ProZorro допоможе Фонду гарантування

Наприкінці червня ми підписали меморандум щодо побудови прозорої та ефективної системи реалізації активів неплатоспроможних банків.
Результатом співпраці Мінекономрозвитку,Нацбанку, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО) та Transparency International має стати нова електронна система продажу активів - за кращими стандартами електронної системи публічних закупівель ProZorro. Співпраця з Фондом гарантування вкладів – це перший прикладний кейс з розповсюдження
коментувати

Наприкінці червня ми підписали меморандум щодо побудови прозорої та ефективної системи реалізації активів неплатоспроможних банків..

Результатом співпраці Мінекономрозвитку,Нацбанку, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО) та Transparency International має стати нова електронна система продажу активів - за кращими стандартами електронної системи публічних закупівель ProZorro.

Співпраця з Фондом гарантування вкладів – це перший прикладний кейс з розповсюдження досвіду ProZorro на інші, крім публічних закупівель, сфери. Насправді ідеї створити схожу на ProZorro електронну систему з’явилися у нашої команди ще восени минулого року. То ж чому ми починаємо саме з ФГВФО? Є декілька причин. Вони були одними із перших, хто і сам звернувся до нас із такою пропозицією. Нам знадобилось зовсім небагато часу, аби підготувати відповідне бачення і сформулювати пропозицію, яку керівництво Національного банку дуже швидко затвердило. Крім того, Фонд - достатньо автономний в питанні створення правил і процедур, що значно спрощує роботу з правовим забезпеченням системи: в ProZorro це був один з найважчих напрямків. Фонд може урегулювати нові правила своїми внутрішніми наказами. До того ж банківське законодавство в питанні криптографії і захисту інформації дозволяє більше свободи у виборі технічних рішень.

А навіщо Фонду взагалі ProZorro? Нажаль, сьогодні продаж активів ліквідованих банків проходить не зовсім прозоро і не дуже ефективно. При цьому основна частина порушень полягає навіть не в забороні допуску когось із покупців, як можна було б подумати, а в асиметричній інформації – біржі, на яких відбувається продаж, і потенційні покупці часто не знають, хто, що і за скільки і де продає. В результаті користь отримують “спритні” покупці, які часто-густо мають змогу придбати цікавий актив без конкуренції.

Наскільки це великий ринок? Наразі йдеться про активи від 80 банків, що знаходяться в стадії ліквідації, на орієнтовану суму 440 млрд грн. Чому орієнтовну? Тому що реальною оцінкою (і переоцінкою) цих активів ще ніхто не займався. Їх ринкова вартість чітко не відома, але що можна стверджувати напевно, мова йде про дуже значну суму – як з макроекономічної точки зору, так і з точки зору виплати компенсації вкладникам.

Сьогодні зареєстровані 32 біржі, які мають право продавати активи ліквідованих банків, з них реально працює лише частина, і мало хто із них має технічну спроможність якісно проводити торги. При цьому механізм розподілу активів між ними викликає критику учасників - адже замість того, аби всі біржі мали доступ до активів і змогу привести покупця, кожні торги відбуваються на одному “огородженому майданчику”. Близько 75% цих активів – фінансові, тобто права вимоги - власне, кредитні портфелі банків. А серед решти 25% є все що завгодно – від автомобілів і нерухомості до картин, монет і так далі.

Хочу підкреслити, що це не буде ще одна система ProZorro. Це буде абсолютно нова, окрема, автономна система. Вона буде мати власну базу даних, яку контролюватиме Фонд, власні процедури і механізми. Так, ключові параметри процедур добре накладаються на архітектуру ProZorro. По суті ми робимо схожу систему, але навиворіт: вона буде орієнтована не на закупівлі, а на продаж. Але ключові принципи її будуть такими ж, як у ProZorro. Що це означає?

По-перше, вона також буде гібридною, тобто матиме центральну базу даних і приєднані до неї майданчики (біржі). Як і в ProZorro, держава контролює збереження всіх даних в системі, забезпечує захисті від втручання. А майданчики, в свою чергу, надають сервіс замовникам (в цьому випадку, адміністраціям банків, що ліквідуються) і покупцям. По-друге, ключовою процедурою в системі також буде аукціон, але зворотній – на підвищення ціни. Інших процедур не передбачається, то ж побудова системи буде дещо простішою, ніж у ProZorro, де є нецінові параметри. І по-третє, створенням нової системи займатиметься та ж сама команда розробників, а сама система також буде програмним забезпеченням із відкритим кодом, що буде безкоштовно та без будь-яких роялті передане державі.

Фінансова модель, яка існує зараз під час продажу активів ліквідованих банків, залишиться незмінною. В якості винагороди майданчик (біржа), який привів покупця, отримає долю від кінцевої вартості активу. При цьому ліквідатори та покупці можуть самі вільно обрати майданчик із найкращим сервісом та інтерфейсом. Всі майданчики – і нові, і старі – знаходяться в рівних стартових умовах. Крім вже існуючих гравців (серед яких, наприклад, СЕТАМ і дві американські біржі, які зареєструвалися минулого місяця) свою зацікавленість проектом висловили торгівельні майданчики, які вже працюють з ProZorro.

Головна відмінність нової системи, окрім орієнтації на підвищення ціни, виходить із самої сутності лотів. Як я вже зазначив, значна частина з них - фінансові зобов’язання, а їх перекупити за законом мають право лише компанії, які мають відповідну ліцензію. Крім того, банківська таємниця накладає певні обмеження на розкриття інформації щодо лотів. Є також питання оцінки лотів, питання оформлення гарантійних внесків і ще багато інших організаційних питань, які ми маємо вирішити.

Фінансування нового проекту, як і у випадку з ProZorro, буде відбуватись без залучення коштів держбюджету, а за підтримки міжнародних донорів. Ми вже отримали від них попередню згоду підтримати проект. І ще одна важлива новина: ми обрали керівника проекту – ним став Андрій Мотовиловець, який займався реформуванням закупівель в Мінінфраструктури і дуже добре знає, як працює система ProZorro.

Таким чином у нас є зразок успішної системи ProZorro, є розуміння головних принципів і процедур, є команда розробників, є керівник проекту і є підтримка донорів. Умови досить сприятливі, тому ми плануємо виставити перші невеликі лоти на торги вже 1 серпня. Пілотування нової системи також буде проходити в знайомому нам режимі: до пілоту зможуть приєднатися всі бажаючі майданчики, які будуть відповідати умовам функціональності і безпеки.

Наразі проект активно розвивається, як у напрямку правового оформлення, створення технічної бази, так і в напрямку розробки процедур, залучення майданчиків тощо. То ж слідкуйте за новинами. 

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: