Вже вичерпався кредит довіри

коментувати

В Україні не припиняється діалог про необхідність реформування практично кожного сектора економіки. І банківський ринок у цій ситуації не виняток.

Однак, незважаючи на розуміння обов'язковості реформ для нормального функціонування бізнесу, їх законодавче забезпечення не просто недосконале – воно фактично відсутнє. При цьому для деяких банківських послуг зміна законодавчого регулювання просто життєво необхідна. Зокрема, законодавчої зміни правил вимагає така ключова сфера діяльності фінансових інститутів, як кредитування.

Ні для кого не секрет, що кредитування в Україні розвинене досить посередньо. А це ж один з основних інструментів банку для підтримки економічної активності!

Давайте проаналізуємо нещодавню статистику. Так, у місячному вираженні ми можемо спостерігати невелике зростання. Так, в липні портфель кредитів, виданих банками, виріс на 1,8% у гривневому компоненті, однак кредити в іноземній валюті скоротилися на 1,6%. При цьому з початку року портфель кредитів корпоративного сектора скоротився на 4,8%, а населення – на 2,6%.

Доречним у цьому контексті буде нагадати, що рівень проблемних кредитів у нашій банківській системі до сих пір залишається непомірно загрозливим. Згідно з офіційними даними НБУ, частка непрацюючих кредитів станом на 1 липня цього року становить 57,7% від загального розміру портфеля. А це близько 590 млрд грн в абсолютному вираженні!

Крім того, як ми зараз бачимо, більшість кредитів, виданих в 2016 в корпоративному секторі, – це не кредити під розвиток нових проектів або створення нових компаній, а реструктуризація старих заборгованостей. І проблема точно не в банках – їх ліквідність продовжує залишатися високою.

При цьому бізнес все частіше шукає фінансування поза банками – за допомогою бартерних схем, пошуку додаткових домовленостей з контрагентами, отриманням прибутку з нових ринків.

Разом з тим ми бачимо, що cпосіб взаємодії із зарубіжними банками істотно відрізняється від відносин з українськими фінансовими структурами. Так, бізнесмени готові розкривати будь-яку внутрішню інформацію перед іноземними кредиторами, а в процесі переговорів з українськими – до останнього намагаються уникнути висвітлення реального фінансового стану.

Все це відбувається через відсутність довіри між кредиторами і позичальниками в українському фінансовому секторі. На жаль, я змушений констатувати факт, що клієнти в половині випадків порушують умови договорів, а механізми забезпечення, якими користуються банки, найчастіше показують свою повну неефективність.

Фінансові установи практично не виходять із судів через спроби врятувати видані раніше мільйонні позики компаніям, які користуються будь-якими прогалинами законодавчої системи, аби не платити за зобов'язаннями. Така юридична активність, на жаль, все одно не вирішує проблеми: в кращому випадку банк поверне лише 30% від необхідної йому суми – всі інші кошти, стягнені з недобросовісного кредитора, підуть на судові витрати.

Очевидно, що банкам і позичальникам необхідно шукати нові способи підвищення ефективності кредитних інструментів. І найголовнішим з них має стати поліпшення українського законодавства, що регулює роботу фінансової системи.

Чудовим прикладом може служити законопроект №6027 про підвищення довіри між банками і клієнтами. Даний законопроект допоможе ліквідувати існуючі зараз сірі схеми, якими користуються великі позичальники. Тому що поки ці схеми існують, банки не можуть зважитися на активне кредитування населення і реального сектора економіки.

Однак законопроект №6027 вже двічі був заблокований депутатами парламенту, а нещодавно з боєм пройшов перше читання, відправившись на доопрацювання, і немає впевненості, в тому, що його приймуть у другому читанні навіть після внесення правок.

Але ж цей випадок не єдиний – є ще законопроект №3132 про поліпшення процедур банкрутства, законопроект №4529 про стимулювання кредитування, законопроект № 5361 про регулювання переказів коштів. І цей список можна продовжувати і продовжувати.

Якби не прийняття закону про добровільну реструктуризацію боргів і закону про споживче кредитування, у мене склалося б остаточне враження, що парламентарії навмисне стимулюють стагнацію і знищення української банківської системи. Адже без прийняття всіх законопроектів, які застрягли в парламентському пеклі, говорити про відновлення ринку кредитування в Україні неможливо.

Так, у нас досягнуто порозуміння з НБУ, який допомагає учасникам ринку, просуваючи на підзаконному рівні реформи фінансового сектора. Так, ми бачимо хороші темпи лібералізації валютних обмежень, завдяки яким ми можемо сподіватися на те, що в Україні все ж таки буде можлива реалізація вільного руху капіталу в перспективі найближчих років.

Однак цього недостатньо. Загальна недореформованість не дає нам можливості скористатися плодами макроекономічної стабілізації та перейти до активізації кредитування та прискорення економічного зростання на багато років вперед за рахунок інвестиційних процесів. НБУ, незважаючи на всі його старання, не може замінити собою парламент і прийняти критичні для фінансового сектора країни рішення.

Тож у нас є два виходи: або і далі спостерігати неспроможність депутатів та їхні спроби поховати своєю бездіяльністю ледь стабілізовану економіку України, або ж змусити їх нарешті працювати не тільки на свою кишеню, а й на реалізацію реальних реформ у країні!

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: