Якою має бути ціна на газ

коментувати

Мета уряду будь-якої країни, яка сповідує демократичні цінності, - забезпечення зростання добробуту населення.

Тому не має значення, які завдання виконує уряд, яка ціна на газ, мито на брухт або податкова політика - для населення важливий конкретний результат. Однак з подібної аксіоми випливає, що будь-яке рішення уряду або ланцюжок рішень в довгостроковій перспективі повинні приводити до поліпшення добробуту населення, інакше в країнах з демократичними цінностями громадянам буде не потрібен такий уряд.

Арифметика національного ринку

Щоб не давати приводу для необ'єктивної критики, пропоную одразу зануритися в світ чисел газової індустрії. А статистика показує кілька факторів, які не можна не враховувати при формуванні ціни на газ:

1. За 2015 рік через падіння української промисловості паритет споживання імпортного газу і газу власного видобутку змінився. За 2015 рік ми добули 19,2 млрд. куб. метрів, а спожили 35. У підсумку країна забезпечувала себе газом власного видобутку на 55%. Наприклад, в 2011 році імпорт в споживанні газу становив 65%, в 2014 році - 53%. Таким чином, 2015 рік став першим роком, в якому споживання газу власного видобутку перевищило обсяги імпорту. З цього фактору стає зрозумілим, що імпорт з кожним роком все менше впливає на вартість газу в Україні, але ціна цього зменшення - падіння промисловості.

2. Операційна вартість видобутку 1000 кубічних метрів газу в 2015 році становила близько 800 грн, близько 1000 грн вилучалося в формі податків, а 2854 грн в калькуляції Укргазвидобування становила "віртуальна вартість" капіталу. В результаті собівартість доходила до 5430 грн. Хоча насправді було б можливим вкластися в 2500-3500 грн. Склалося враження, що влада спеціально підганяє вартість газу для кінцевого споживача під "політичну" ціну газу з РФ.

Європейська модель

Статистика Eurostat показує, що тільки 2 країни з ЄС - Румунія та Угорщина - підтримують модель ринку газу, за якої населення платить за газ менше, ніж бізнес. Таку модель ринковою назвати досить складно, оскільки газ для роздрібного споживача завжди буде коштувати дорожче, ніж для оптового. Дорожча вартість обслуговування роздрібних мереж випливає зі структури витрат газорозподільних компаній. Разом з тим, немає жодної країни ЄС (до їх переліку також можна додати Молдову і Туреччину), де вартість газу для бізнесу і населення однакова. Там, де створена неринкова модель, - вартість для населення менше, а де діють ринкові закони - вартість газу для населення більше.

Україні потрібно прагнути до європейської моделі, коли вартість газу для кінцевого споживача визначається за формулою: оптова вартість газу + націнка постачальника. Миттєво перейти до даної концепції не вийде, оскільки для їх роздрібного регулювання потрібно правильно виписати антимонопольне законодавство. Однак в Україні цією проблемою зараз ніхто не займається. Це означає, що "європейська модель ринку" у нас з'явитися не раніше, ніж через 3-5 років.

Майбутнє

Ідея вирівняти роздрібних і оптових споживачів газу ціною сама по собі нічого спільного з ринком не має. Але як перехідний сценарій з певною натяжкою вона може бути сприйнята, звичайно, якби не операційна вартість видобутку в сумі близько 800 грн. Зауважу, що в ЄС за меншої ціни газу для бізнесу, ніж для населення виграє промисловість. Цю європейську ідею можна взяти на озброєння і в Україні. Але на початковому етапі її краще вбудувати в якийсь перехідний період. Якщо вже Україна на 55% забезпечує себе газом, то уряду варто переглянути підхід до формування його ціни.

Наприклад, вартість імпортного газу з урахуванням транспортування і податків можна залишити на рівні 6879 грн. за 1000 кубічних метрів, а ось ціну газу, видобутого всередині країни, встановити на рівні (приблизно) 3500 грн. Якщо структура споживання (імпортний/власний газ) буде залишатися як 55% до 45%, то середньозважена ціна газу для споживача складе 5020,55 (6879*45%+3500*55%). Певним чином це і є компроміс, що дозволяє знизити вартість газу для всіх видів споживачів. Наприклад, якщо споживання газу промисловістю буде рости, то буде рости питома вага споживання імпорту та вартість буде підвищуватися, але тоді буде рости і промисловість, з'явиться база для збільшення числа робочих місць і зарплати. Тобто підвищення вартості газу буде носити економічно обгрунтований для його споживачів характер.

На жаль, українська влада поки ігнорує подібний алгоритм встановлення ціни на газ. Це відкриває нам похмуре майбутнє, так як зараз вартість імпортного газу ще відробляє ціновий мінімум за нафту і мазуту грудня 2015-січня 2016, але вже в третьому кварталі 2016 року ціна імпортного газу буде вище сьогоднішньої. І якщо ми негласно порівнюємо політичну ціну газу з РФ і ціну на газ власного видобутку, то в третьому кварталі вона буде вже не 6879 грн, а 7-8 тис. грн. Стрибок цін на опалення призведе до того, що українці стануть менше витрачати, і це може дуже негативно вдарити восени по роздрібному товарообігу, рівню споживання і, нарешті, - по ВВП України. В України зараз є можливість амортизувати ефект від подорожчання газу і стимулювати до розвитку промисловість, але через бюрократичні підходи ми втрачаємо ці можливості прямо на очах.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: