Реформа енергетики гальмується

коментувати

На жаль, ми повинні констатувати, що реформа ринку електроенергії ще не почалася, вона знаходиться в зародковому стані.

І це дуже небезпечно, адже ми втрачаємо дорогоцінний час на її безболісне проведення. Безболісне – це без додаткових витрат, адже на сьогодні на енергетичному ринку є для цього кошти. Ми всі пам'ятаємо, що більш ніж рік тому у нас відбувся важливий крок для старту цієї реформи, який полягав у поступовому підвищенні тарифів на електроенергію для населення. Кошти саме від цього підвищення варто було б спрямувати на фінансування реформи – інакше вони просто підуть «на вітер».

Ми повинні усвідомлювати, що будь-яка реформа оптового або роздрібного ринку електроенергії, на жаль, має одну особливість – вона вимагає значних коштів. Ефективна реформа полягає в тому, що під час її запровадження ці кошти (наприклад, у вигляді підвищених тарифів) виділяються і ефективно інвестуються учасниками ринку в інфраструктуру. Надалі, інвестиції призводять до зменшення собівартості електроенергії, а значить і зменшення її ціни. Тобто, збільшення тарифів з метою мати можливість їх зменшити в майбутньому. Так от, збільшення ціни ми, як побутові споживачі, вже маємо. А ось спрямування коштів від збільшення тарифів на правильні цілі не відбувається.

Реформа ринку електроенергії повинна переслідувати одну просту мету – це поліпшення умов на ринку для кінцевих споживачів: краща якість, низька ціна. Для цього потрібно зробити дві речі. Перше – це провести реформу оптового ринку електроенергії, щоб всі виробники електроенергії отримували заслужені, і, що найважливіше, прогнозовані тарифи. Друге – це переглянути підходи до визначення тарифів для обленерго та компаній, які продають електроенергію кінцевому споживачеві. Поліпшення умов для виробників і продавців має обов'язково супроводжуватися створенням для них стимулів для інвестування у розвиток і оптимізацію потужностей. Результатом цього, в перспективі 2-3 років, повинна стати можливість зменшити собівартість вироблення електроенергії, а отже, зменшити тарифи для кінцевих споживачів.

За останні десять років спроби впровадити реформи були, але вони постійно відкладалися, в основному з однієї причини – заважали «перекоси» на роздрібному ринку, тобто занадто низькі тарифи на електроенергію для населення. Це призводило до необхідності перехресного субсидування населення за рахунок промислових споживачів, обленерго і виробників, тобто непрозорості ринку. А в непрозорому середовищі реформи проводити завжди ризиковано. Сьогодні проблема низьких тарифів для побутових споживачів вирішується, та вже, здавалося б, нічого не повинно заважати реформі. Але її немає.

В принципі вже є все для того, щоб провести реформу. Найважливіше, є пакет необхідних документів. Можливо, їх потрібно доробити, ще раз узгодити, їх потрібно звірити з кращими світовими практиками.

Зараз ми фактично на середині процесу збільшення тарифів на електроенергію для населення. На жаль, після перших трьох хвиль підвищень, ми не побачили жодної реформи. І у нас фактично залишилося трохи більше року, щоб щось зробити. Інакше всі додатково отримані гроші від тих тарифів підуть на якісь інші цілі, а на реформу нам всім ще раз доведеться «скидатися».

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: