементується в Україні у прийнятому торік Законі про ринок газу. Зміст вимоги в тому, щоб одна і та ж особа або група осіб не контролювала одночасно компанію, яка видобуває і торгує газом, і компанію, яка транспортує газ. Потрібно це для того, щоб всі учасники ринку газу «грали за єдиними правилами».

Реформа ринку газу. Сенс полягає в тому, щоб був конкурентний ринок газу як товару, а послуга з транспортування газу надавалася операторами газотранспортної і газорозподільної систем, природними монополіями за прозорими, справедливими та однаковими для всіх правилами. Ключове питання – зробити так, щоб операторам довіряли учасники ринку. Зокрема цим продиктована необхідність залучення західного партнера для управління газотранспортною системою (ГТС) – забезпечити довіру в тому числі європейських компаній, щоб вони користувалися послугами української ГТС. Важливо це як для підвищення конкуренції на внутрішньому ринку газу, так і для збереження транзиту газу по території України.

Стокгольмський арбітраж.

Ми подали два позови – щодо контракту на закупівлю газу і щодо контракту з транзиту газу. У цьому випадку більш релевантним є контракт на транзит газу. Суть нашого позову щодо транзитного контракту – привести контракт на транзит у відповідність з європейськими стандартами (контрактом передбачено наше право це вимагати). Іншими словами, змусити Газпром грати за єдиними правилами - правилами, встановленими європейським енергетичним законодавством, яке своєю чергою було імплементовано в Україні.

Зазначені вище реформи переплетені. Вони комплексні та структурні. Залучено багато сторін (стейкхолдерів). Ці реформи зустрічають величезну опозицію з боку Росії, її агентів впливу, а також корупціонерів і популістів в Україні.

Ічнує два документи, які є критично важливими для проведення цих реформ.

План реформи корпоративного управліния Нафтогазу. Прийнятий на засіданні Кабміну 16 жовтня 2015 року (http://www.naftogaz.com/files/Information/EBRD-Action-Plan-ukr.pdf). Є зокрема умовою щодо кредитів ЄБРР. На рекомендації ОЕСР є також посилання в меморандумі з МВФ.

План виділення оператора ГТС. Розроблявся дуже довго (без перебільшення, на визначення моделі відокремлення оператора ГТС пішло багато років). Узгоджувався з Секретаріатом Енергетичного Співтовариства, Єврокомісією, Світовим Банком, Європейським Банком Реконструкції та Розвитку. Прийнятий Кабміном 1 липня 2016 (http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249240258)

У цій стислій колонці немає можливості докладно розповісти про ці плани і про статус їх виконання. Можливо, згодом про це напишу.

 

Важливо, щоб Україна чесно слідувала цим планам. Причому в послідовності, визначеній цими планами. Інакше не буде успішних реформ, і вірити нам ніхто не буде.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: