Чому машинобудуванню потрібні ВЕЗ

коментувати

Останню з цієї серії публікацій хочу присвятити сектору економіки, який саме час відновити з попелу, – машинобудуванню.

Жодна з галузей української промисловості так не постраждала від економічних криз, політичної нестабільності і торгових воєн. Обсяги виробництва продукції в 2015 році скоротилися більш ніж у два рази в порівнянні з докризовим 2007 роком. З одного боку це можна пояснити об'єктивними причинами переходу до відкритої ринкової економіки і розривом кооперації з Росією.

З іншого – повною відсутністю державної підтримки галузі. Так чи інакше, якщо до набуття незалежності українське машинобудування виробляло ракети, літаки, електроніку та багато іншого складного устаткування, то зараз високотехнологічна продукція або взагалі не виробляється в країні, або виготовляється в єдиному масштабі. Прикро спостерігати за вражаючим прогресом Туреччини, яка ще в 80-х роках мала практично повністю аграрну економіку, а зараз виробляє і експортує автомобілі, судна, верстати з ЧПУ і електронні компоненти.

У сформованій ситуації є два шляхи розвитку галузі. З одного боку, розвиток тих машинобудівних заводів ще радянського періоду, яким вдалося вижити в наш непростий час. Далеко не всі радянські гіганти машинобудування померли. Багатьом з них вдалося зберегти виробничу базу і власні конструкторські розробки, знайти ринки збуту всередині країни і диверсифікувати експорт.

З іншого боку, необхідно стимулювати іноземних інвесторів відкривати машинобудівні підприємства в країні. Обидва шляхи розвитку галузі мають успішні, хоча й поодинокі приклади в Україні. Так, наприклад машинобудівний гігант «Турбоатом», що виробляє турбіни для енергетики, цілком успішно впорався з диверсифікацією експорту. При цьому він нерідко виконував замовлення для українських електростанцій. Чистий прибуток «Турбоатому» склала понад 1,6 мільярда гривень у 2015 році.

У 2010 році шведський концерн Electrolux за 19 млн євро купив завод «Українська побутова техніка», розташований в Івано-Франківську. В результаті інвестицій холдингу сукупна частка Electrolux на українському ринку зросла з 5,4% у 2010 році до 16,3% в 2015 р. При цьому компанія, додатково до завоювання внутрішнього ринку, активно розвиває експорт, переважно в країни Європейського Союзу. Крім Electrolux плани значно розширити виробництво в Україні розглядають японська Fujicura і німецька компанія Kromberg & Schubert.

Потрібно враховувати, що іноземні інвестори охоче відкривають виробництва в тих країнах, де є великий внутрішній ринок. На жаль, український ринок дуже малий і не може забезпечити стабільний збут. Наприклад, якщо в Україні в місяць продається менше машин, ніж у середньому європейському місті розміром з Житомир, світовим автоконцернам немає ніякого економічного сенсу відкривати тут виробництво. Якщо ж орієнтувати заводи тільки на експорт, іноземні компанії відразу виявляться залежними від відшкодування ПДВ, а це традиційно слабке місце української економіки. Та й зазвичай такі підприємства створюються у відкритих економічних зонах.

Тобто інвестори, які відкривають експортні виробництва, очікують від країни додаткових податкових пільг. Без пільг з боку держави і з постійно буксующим відшкодуванням ПДВ привабливість країни як місця для локалізації виробництва різко знижується. Тому якщо держава зацікавлена у відкритті нових машинобудівних підприємств у країні, Україна повинна надати інвесторам вагомі податкові пільги, розвивати вільні економічні зони і технопарки.

По-іншому залучити інвестиції в українське машинобудування не вийде. Підводячи якусь риску під цією серією блогів, можна сказати, що перспективних галузей в Україні не так вже мало, хоча і шукати їх треба не тільки на самих побитих стежинах. Ми всі віримо в потенціал нашої країни, проте потрібно бути реалістами і докладати багато зусиль – законодавчих, вольових, інноваційних, реформаторських – щоб Україна дійсно стала Open for U.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: