Як виростити IT-кадри

коментувати

Виховання нових спеціалістів для IT-сфери потребує нових подходів.

10 років тому, коли я тільки став молодим заступником декана одного з найбільш затребуваних факультетів країни, від свого вчителя я почув наступну фразу: «Посада з найнижчою відповідальністю – це ректор. Освітній процес ВНЗ дуже складно «завалити»: пари призначаються, викладач на них йде, студент хоче йде / хоче не йде, щороку вручаємо тисячі дипломів. Решта - це екосистема, яка впливає на основний процес».

Фраза залишила глибокий слід в моїй свідомості і вплинула на моє сприйняття освітньої системи в цілому. За 10 років кар'єри я зустрічав багато менеджерів, які створювали освітню екосистему або руйнували її.  Але процеси, цитовані вище, у всіх випадках дійсно не зупинялися. Однак, є тільки одне АЛЕ, це працює тільки в тому випадку, коли ніхто не вимагає результатату, коли процес йде заради процесу.

Поточний стан справ у нашій освіті такий, що IT-сфера перестала вимагати результату, а взялася за справу сама і організовує корпоративні університети, з метою вирішити кадрове питання самостійно. Інертність вузів, а також популярність IT-сфери в цілому, породила сплеск IT-курсів і шкіл, мета яких, в основному, отримати заробіток, що не гарантуючи подальшого працевлаштування.

Але незважаючи на достатню сегментацію ринку IT-освіти, проблема менеджера, як і проблема викладача, актуальна для всіх. Education Management зароджується експертиза в українському освітньому просторі. Управлінням освітою займаються всі, у кого є вільний час від бізнесу: HR, рекрутери, адміністративний персонал. У 2016 році я вже неодноразово зустрічав вакансії менеджерів з навчання, і багато керівників бізнесу поки навіть не уявляють, що це за люди. В Україні взагалі не займаються розвитком подібного роду фахівців.

У підсумку, слабкий менеджмент призводить до відсутності розуміння проблем зсередини. І часто ми знову бачимо процес заради процесу. А проблема, в більшості своїй, знову в кадрах – викладацьких. Навіть в бізнес середовищі, де є матеріальні можливості, не завжди вдається побудувати високоефективну, працездатну модель навчання, яка б відповідала реаліям замовника – роботодавця. Крім цього дуже складно залучити для менторської і тренерської роботи кращі кадри, тому що викладання - це висока відповідальність і набір унікальних практичних навичок.

Сучасний IT-інженер дуже схожий з музикантом. Ти можеш зіграти твір, використовуючи кілька технік, але якщо в грі немає МУЗИКИ, то глядач не прийде до тебе вдруге. Так і з інженером, ти можеш знати цілий ряд мов програмування і підходів до вирішення завдань, але якщо в тебе немає інженерної культури, здатної надати краще рішення замовнику – це буде останній ваш проект. Україна завжди відрізнялася на світовому ринку високою інженерної культурою, яку нам не тільки треба зберегти, а й примножити.

Не всі сегменти освітнього ринку здатні розвивати цю культуру в принципі. Упевнений, що є ще шанс у університетів. Для цього їм потрібно бути більш гнучкими, звертати увагу на зворотний зв'язок від представників IT ринку, позбавлятися від зайвої бюрократії.

Щодо освітніх курсів – у мене сумніви, тому що у них немає чіткої структури взаємодії з IT-індустрією. Їх величезний плюс – там є яскраві ментори і тренери, вони гнучкі у побудові програм, швидко реагують на ринок. Але ці курси орієнтовані на людей, які хочуть здобути освіту швидко, що одночасно негативно позначається на IT-індустрії в цілому, тому що замовник все більше підвищує вимоги до кандидата – і вчорашній Junior сьогодні вже нікому не потрібен. Бачу перспективу в корпоративних вузах, які допомагають формувати навчальні заклади нової формації вже зараз і здатні впроваджувати кращі інженерні практики в навчальний процес «з коліс».

Але вже зараз лежить на поверхні завдання – без ефективного education management неможливий розвиток жодного з сегментів. Необхідно формувати клас ініціативних, креативних менеджерів освіти, які розуміють бізнес домени, які знають педагогічні тренди, щоб вдихнути нове дихання в інженерну освіту, щоб воно могло масштабуватися і допомогло зберегти і примножити інтелектуальний потенціал України на світовому ринку інтелектуальних ресурсів.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: