Що дадуть електронні угоди

коментувати

Сьогодні зареєстровано законопроект, який дозволить українським ІТ-компаніям укладати договори з клієнтами по email, за схемою публічної оферти, в електронній формі.

Історія питання - це півтора роки активних переговорів бізнесу з владою і НБУ, втрачені сотні тисяч (а, можливо, й мільйони) доларів надходжень від експорту.

Тільки уявіть - ще й сьогодні, поки Закон не прийнятий, підприємцям для торгівлі з іноземними клієнтами все ще необхідно підготувати пакет документів з обов'язковими мокрими печатками. Яке здивування це викликає в іноземних партнерів - складно передати словами. Бувають і курйозні випадки - від безвиході іноземні контрагенти проставляють на договорах або актах печатку найближчого поштового відділення. Смішно і сумно.

Світова торгівля розвивається дуже швидко - бурхливе зростання існуючих інтернет-майданчиків мотивує відкриття все нових в Європі і США. На Ebay або Amazon і приватні особи, і дрібні підприємці з усього світу щодня здійснюють десятки тисяч угод. Українські продавці змушені вдаватися до різних хитрощів, щоб отримати виручку від реалізації своїх товарів/послуг. Причина цього – складність і витратність оформлення угоди: іноземні покупці змушені здійснити ряд маніпуляцій, які для цивілізованої людини як мінімум незрозумілі, як максимум безглузді. Наприклад, у більшості розвинених країн для підтвердження факту укладення та виконання угоди досить інвойсу, виданого постачальником. В Україні ж знадобиться письмовий договір з перекладом українською мовою, інвойс та акт виконаних робіт, підписаний обома сторонами (ч. 2 ст. 6 Закону про зовнішньоекономічну діяльність). Для звичайного американського покупця придбання невеликого сувеніра з України (що саме по собі свідчить про неабиякий дух авантюризму) може стати цілим випробуванням на міцність.

І якщо навіть вдалося пройти таке випробування, то наступним буде отримання оплати від нерезидента. Два варіанти. Якщо продавець хоче дотримуватися законодавства, то його покупцеві доведеться здійснити SWIFT-переказ, при цьому розмір комісії часом порівнянний з вартістю покупки (а часом і перевищує її). Альтернативних законних способів отримання оплати у продавця на сьогоднішній день немає, оскільки в Україні не працюють такі зручні та популярні світові платіжні системи PayPal, що дозволяють швидко і без комісії здійснювати грошові перекази. Але наші підприємці винахідливі, вони знаходять можливість вести розрахунки в PayPal поза Україною і виводити кошти на карту Payoneer. Не виключені випадки, що українські підприємці самі «малюють» підписи контрагента на договорах і актах, і навіть укладають договір зі своєю ж офшорною компанією. Одним словом – варіанти роботи «в темну».

А якщо мова йде про товар, який ще треба поставити покупцеві, то епопея на цьому не закінчується. І ось змучений, не зломлений паперовою та валютною тяганиною продавець знову приречений на бюрократію – акредитацію на митниці і пов'язані з цим формальності, не кажучи вже про загальну вартість такої поставки.

Варто підкреслити, що вся описана вище процедура буде практично однаковою як для продажу одного блокнотика хенд-мейд із забавним написом (припустімо вартістю до $10), так і для партії деревообробних верстатів. Якщо дотримуватися такої логіки, то варто зобов'язати підписувати договори і акти при оплаті проїзду в маршрутках, адже це оплата послуг! Подібні правила співпраці з нерезидентами, крім України, існують ще в Північній Кореї та в Республіці Зімбабве. Коментарі зайві.

Для іноземних закупівельників ці всі процедури виглядають дивними, не сучасними. Імідж України як країни, привабливої для ведення бізнесу, падає. Все це разом виглядає як небажання країни отримати надходження валюти (додайте сюди примусовий продаж 75% валютної виручки українських підприємців). Виникає запитання: де логіка?

Раніше НБУ вже дозволив банкам у низці операцій приймати тільки інвойс (без акту виконаних робіт), але цього виявилося недостатньо. Тільки кілька банків виявилися готовими відступити від накатаної схеми (див. електронний лист НБУ від 07.07.2015). Зареєстрований законопроект №4496, що дозволяє ІТ-підприємцям і компаніям укладати договори з клієнтами по email, за схемою публічної оферти, в електронній формі або ж просто виставляючи рахунок (інвойс), був розроблений групою експертів у рамках співпраці асоціації «Інформаційні технології України» з Мінекономрозвитку України, Easy Business та USAID. І цей законопроект може суттєво спростити життя всім сторонам і сприяти зростанню експортного інтернет-бізнесу. Хочеться вірити, що законопроекту податкові служби не будуть перешкоджати, а, навпаки, навчаться працювати в нових умовах.

Наступний етап - розробка законопроекту про внесення в банківське законодавство змін, що полегшують вхід на ринок України міжнародних платіжних систем та спрощення процедури відкриття рахунків за кордоном для фізичних осіб.

Реформи, кажете? Законопроект №4496 може стати лакмусовим тестом для нового уряду щодо його бажання підтримувати розвиток ІТ-індустрії в Україні.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: