Що потрібно для зростання економіки

коментувати

Під час своєї нещодавньої поїздки до Херсону Президент України заявив, що очікує зростання економіки вже найближчим часом.

Проте чи існують для цього передумови? Економічне зростання неможливе без інвестицій (як іноземних, так і внутрішніх), передусім у реальний сектор – створення нових підприємств та робочих місць.

Але економіка України сьогодні не просто неприваблива для потенційного інвестора. Вона ще й відлякує його недотриманням принципу справедливості, перш за все, у системі оподаткування.

Головна проблема – це податок на додану вартість (найбільший бюджетоутворюючий податок), а точніше – його відшкодування з бюджету.

Існуюча сьогодні модель не лише дозволяє фактично в ручному режимі представникам влади обирати, хто і коли отримає відшкодування, але й вимиває ресурси у підприємств-експортерів. Адже вона змушує їх закладати невідшкодований ПДВ у ціну своєї продукції або сплачувати чималий відсоток за «допомогу» по його відшкодуванню. Все це робить продукцію менш конкурентоздатною.

Все це пригнічує розвиток експорту та зменшує надходження валютної виручки в Україну. В підсумку, також впливає на курс гривні, рівень заробітних плат, кількість робочих місць… Отже, на кожного з нас.

Проблема полягає і у тому, що надходження від податку на додану вартість сьогодні зараховуються на єдиний казначейський рахунок. Там вони одразу ж використовуються державою на фінансування поточних видатків.

Коли ж виникає потреба у поверненні надмірно сплаченого ПДВ, заявлену до відшкодування суму держава сприймає як свої видатки. Тому й віддає їх вкрай неохоче та вибірково.

У законопроекті №3688 про внесення змін до Податкового кодексу України експертами було розроблено та реалізовано механізм відшкодування ПДВ, який передбачав відкритий реєстр. Згідно з ним, відшкодування здійснювалось у хронологічному порядку, без можливості ручного втручання.

Останніми змінами до Податкового кодексу частину цих напрацювань було прийнято. Зокрема, забезпечено публікацію всієї необхідної інформації відносно сум відшкодованого ПДВ та заборгованості у відкритому реєстрі.

Проте, в процесі розгляду проекту на засіданні ВР було зроблено правку до тексту та створено два реєстри для відшкодування ПДВ: для тих, хто отримує «автоматично» та всіх інших.

Це стало можливим ще й тому, що суму майбутнього відшкодування держава планує у бюджеті. Тобто, навіть якби й сталось «українське економічне диво» і підприємства масово почали виходити на закордонні ринки, вони все одно б вчасно не отримували відшкодування ПДВ. Бо у бюджеті не заплановано для цього достатньої суми. 

Такий глухий кут робить мрії українців про економічне зростання приреченими. Вкладаючи капітал у виробництво, інвестор розраховує отримувати прибуток відповідно до прийнятої у цивілізованому світі практики - експортована продукція не обкладається ПДВ.

В умовах, коли лише обране коло суб'єктів, наближених до політичних еліт, отримує право на бюджетне відшкодування, будь-які інвестиції, якщо вони не пов'язані з цими елітами, стають нерентабельними.

Варіант повернення ПДВ у судовому порядку в Україні також майже неможливий. Адже навіть у випадку задоволення позову, виконати відповідне судове рішення можна тільки за наявності для цього «доброї волі» ДФС та Мінфіну.

Окрім того, останнім часом зріс і загальний податковий тиск на приватний сектор, створений системою адміністрування ПДВ. При низькому рівні якості інституційного забезпечення фіскальної системи, це створює сприятливі умови для корупційних схем.

Рішення такої складної та заплутаної ситуації можливе лише шляхом створення такого законодавчого та функціонального поля, в рамках якого ручне втручання в систему бюджетного відшкодування було б неможливим.

На думку експертів, воно полягає у створенні окремого казначейського рахунку для сальдування ПДВ. Ця модель дозволяє відділити надходження від цього податку серед усіх інших та – найголовніше – створити прозорі та справедливі умови бюджетного відшкодування.

Цей механізм прописаний в законопроекті №3848, розробленому експертами Реанімаційного Пакету Реформ. Документ пропонує зараховувати до бюджету не всі фактичні надходження від ПДВ, а лише сальдо – тобто різницю між ПДВ, що надійшов від всіх платників, та загальною сумою бюджетного відшкодування ПДВ.

Впровадження такої системи не потребує додаткових витрат, та, на відміну від ручного керування бюджетним відшкодуванням, не суперечить логіці та змісту даного податку.

Очевидно, що прийняття закону само по собі не спричинить «економічного дива», але воно є однією з необхідних умов того, щоб це диво сталося.

Зміна правил гри у системі адміністрування ПДВ – крок до створення сприятливого інвестиційного середовища та реалізації одного з базових принципів податкової системи України, прописаного у Податковому кодексі, – принципу справедливості.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: