Хто відповідає за децентралізацію

коментувати

Хто сьогодні керує реформою децентралізації? На перший погляд відповідь на це питання очевидна: усі - від Президента до голови уряду. Але цього замало.

Зараз вочевидь не вистачає конкретики яка на національному, так и місцевому рівні.

Реформа децентралізації влади – це фактично зміна адміністративного устрою та управління країною. Тому ця реформа – дуже складна, крос-секторальна, і стосується багатьох сфер, адже найближчим часом маємо повністю змінити в частині передачі повноважень на місцевий рівень практично всі галузі – освіту, охорону здоров'я, соціальний захист тощо.

Управління реформою здійснюється за трирівневою структурою, тобто існує три управлінських рівня прийняття рішень – національний, центральний і регіональний.

На національному рівні діє Національна рада реформ, де приймаються стратегічні рішення щодо розвитку та децентралізації влади у відповідних сферах.

Центральний рівень – це сфера компетенції віце-прем'єр-міністра і Міністерства регіонального розвитку, що є відповідальним координатором реформи. За для формування та прийняття стратегічних та операційних рішень стосовно завдань реформи при Мінрегіоні створено Цільову команду реформи, яку очолює Віце-прем’єр міністр України Геннадій Зубко, до складу якої входять представники різних міністерств, відомств, депутати Верховної ради, представники громадських організацій, представники місцевого самоврядування та всеукраїнських асоціацій місцевого самоврядування, представники донорських проектів, науковці та  експерти.

Згідно доручення Віце прем’єр міністра у 12 міністерствах, які відповідають за сфери, що передбачають децентралізацію повноважень створено робочі групи з децентралізації.

При міністерстві регіонального розвитку формується  Центральний офісу реформ, в якому працюють експерти за відповідними напрямками, в тому числі проектний офіс по комунікаціях в реформі. Для координації проектів донорської допомоги, що спрямовується на реалізацію завдань реформи в вересні 2015 році  за ініціативи Віце-прем’єр міністра створено Раду донорів при Мінрегіоні.

І, нарешті, на регіональному рівні фактично за організацію підтримки реформи на місцях мають відповідати  заступники голів ОДА та Агенції регіонального розвитку, які наразі створюються згідно з Постановою Кабміну. Ці агенції – неприбуткові не бюджетні установи – працюватимуть як офіси з надання консультацій і практичної допомоги щодо підготовки та реалізації програм і проектів регіонального розвитку. Вони мають стати осередками співпраці між державним, приватним та громадським секторами, оскільки засновувати їх можуть обласні державні адміністрації, відповідні ради та неурядові організації як співзасновники.

Саме ці агенції стануть організаційною основою для  формування регіональних офісів реформ. Вони мають стати центрами  з питань децентралізації та розвитку в усіх областях України для підтримки  впровадження реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, децентралізації повноважень органів виконавчої влади, реформування державної регіональної політики.

Вже сьогодні, завдяки підтримці Європейської Комісії, USAID, Ради Європи, Швейцарського бюро та інших наших європейських партнерів в Україні, впроваджується нова державна регіональна політика на основі європейських стандартів управління регіональним розвитком.

Наразі розпочинаються нові програми донорської допомоги, разом з Європейською Комісією готується до підписання нова програма, яка спрямована на підтримку реформи місцевого самоврядування, децентралізації в Україні, а також регіонального розвитку.

Найближчим часом, після остаточного погодження центральними органами виконавчої влади, на розгляд Уряду буде подане відповідне розпорядження Кабінету Міністрів України щодо підписання Угоди між Урядом України та Європейською Комісією про фінансування «U-LEAD з Європою: Програми для України з розширення прав і можливостей  на місцевому рівні, підзвітності та розвитку». Загальна сума фінансування за цією Програмою – 97 млн євро. Термін реалізації – 4 роки.

Програма складається з двох основних компонентів:

1. Зміцнення спроможності для реалізації реформ децентралізації та регіональної політики (виконавець – GIZ):

  • навчання для посадовців місцевої влади на всіх рівнях (стратегічне планування, складання бюджету, моніторинг, електронне врядування, ефективне фінансове управління, включаючи державні закупівлі, внутрішній контроль, аудиторські  процедури);
  • тематичні консультації з широкого кола питань, пов'язаних з регіональним/місцевим економічним розвитком, інвестиціями, наданням послуг в різних секторах економіки;
  • підтримка професійної освіти для посадових осіб виконавчих органів  влади;
  • навчання з управління проектним циклом: проектування, розробка проектних пропозицій, реалізація, моніторинг та оцінювання (в тому числі ДФРР).

2     Центри надання адміністративних послуг та підвищення обізнаності громадян про місцеве самоврядування (виконавець – SIDA):

  • комплексні відновлювальні роботи, надання обладнання для 600 Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП);
  • навчання для місцевого персоналу окремих ЦНАП;
  • Кампанія з підвищення обізнаності населення щодо децентралізації влади.

Для забезпечення донорської підтримки (позабюджетного фінансування) процесів реформи децентралізації влади, при Мінрегіоні створено Раду донорів, в якій фактично мають ухвалюватись рішення щодо напрямків та завдань, яким слід надати підтримку донорських проектів.

Проте робити реформу децентралізації повинні не лише донори чи міжнародні експерти. Конкретні показники ефективності (KPI’s) мають бути сформовані для відповідальних осіб на кожному з трьох рівнів: національному, місцевому та регіональному. Це допоможе не лише прискорити реформу, але й визначити ступінь відповідальності за кожну перемогу чи поразку!

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: