Що дасть дерегулювання ринку пива

коментувати

Незважаючи на загальнонаціональний курс на дерегуляцію, дерегулювати алкогольну галузь законодавці не поспішають.

Дійсно, підхід в цьому питанні повинен бути ретельно зважений, враховуючи той факт, що показник тіньового ринку міцного алкоголю вивів Україну на друге місце в світі, і, за деякими підрахунками, він досягає 50% від усього ринку.

Але, як і в усьому світі, нелегального виробництва і обороту пива в Україні фактично немає - він не перевищує 1%. За рідкісним винятком у вигляді невеликих пивоварень, які виробляють і реалізують продукцію без оптової ліцензії. До речі, поява навіть несуттєвого тіньового ринку пива стала наслідком політики держави. Після прирівнювання регулювання пива до міцного алкоголю з'явилася вимога купувати ліцензію на оптову торгівлю пивом вартістю 500 тисяч гривень, непосильна для невеликих виробників.

На даний момент депутати повернулися до розгляду в другому читанні законопроекту №2971-д про часткову дерегуляцію галузі. Нагадаю, що спочатку законопроект був розроблений і внесений в Раду з ініціативи Мінфіну. Рішення частково «відкотити» окремі аспекти нетипового для пива регулювання з'явилося після усвідомлення, що «прирівнювання» було здійснено поспішно і без врахування технологічних особливостей галузі.

Тобто, законопроект - це не просто дерегуляція, а спроба відновити історичну справедливість і застосувати до пивоварної галузі правильне регулювання. Законопроект складається з двох основних блоків: технічної частини та частини щодо реклами пива. Так як багато опонентів ініціативи з текстом законопроекту не ознайомилися, я спробую коротко резюмувати основні його положення.
Отже, законопроект не змінює наступні, основні аспекти регулювання пива як алкогольного напою:

При цьому, законопроект пропонує усунути такі законодавчі обмеження для пива:

Ми попросили наших колег з ЄС надати дані щодо регулювання галузі в їх країнах. В результаті ми побачили, що переважна частина вимог до пивної галузі в Україні йде в розріз з європейською практикою:

Невірним буде не прокоментувати найбільш дискутовану частину законопроекту - питання реклами. Так як моя думка з даного питання може вважатися упередженою, я наведу як приклад європейську практику. Реклама пива регулюється в кожній країні ЄС окремо, від повної відсутності будь-яких обмежень до повної заборони реклами пива в денний час:

Згідно ВООЗ (2014 р.), 56,6% країн в світі не мають обмежень щодо реклами пива, в 20% реклама пива заборонена (включаючи мусульманські країни, де вживання алкоголю заборонено релігією), а в інших країнах діють часткові обмеження за часом або контентом реклами пива. Є й такі країни, в яких правила реклами визначаються саморегульованими організаціями.

Завершуючи екскурс в історію і практику регулювання пива в Україні та ЄС скажу, що кожна країна має право самостійно визначати методи регулювання тієї чи іншої галузі. Але при цьому ігнорувати здоровий глузд і світову практику, не маючи національної стратегії регулювання алкогольної галузі, неправильно. Метод «спонтанного зарегулювання» - це не той шлях, який дозволить позбутися від тіньового ринку міцного алкоголю і знизити проблемне споживання.

У той час як правильне і справедливе регулювання дозволить галузі розвиватися і поповнювати бюджет. Але на сьогоднішній день рішення за народними депутатами, і пивоварам залишається вірити, що законопроект щодо дерегуляції буде прийнятий.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: