Маленька перемога у великій війні

коментувати

Верховна Рада України прийняла у першому читанні законопроект 4738-д про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі". Короткий огляд змін, які пропонує цей закон у сфері публічних закупівель.

9 листопада 2017 року Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроект 4738-д, що стало великим досягненням для системи ProZorro. Цей законопроект націлений на розширення кола повноважень Державної аудиторської служби України (далі ДАСУ) у сфері публічних закупівель, що дозволить їй ефективніше боротись з тендерними схемами в системі.

Поки ж 4738-д готується до розгляду у другому читанні, пропонуємо більш конкретно ознайомитись з тими нововведеннями, які він нам пропонує. ДАСУ зможе ефективно перевіряти закупівлі та штрафувати недобросовісних замовників, бо:

  • для моніторингу закупівель аудитори отримають власний електронний кабінет у системі ProZorro;

  • для більш ефективного проведення моніторингу у систему буде інтегровано ризик-індикатори, які дозволять автоматично виявляти підозрілі закупівлі;

  • причинами для перевірки зможуть виступити звернення органів державної влади чи місцевого самоврядування, звернення громадських активістів, журналістські розслідування в ЗМІ, повідомлення від системи ризик-індикаторів;

  • перевірка зможе бути проведена в будь-який час з моменту відкриття тендеру, а не лише по його завершенню, як це було досі;

  • ДАСУ зможе вимагати усунути порушення протягом п'яти робочих днів, а не просто надавати свої рекомендації;

  • прозорість моніторингу та підзвітність аудиторів дозволить мінімізувати корупційні ризики, адже все спілкування між представником ДАС та замовником буде відбуватись лише через електронний кабінет, а всі прийняті рішення будуть оприлюднені.

Отже, законопроект 4738-д пропонує нам доволі просту і чітку схему проведення моніторингу публічних закупівель та розкриття тендерних схем. Протягом 15 робочих днів представником ДАСУ може здійснюватись моніторинг закупівлі, яка може потенційно містити порушення, далі він готує висновок за результатами своєї роботи.

Якщо порушення виявлено, то у замовника буде 5 робочих днів для їх усунення із завантаженням в систему відповідної документації, що дозволить контролювати виконання замовником рекомендацій.

У разі незгоди з висновком аудиторів, необхідно додати на сторінку закупівлі документ з відповідною аргументацією. В разі, якщо  порушення не буде усунено, ДАСУ проведе повну перевірку тендеру та зможе оштрафувати замовника. Замовник же отримує право оскаржити висновок аудиторів в суді.

Чому це так важливо? У 2016 році у кожній другій тендерній угоді ДАСУ виявляла порушення. Загалом, виявлено порушень на 22 мільярди гривень. При цьому, якщо у 2016 році контролери змогли запобігти порушенням на 4,7 мілрд гривень, то у 2017 році — лише на 2,7 млрд гривень.

Причиною цьому є те, що, відповідно до сьогоднішнього законодавства, аудитори могли лише надавати свої коментарі стосовно порушень та рекомендувати зміни до тендеру, а сам аналіз закупівлі починався вже після її закінчення, коли гроші вже були перераховані недобросовісному постачальнику.

За умови прийняття законопроекту 4738-д, сфера повноважень ДАСУ розшириться, що дозволить оперативно реагувати на виявлені в тендерах порушення, розкривати та зупиняти тендерні схеми та, найголовніше, суттєво зекономити бюджетні кошти.

Тож, будемо сподіватись, що у другому читанні прийняття 4738-д пройде успішно й епоха моніторингу заради моніторингу завершиться й преференції для “своїх” постачальників залишаться у минулому. А поки що можна привітати ProZorro з черговою маленькою перемогою.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: