Що конкретно зроблено в дерегуляції

коментувати

Сьогодні швидка дерегуляція можлива лише там, де відсутні чиїсь інтереси.

У 2015 році була закладена база для ефективної дерегуляції. При чому, реформу можна умовно розділити на дві частини.

Викорінення схем, які затиснули бізнес у часи правління «сім'ї». Досить швидко зачищались кричущі і очевидні схеми, бізнес і громадськість звертала увагу на такі випадки. Найактивніше процес йшов на початку минулого року та ознаменувався великою кількістю #перемог на ниві дерегуляції.

Другий етап дерегулювання розпочався в кінці 2015-го і був значно більш складним. По-перше, вичерпався перелік простих рішень на кшталт «скасували старе – відкрили шлях новому». По-друге, ті рішення, які пропонуються і будуть пропонуватися в найближчому майбутньому, часто будуть зачіпати інтереси еліт і великого бізнесу, який живе за пострадянськими або корупційними канонами. Очевидно, коректні і цивілізовані європейські інструменти будуть наштовхуватися на опір та саботаж.

Пересічному українцеві досить важко зрозуміти, що являє собою ця реформа і як дерегуляція покращить його життя. Однак все дуже просто. Основними завданнями реформи є: створення умов для спокійної роботи малого і середнього бізнесу; зменшення вартості адміністрування бізнесу; і як наслідок створення сприятливого середовища для внутрішніх і іноземних інвестицій та створення здорової конкуренції. Окремим завданням дерегуляції є гармонізація, узгодження системи державного регулювання і контролю з європейськими стандартами для повної інтеграції України в Зону вільної торгівлі з ЄС та виконання обов'язків у відповідності з Угодою про асоціацію. Реформа є дуже комплексною і розрахована на 3-5 років, один з яких вже позаду.

В рамках першого етапу реформи була розроблена оновлена Концепція дерегулювання, яка зосереджує увагу на побудові ефективного регуляторного поля і на скасуванні неефективних правил і норм.

Створено Офіс ефективної регуляції (Better Regulation Office Delivery).

Мінекономрозвитку ініціювало ухвалення змін до Регламенту КМУ, що суттєво скорочує процедуру узгодження дерегуляційних ініціатив. Згідно з попередніми даними виконання першої складової дерегуляції (селективна дерегуляція) за результатами 2015 року складає понад 54%, а з урахуванням етапності - 72%. Тобто з 212 ініціатив повністю виконано 114, 70 з яких було виконано до формування формального плану дерегуляції (розпорядження КМУ 357-Р), а також у Верховній раді зареєстровані законопроекти з 22 ініціатив (більшість схвалені в першому читанні). Проекти ще по 22 пунктам подані на розгляд до КМУ, 23 – нення в центральних органах влади, решта – в розробці.

Серед найбільш помітних ініціатив, що були реалізовані, можна виділити такі:

- скасування монополії Укрекоресурси та скасування вимоги укладення договорів утилізації тари і упаковки;

- скасування обов'язкової сертифікації по 16 групам товарів, а також нових автомобілів;

- дерегуляція в морських портах;

- перелік видів діяльності, що підлягають ліцензуванню, скоротився на 46% (з 56 до 30 пунктів);

- змінено правила на ринку утилізації моторних масел, у результаті чого повинні зникнути багатомільйонні тіньові схеми на цьому ринку;

- скасовано карантинний сертифікат, який забирав у бізнесу майже 2 млрд. грн;

- більш ніж удвічі скоротився термін видачі фіто-санітарного сертифікату в портах (з 5 до 2 днів), що зменшило вартість його для бізнесу майже на 5 млрд. грн. у рік;

- скасовано близько 13 тисяч радянських ДЕСТів;

- скасована довідка-рахунок при реалізації нових автомобілів;

- скасовані або спрощені 22 дозволи у сфері сільського господарства, в тому числі система реєстрації добрив, що повинно суттєво (на 30-50%) знизити вартість добрив в Україні шляхом відкриття ринку для більш дешевих європейських аналогів.

Що потрібно для того, щоб реформа тривала і не відбулося штучного гальмування імплементації досягнень минулого року? Сформувати команду ринкових фахівців, які б отримали повноваження просувати всі необхідні рішення. Важливо зрозуміти, що дерегуляція вимагає не політиків, а ефективних менеджерів, які досконало володіють інструментами бізнес-аналізу і знають, як функціонують різні галузі економіки. Їх руками будуть створені нові регулятивні процедури та системи, які змінять старі корупційні схеми, так само як електронні закупівлі ProZorro перетворюють пострадянське тендерне телефонне право в історію.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: