Нова загроза для інвестицій в порти

коментувати

Зараз активно обговорюється ідея зміни форми власності та принципів управління Адміністрація морських портів України (АМПУ). Її вважають мало не панацеєю для галузі. Але вона такою не є.

Суть нової ідеї, закладеної в законопроекті "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо належного функціонування портів)", полягає в тому, щоб корпоратизувати АМПУ за прикладом Укрпошти та Укрзалізниці. Ось що з цього може вийти.

Цього року, завдяки команді Міністерства інфраструктури, АМПУ вперше почала рік з затвердженим фінансовим планом, а значить, вперше з'явилася можливість почати інвестувати в реальному штатному режимі.

Але якщо буде прийнято новий закон, то всі ці зусилля можуть виявитися марними. Як це відбудеться, можна показати на прикладі проекту компанії Cargill в порту Південний. У 2016 р. в фінансовому плані АМПУ на днопоглиблювальні роботи за цим проектом було закладено близько $4 млн при необхідних $40 млн. Інші кошти повинні були освоюватися в рамках фінплану 2017 року. Наскільки мені відомо, у АМПУ була ідея залучення зовнішнього фінансування для комплексного розвитку портової інфраструктури.

Такий спосіб фінансування проекту мені представляється єдино можливим. АМПУ сьогодні – найбільш платоспроможна організація серед усіх державних підприємств в портовій галузі. А робочого механізму, який дозволяв би приватним компаніям інвестувати в стратегічні об'єкти – причали і акваторії - не існує. Можна було б провести роботи в рамках концесії, але цей механізм не працює, а оренда передбачає власне оренду вже існуючих об'єктів.

У разі поділу АМПУ на окремі юридичні особи та їх корпоратизацію виникає питання: яким чином вони будуть фінансуватися? Власних коштів у них недостатньо, 75% прибутку йде до держбюджету, і вони не виглядають досить привабливими для міжнародних фінансових організацій.

Друге питання – це управління. У законопроекті передбачається введення представників місцевої влади в органи управління. У той же час відповідальність за розвиток портової інфраструктури буде лежати на Мініфраструктури. Така структура управління дозволить місцевій владі блокувати рішення міністерства через спостережну раду новостворених адміністрацій.

Таким чином, ми можемо отримати як гнучкість прийняття рішень на місцях з урахуванням думки місцевої влади, так і повну відсутність розуміння фінансування розвитку інфраструктури та великих об'єктів, і більш дрібних портів - Білгород-Дністровська, Скадовська та Рені. Таким чином, корпоратизація і поділ можуть мати сенс лише в тому випадку, якщо одночасно з цим буде механізм вирішення конфлікту між Мінінфраструктури та місцевою владою при прийнятті рішення про інвестування або розвитку того чи іншого проекту. А також, якщо буде запропоновано та реалізовано рішення щодо фінансування великих проектів і дотаційних акваторій портів, які при відсутності механізму приватного інвестування або державного фінансування приречені на вмирання.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: