Безмитна монополія

коментувати

Магазини безмитної торгівлі залучають мільйони туристів, що літають по всьому світу. Перший в світі магазин безмитної торгівлі був відкритий Бренданом О'Реганом в аеропорту Шаннон в Ірландії в 1947 році та працює і досі. Він був створений для обслуговування пасажирів авіарейсів між Європою та Північною Америкою, літаки яких зупинялися для дозаправки. Він відразу став популярний, і аналогічні магазини з'явилися по всьому світу.

У 1966 році була заснована Міжнародна асоціація магазинів Duty Free в аеропортах, яка на сьогоднішній день об'єднує приблизно 400 компаній-операторів безмитної торгівлі.

Найбільшою мережею магазинів безмитної торгівлі є Dufry, заснована ще в 1869 році, яка налічує на сьогоднішній день 1650 магазинів в 58 країнах світу з річним оборотом понад 4 мільярди швейцарських франків.

Перед проведенням в Україні футбольного чемпіонату ЄВРО-2012 був побудований найбільший аеровокзальний комплекс України термінал "D" міжнародного аеропорту "Бориспіль", на який покладалися великі надії щодо збільшення транзитного потоку через Україну і використання переваг географічного розташування України в центрі Європи. Планувалося і створення великого безмитного торгового центру, здатного конкурувати з аеропортами Дубаї, Лондона і Парижа.

Однак, виявилося, що таким амбітним планам збутися не судилося. Тільки влітку 2014 року Фонд держмайна України оголосив конкурс на оренду приміщень для розміщення в терміналі "D" аеропорту "Бориспіль" пунктів громадського харчування загальною площею і магазинів безмитної торгівлі.

Однак проведення Фондом держмайна конкурсу було непрозорим і навіть мережа Dufry не змогла відповідати встановленим умовам. Компанія Dufry зверталася до Кабінету Міністрів України з проханням сприяти у входженні на український ринок, проте так і не знайшла підтримки, а в терміналі "D" аеропорту "Бориспіль" отримали можливість працювати дві компанії, пов'язані з одним з народних депутатів партії "Батьківщина".

Складність з входженням на ринок хендлінгового обслуговування аеропортів в Україні зумовлена не тільки бюрократичними перешкодами з боку митної служби, податкової, Антимонопольного комітету України, Фонду держмайна, Державіаслужби і адміністрацій самих аеропортів, а й недосконалим законодавством, який регламентує аспекти оренди приміщень в аеропортах, відкриття магазинів безмитної торгівлі та закладів громадського харчування, а також здійснення торгівлі безмитними товарами.

Для здійснення безмитної торгівлі товарами в аеропортах підприємство повинно мати сертифікат відповідності пасажирського обслуговування, який видається Державіаслужбою після сертифікаційної перевірки, під час якої аналізуються кваліфікація персоналу підприємства, досвід підприємства по обслуговуванню аеропортів, наявність відповідного обладнання та т.п. Крім того, до кожної з компаній, що бажають увійти на ринок аеропортового хендлінгу, пред'являються фінансові вимоги. Так компанії повинні мати оборотні кошти в розмірі, необхідному для забезпечення своєї діяльності не менше ніж на рік, що приблизно дорівнює 25-100 мільйонам гривень. Більш того, у компаній, які є хендлінговими агентами, повинен бути укладений договір з авіаперевізниками на обслуговування пасажирів в разі затримки рейсів, що передбачено Стандартною угодою Міжнародної асоціації повітряного транспорту (IATA).

Крім того, в квітні 2016 року Антимонопольним Комітетом України через виявлення вертикально-інтегрованих узгоджених дій був визнаний незаконним черговий конкурс, внаслідок якого термінал "D" аеропорту "Бориспіль" знову позбувся одного з хендлінгових агентів.

Таким чином, ринок хендлінгу в Україні дуже корумпований і непрозорий, увійти на нього і здійснювати на ньому підприємницьку діяльність дуже складно, в тому числі і через штучну монополізацію, здійснювану за підтримки держави. Сподіваюся, що найближчим часом законодавство, яке регламентує питання відкриття магазинів безмитної торгівлі буде доопрацьовано, а бюрократичні перепони з боку держави зведені до мінімуму, що дозволить залучити нових інвесторів на конкурентних засадах. Насамперед від приходу таких інвесторів виграють пасажири за рахунок якості та вартості послуг, що надаються і продукції, що продається.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: