Що втрачають Нідерланди, блокуючи ЗВТ з Україною

коментувати

Зазвичай про торговельні відносини з Нідерландами українці згадують напередодні 8 березня, коли у магазинах з`являється все більше нідерландських тюльпанів.

Напередодні Нідерландського референдуму, який відбудеться вже 6 квітня, важливо розказати про те, що насправді торговельні стосунки між цими двома країнами набагато цікавіші та мають суттєві перспективи для розвитку.

Серйозний поштовх до цього та нові можливості для торгівлі та інвестицій між Нідерландами та Україною дасть імплементація Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

Нідерланди – один з найважливіших інвесторів в економіку України

Економічна нестабільність негативно вплинула на готовність нових інвесторів вкладати гроші в українську економіку. Однак це не налякало Нідерланди, які на початок 2016 року були другим за величиною інвестором в економіку України, відстоюючи свої лідерські позиції з точки зору прямих іноземних інвестицій (ПІІ), та входячи в трійку найбільших країн-інвесторів з 2012 року разом з Кіпром та Німеччиною. Станом на 1 січня 2016 року ПІІ з Нідерландів в Україну склали  $ 5,6 млрд , або 12,9% від загального обсягу ПІІ в країну з усіх напрямків.

Обсяги торгівлі між нашими країнами мають значний простір для зростання

Наразі ані Україна, ані Нідерланди не є головними торговельними партнерами один для одного. Наприклад, поглянувши на сукупний експорт та імпорт Нідерландів у 2015 році, можна помітити, що Україна зайняла лише 54-е місце серед всіх експортних напрямків для нідерландських товарів і 52-е місце серед імпортерів в Нідерланди із крихітною часткою у 0,1-0,2 відсотки від загального обсягу експорту/імпорту Нідерландів. Це, звичайно, суттєво менше, ніж в найбільших торгових партнерів Нідерландів - Німеччини, Бельгії, Великобританії та Китаю, які утримують верхні позиції в рейтингу.

А от Нідерланди є більш цінним торговим партнером для України, утримуючи 11-е місце серед найбільших експортних ринків України із часткою 2,4% від загального обсягу експорту, але будучи при цьому лише 16-м за величиною імпортером в Україну із досить невеликою часткою 1,2%.

Через погіршення економічної ситуації в Україні та слабкий внутрішній попит впродовж останніх двох років обсяги нідерландського експорту до нашої країни скорочуються. Україні ж, навпаки, вдалося збільшити свій експорт до Нідерландів, завдячуючи падінню цін на наші товари в євро внаслідок девальвації та активному нарощуванню поставок до Нідерландів вітчизняними агрохолдингами. Тож перспективи для розвитку торговельних відносин є, але потрібні якісні структурні реформи в Україні, які поліпшать бізнес-клімат та умови торгівлі – ці зміни є просто життєво необхідними.

Що Нідерланди продають до України та купують у нас?

Нідерландський експорт до України досить добре диверсифікований та складається, головним чином, з пластиків (13,2% від загальної вартості експорту), різного спеціалізованого машинобудування (9,7%), фармацевтичної продукції (8,7%) і транспортних засобів (8,7%), що в цілому становить близько 40% від загальної вартості нідерландських товарів, що були експортовані в Україну в 2015 році.

Україна експортує в Нідерланди в основному зернові (32,6% від загальної кількості), метали (21,7%), олію і насіння олійних культур (20% в цілому), м'ясо птиці (4,3%) і залишки харчової промисловості (3,8%). В цілому ці торгові категорії займають 83% всіх товарів, що поставлялись в Нідерланди з України в 2015 році.

Якщо подивитися на окремі важливі товари, якими торгували Нідерланди та Україна у 2015 році, то можемо побачити, що Нідерланди найбільше експортували до України сільськогосподарські трактори (вартістю 29 млн доларів США), етилен ($28 млн), лікарські засоби ($27 млн), золото, нафтопродукти, поліацеталі і полікарбонати, а також такі традиційні нідерландські товари як какао і шоколад (на $25 млн), а також квіти - живі і в цибулинах (вартістю $11 млн).

Україна постачала до нідерландських портів в 2015 році переважно кукурудзу (на $278 млн ), феросплави (на $171 млн), соняшникову олію (на $134 млн), насіння олійних культур (на $45 млн), м'ясо птиці (на 38 млн доларів США), а також макуху (на 34 млн доларів США). Несподівано було виявити, що Україна також постачає до Нідерландів машини для поліграфічної промисловості (на $18 млн у 2015 році) і кабель (на $15млн).

З огляду на ці дані, можна виділити наступну тенденцію: Нідерланди, в основному, експортують до нас продукцію машинобудування, продукцію хімічної промисловості, а також традиційні золото, какао і квіти, тоді як Україна експортує до Нідерландів переважно продовольчі сировинні товари з низьким ступенем переробки, однак займаючи при цьому певні (поки що невеликі) ніші на ринку машинобудування.

Ринок послуг: увага на ІТ-сферу

З точки зору послуг, Україна має важливе значення для Нідерландів, як ринок фінансових послуг, бізнес-послуг та транспорту; IT-послуги можуть також відігравати важливу роль в майбутньому (їх частка сьогодні складає 12% від загального обсягу за результатами 2015 року). З огляду на роль України, як транспортного коридору між Західною Європою і Азією, вона забезпечує, в основному, транспортні послуги, але ІТ-послуги зайняли 1/3 від загальної вартості послуг у 2015 році і їх значення буде зростати і надалі.

Нідерландські компанії мають сильні позиції в наданні фінансових послуг в Україні (їх частка склала 36% від загального обсягу наданих послуг), компанії з України надають нідерландцям в основному транспортні послуги (44% від загальної вартості послуг), що логічно випливає з великих обсягів сільськогосподарських товарів, які перетинають кордон України в напрямку Нідерландів.

Країни також надають одна одній приблизно однакові обсяги бізнес-послуг (21% від загального обсягу). Україна надає велику кількість послуг в сфері ІТ (28% від загального обсягу) для клієнтів з Нідерландів, де вона сьогодні має сильні позиції.

Чому українська Зона вільної торгівлі з ЄС важлива для Нідерландів?

Нідерландські компанії вже мають велику бізнес-присутність в Україні. Станом на кінець 2015 року в Україні працювало 315 нідерландських компаній, половина з яких вели бізнес в сфері сільського господарства і виробництва продуктів харчування (155 компаній), а інші 160 працювали в сфері надання фінансових, логістичних, бізнес та ІТ-послуг, а також у сфері енергетики, будівництва і деревообробної промисловості.

Поглиблена та всеохоплююча зона вільної торгівлі (між Україною та ЄС (або ЗВТ+), що почала діяти з 1 січня 2016 року, повинна  сприяти торгівлі та бізнес-присутності нідерландських компаній в Україні. Торговельна угода дозволить поліпшити їх доступ на ринок України та полегшити торгівлю як з точки зору експорту, так і імпорту. За результатами моделювання Інституту економічних досліджень та політичних консультацій (2011 р.), в результаті імплементації Україною положень ЗВТ+ експорт з України до ЄС має зрости на 6,3%, а експорт з ЄС до України - на 5,8% у довгостроковій перспективі.

В короткостроковій перспективі полегшення торгівлі відбудеться внаслідок поступової ліквідації (протягом 10 років) більшості митних тарифів між Україною та Нідерландами: остаточно їх буде ліквідовано з 2019 року.

Що Зона вільної торгівлі з ЄС дасть для нідерландських компаній?

Але Зона вільної торгівлі з ЄС - це більше, ніж просто угода про лібералізацію тарифів. Вона також пропонує комплексну програму реформ для України, щоб привести регулювання бізнесу в Україні у відповідність із такими ж процедурами у Європейському Союзі. Після того, як Україна приведе у відповідність регулювання бізнесу, правила і процедури до європейського зразка, торгівля з Україною для нідерландських компаній буде схожа на торгівлю із будь-якою іншою державою-членом ЄС, тим самим знижуючи витрати на її ведення.

Компаніям, які хочуть торгувати з Україною, більше не треба буде розглядати, яких правил вони повинні дотримуватися, як вони відрізняються від європейських, і як вони можуть отримати сертифікати на свою продукцію, оскільки оцінка відповідності сертифікати, видані в Україні будуть визнаватися в ЄС і навпаки. Таким чином, всі реформи, що пов’язані із ЗВТ+ матимуть величезний вплив на  діяльність нідерландських компаній, що працюють в Україні, і зроблять значний вклад до їх успіху на нашому ринку. Те ж саме можна сказати і про нідерландські компанії, що тільки планують збільшити своє процвітання, заходячи на український ринок, який є найбільшим в Європі і налічує  43 млн споживачів.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: