Вісім причин почати інвестувати в Україну

коментувати

Поки представники нашої влади продовжують твердити про те, що на Україну чекає інвестиційний бум, скептики стверджують, що гроші в українську економіку прийдуть нескоро.

Як не дивно, але кожна сторона по-своєму права.

Оптимізм уряду вперше за кілька років підкріплюється реальними показниками. Не так давно прем'єр-міністр Володимир Гройсман, виступаючи на засіданні Кабінету Міністрів, заявив про те, що за підсумками 4 кварталу 2016 року зростання ВВП України склало 4,7% порівняно з аналогічним періодом 2015 року, а за 2 півріччя 2016 року ВВП зріс на 2,2%. Як для країни, яка перебуває в стані затяжної рецесії, зовсім непоганий результат. Також, якщо вірити офіційним статистичним даними, за підсумками 2016 року Україна отримала 3,13 млрд доларів прямих іноземних інвестицій, що на 6% більше, ніж за 2015 рік.

У той же час, скептики б'ють на те, що дуже і дуже складно залучити гроші в країну, де вже три роки тягнеться військовий конфлікт, стагнує велика промисловість, бізнес задавлений фіскальним навантаженням, а судова система просто не працює, що не дає інвестору ні найменшого шансу відстояти свою правоту в разі зазіхань на його власність.

І все ж, 2017-й має всі шанси стати роком відновлення довіри до України і її економіки, а приводів у інвесторів почати реалізовувати проекти тут і зараз більш ніж достатньо.

1. Відновлення промисловості

Динаміка промислового виробництва - один з ключових індикаторів, що відображає ситуацію у реальному секторі. Завдяки цим показникам інвестор може визначити, що відбувається з ключовими галузями промисловості в країні.

Якщо проаналізувати 2016 рік, то можна з повною відповідальністю заявити: українські виробники поступово вибираються із «штопора». Згідно з даними Держстату, промвиробництво в Україні за 2016 рік зросло на 2,4%. Для порівняння, у 2015 році падіння порівняно з 2014 роком склало 13%. При цьому найшвидше відновлюються добувна та переробна промисловість (2,3% зростання), енергогенерація (2,6% зростання), харчова галузь (3,9% зростання), металургія (5,9% зростання).

У 2017 році з великою ймовірністю зростання промисловості продовжиться. Головним стимулом буде внутрішнє споживання і розвиток національних ринків (енергетичного, переробного, будівельного), які гостро потребують інвестицій. Причому, попит на гроші там збережеться ще не один рік.

2. Експортний потенціал

Статистика зовнішньої торгівлі України, при найближчому розгляді, не дуже обнадійлива. Сальдо зовнішньоторговельного балансу за підсумками 2016 року склало «мінус» 5,6 млрд дол. Основна причина – падіння експорту, що на тлі зростання імпорту (в тому числі, в результаті девальвації) збільшує розрив у торговому сальдо. У той же час, якщо проаналізувати географічну структуру українського експорту, то наявні позитивні тенденції. Наприклад, товарообіг України з країнами Західної Європи за 2016 рік збільшився на 7,6%, з Азією – на 5,3%, з Америкою (в тому числі, США) – на 8,2%, з Африканським континентом – на 1,8%. А враховуючи, що зближення України і ЄС у рамках підписаної Угоди про Асоціацію триває, експортний потенціал вітчизняних виробників величезний.

3. Дерегуляція бізнесу

Боротьба з бюрократією і зловживаннями у сфері держрегулювання триває не один рік. Але дійсно відчутні зміни відбулися саме в 2015-2016 роках. За цей час були скасовані десятки, ні, навіть сотні сертифікатів, ліцензій та інших дозвільних документів, які провокували корупцію з боку представників контролюючих та наглядових органів. Також, уряд забезпечив відкритий доступ практично до всіх держреєстрів, запустив систему електронної реєстрації бізнесу і систему «єдиного вікна» на митниці.

Ще належить зробити дуже багато. Наприклад, у парламенті вже не перший місяць припадає пилом законопроект №2422а, який повинен відчутно урізати повноваження контролюючих органів. Досі не розглянутий депутатами і законопроект №3724, покликаний посилити роботу перевіряючих органів, і, як наслідок, забезпечити їх відповідальність за проступки і порушення.

Одним словом, прогрес у напрямку дерегуляції є, і він величезний. Але хочеться вірити, що Кабмін не зупиниться на досягнутому. До того ж у Міністерстві економрозвитку і торгівлі пообіцяли, що вже в 2018 році Україна закріпиться в першій тридцятці рейтингу Doing Business.

4. Реформа системи держзакупівель

Ще одне важливе досягнення, яке має не уявний, а цілком відчутний ефект – це перехід всіх держзакупівель в електронний формат. За даними МЕРТ, тільки за 2016 рік система ProZorro заощадила для українського бюджету близько 9 млрд грн. І це при тому, що держтендери почали проводитися через ProZorro в обов'язковому порядку тільки з 1 серпня 2016 року.

Правда, для інвесторів і бізнесу перевага навіть не в економії, а в тому, що приватний капітал (нарешті!) отримав доступ до бюджетних замовлень. Держтендери – це, фактично, та сама таблетка від кризи, якої потребують дуже багато українських компаній.

5. Валютна лібералізація

Валютні обмеження, які Національний банк України ввів ще кілька років тому, відлякали іноземних інвесторів. Одна тільки заборона на репатріацію дивідендів, що діяла з вересня 2014 року, викликала обурення у бізнесу з іноземним капіталом. Адже таким кроком НБУ заборонив інвесторам можливість розпоряджатися належним їм же капіталом. Тим не менш, ще в кінці 2016 року Нацбанк анонсував майбутню масштабну валютну реформу.

Її суть полягає в тому, що застаріла нормативна база буде замінена новим валютним законодавством. Крім того, НБУ має намір протягом найближчих 4-х років зняти всі перешкоди на шляху вільного руху капіталів. Мова йде, зокрема, про скасування вимоги щодо обов'язкового продажу валютної виручки, про ліквідацію граничних строків для розрахунків за операціями експорту та імпорту товарів.

Частково ці обіцянки вже впроваджені в життя. Мова йде про часткове скасування ліцензування для фізичних осіб. На сьогодні, фізичні особи, які отримали доходи за межами України, можуть розміщувати їх на рахунках у зарубіжних банках та інвестувати за кордоном без одержання ліцензії НБУ.

6. Реструктуризація податкової системи

Незважаючи на те, що повноцінна податкова реформа в Україні так і не проведена, Кабмін все ж таки домігся того, щоб Верховна Рада наприкінці грудня 2016 року прийняла ряд досить важливих поправок в Податковий кодекс.

Звужені повноваження Державної фіскальної служби (головним чином це стосується контрольно-ревізійної роботи), вдосконалено адміністрування ПДВ та спрощено механізм його відшкодування, впроваджені інструменти прискореної амортизації для платників податку на прибуток.

І хоча це далеко не всі зміни, яких потребує бізнес, спрощення видно неозброєним оком, що в найближчій перспективі має принести хороший бонус у вигляді зниження фіскального навантаження. До речі, протягом 2017 року уряд пообіцяв завершити роботу над законопроектом про податок на виведений капітал. Якщо це станеться, інвестиційний клімат в Україні радикально зміниться. В кращу сторону.

7. Активізація M&A

Пожвавлення ринку M&A - не менш красномовне свідчення того, що інтерес до України з боку інвесторів зростає. І 2016 рік це добре показав. Особливо після того, як за 2015 рік обсяг угод по злиттю і поглинанню в порівнянні з 2014 роком просів більш ніж на 25%. У минулому ж році драйверами цього ринку стали фінансовий сектор, енергетична галузь, IT-індустрія і телеком, нерухомість і АПК. Більше того, інвестори цікавляться різноманітними проблемними активами, які на даний момент мають дуже і дуже привабливу ціну.

Плюс до всього, M&A – це ще й своєрідний маркер довіри інвесторів до країни. Відповідно, зростання числа угод може говорити про те, що інвестори вже не дивляться на нашу країну зі страхом і побоюванням, як це було, скажімо, в 2013-2014 роках.

8. Антикорупційна реформа

У боротьбі з корупцією чинній владі ще належить зробити дуже багато. Але при цьому не можна заперечувати той факт, що спроби викорінити усталену систему дійсно робляться. Проведено перший етап кампанії з е-декларування, створено Нацагентство з розшуку корупційних активів, впроваджено держфінансування політичних партій. Разом з тим робота Національного антикорупційного бюро досі нормально не налагоджена, що перешкоджає його повноцінному функціонуванню. Але все ж таки є надія, що протягом 2017 року діяльність НАБУ буде повністю налагоджена, а також довгоочікуваний законопроект про створення антикорупційного суду буде схвалений.

Причому, саме успіхи на цьому поприщі будуть для інвесторів важливим сигналом до того, що реформи в Україні не топчуться на місці. А значить, вкладення в локальну економіку буде правильним і свідомо прибутковим рішенням.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: