Як референдум вплине на економіку

коментувати

У Нідерландах відбувся референдум щодо Угоди про асоціацію між Україною і ЄС.

Попередні результати вже викликали шквал обговорень, які намагаються відповісти на питання, що ж буде далі з Угодою. Відразу ж з’явився ряд аргументів, які переконують, що, мовляв, формально результати нідерландського референдуму не будуть мати жодних серйозних наслідків для України. Адже питання зміни чи анулювання більшої частини Угоди будуть вирішуватися на національному рівні ЄС, де «маленькі» Нідерланди не будуть мати жодного впливу.

«Спробуйте наступного разу» (с) ?

З юридичної точки зору, виборче законодавство Нідерландів вимагає, щоб після референдуму уряд країни виніс питання ратифікації Угоди на переголосування до Парламенту. Це з великою ймовірністю і станеться 12 квітня, і після (також дуже ймовірного) голосування «проти» Угоди, подальшою долею Угоди почнуть займатися єврочиновники в Брюсселі.

Який саме юридичний механізм щодо перегляду положень Угоди відповідно до побажань Нідерландів буде обрано, спрогнозувати неможливо, оскільки зараз висуваються варіанти аж до виключення Нідерландів із «зони покриття» Угоди. Ми ж поговоримо про чисто політичні виклики та ризики, що виникли внаслідок голосування в Нідерландах та їх значення для економічної частини Угоди про асоціацію, зокрема для надважливої для України Зони вільної торгівлі з ЄС (ЗВТ+).

Які проблеми можуть виникнути

Сьогодні економічна частина Угоди про асоціацію застосовується у «тимчасовому режимі»[1], зокрема положення, що стосувалися секторального економічного співробітництва, наприклад, в секторах сільського господарства, транспорту, навколишнього середовища, вступили в силу з 1 листопада 2014 року, а сама ЗВТ+ почала тимчасово застосовуватись з 1 січня 2016 року. Тому, чисто гіпотетично, для внесення змін або ж відміни цього «тимчасового» режиму, Нідерланди мають підняти і успішно пролобіювати це питання на рівні Ради ЄС, що є дуже малоймовірним, виходячи з колегіального характеру прийняття рішень Радою ЄС та принципову позицію інших держав-членів ЄС стосовно ЗВТ+ з Україною.

Однак найбільшу загрозу для нашої торговельної угоди сьогодні становить внутрішньополітична ситуація в ЄС, яка ще більше загостриться після результатів нідерландського референдуму. Справа в тому, що перемога євроскептиків в Нідерландах – це досить небезпечний прецедент, який може поставити під питання єдність та авторитет голосу ЄС на зовнішньополітичній арені та буде вимагати від Брюсселю пошуку складного політичного рішення, яке б дозволило ЄС «зберегти обличчя» як державного утворення і водночас не живити черговий виток євроскептичних настроїв в результаті здійснення «косметичних» заходів, що стосуються Угоди, що є особливо небезпечним напередодні наступного референдуму про вихід Великобританії з ЄС, що відбудеться вже зовсім скоро, у червні 2016 року.

Відповідно, для України існує ризик, що незважаючи на цілковиту підтримку ЗВТ+ бюрократами з Брюсселю та іншими державами ЄС, зона вільної торгівлі може стати «розмінною монетою» для заспокоєння внутрішньої ситуації в Євросоюзі за реалізації екстремального сценарію, про який нещодавно згадував Президент Єврокомісії Жан-Клод Юнкер.[2] Режим «тимчасового застосування» ЗВТ+ хоч і не має жодних обмежень щодо обсягів і тривалості застосування, однак, тим не менш може бути з легкістю змінений ЄС у односторонньому порядку впродовж наступних шести місяців після прийняття такого рішення.

Якщо подивитись на ситуацію з референдум ширше, то стає очевидним, що проти ЄС та його інтеграційних намагань сьогодні ведеться добре спланована, скоординована та фінансована інформаційна кампанія, що використовує «слабкі» місця цього наддержавного утворення. Так, наприклад, приймаючи участь в інформаційній кампанії України в Нідерландах на стороні прихильників Угоди ми стикнулися з випадками досить сильної інформаційної протидії, що була направлена на створення негативного іміджу для ЗВТ+, яка нібито завдасть сильної шкоди українській економіці. Мова йде про дослідження раніше нікому невідомого Центру соціальних і трудових досліджень в Києві, що фінансується німецьким Фондом ім. Рози Люксембург, і яке «зовсім випадково» масово розійшлося провідними нідерландськими медіа буквально за кілька днів до дня голосування. Відбулося відверте маніпулювання фактами, в результаті якого структурні проблеми України, що виникли внаслідок війни з Росією та внутрішніх проблем, таких як високий рівень корупції, неефективні стратегії розвитку великих компаній олігархами, поганий бізнес-клімат та ін., були прямо пов’язані із підписанням Угоди про асоціацію з ЄС та створенням ЗВТ+, і висунуто головну думку про те, що імплементація положень Угоди лише призведе до їх поглиблення. При цьому не був врахований той факт, що більшість положень ЗВТ+ сконцентровані на проведенні довгострокових реформ, важливих для покращення ведення бізнесу в Україні у будь-якому випадку. Ці маніпулятивні пояснення складних процесів, на жаль, виявилися досить привабливими для нідерландських медіа.

Задля унеможливлення відповідних маніпуляцій та інформаційних атак в подальшому Український Уряд та громадянське суспільство мають вести скоординовану інформаційну політику спільно з ЄС щодо переваг і можливостей нашої співпраці. І що важливо, ця політика має не реагувати на такі атаки постфактум, а бути проактивною!  

[1] Відповідно до Рішення Ради ЄС 2014/668/EU від 23 червня 2014 року – щодо економічних положень Угоди, та Рішення Ради ЄС 2014/691/EU від 29 вересня 2014 року – щодо зміни терміну початку тимчасового застосування положень Угоди про зону вільної торгівлі.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: