АТО для технократів в уряді

коментувати

У червні цього року я перейшла межу дворічного волонтерства. Це як 2 роки в армії на передовій. Пора підвести підсумки цього періоду і поділиться певними спостереженнями.

Може, комусь це допоможе рухатися далі чи правильно оцінити свої сили й поставлені цілі.
Рішення не їхати за кордон, а залишитися і допомагати своїй країні було як спалах блискавки, яка осяває все навколо і на короткий проміжок часу, і всі події навколо видно чітко і виразно, майже в чорно-білій гамі. Тоді, в квітні 2014 року, для мене стало абсолютно зрозуміло, якщо зараз люди успішні в бізнесі знову поїдуть за кордон, оскільки в Україні криза і немає потреби в професійних кадрах, то вже через 10 років повертатися буде нікуди. Наші діти теж не захочуть повертатися, і це буде ланцюгова реакція.

Думка про те, що я більше десяти років працювала на добробут інших країн і що тепер пора допомогти Україні була другим якорем. І у кожного своє АТО, вирішила я і почала активно працювати в РПР в групі з просування 3G в Україні.

З серпня 2014 я приєдналася також до ГО «Easy Business» і стала готувати разом з профільними асоціаціями та експертам План дерегуляції для галузі телекомунікацій. У березні 2015 План дерегуляції, де близько 20 пунктів присвячені телекомунікаціям, був успішно затверджений . Ми тоді щиро раділи, тому що це був перший реальний план скасування численних штучно створених бар'єрів для ведення бізнесу. Ми тоді ще багато чого не знали, і не знали, яка стіна опору зустріне нас у всіх міністерствах і відомствах. Через рік всі пункти Плану дерегуляції, компетенції щодо остаточного прийняття рішень яких були в руках інших міністерств були успішно ними провалені.

Наведу тут тільки один приклад: Мінрегіонбуд і скасування корупційних декларацій Д1 і Д2 для будівництва тимчасових об'єктів мобільного зв'язку на дахах існуючих будівель. Другий рік це відомство успішно «тримає оборону», не дає внести зміни в Постанови КМУ № 466 та 461. Корупційна практика збору 1000 доларів за кожну декларацію з кожного об'єкта успішно триває, і в кишені чинушам з ДАБК йдуть ваші гроші, заплачені оператору за мобільний зв'язок. Мобільні оператори переклали всю відповідальність за будівництво, включаючи декларації на своїх підрядників, всі про проблему знають, але всі мовчать і віз і нині там...

Натхненна на початковому етапі успіхами плану дерегуляції в березні 2015 року, я другий раз відмовилася від пропозиції очолити велику телеком компанію за кордоном, і прийняла рішення ще послужити країні. Йшов другий рік волонтерства.

10 порад реальним реформаторам

Після Майдану в навколополітичному середовищі, крім юних антикорупціонеров, що злетіли на хвилі майданного популізму, з'явилася також нова каста волонтерів, які прийшли з бізнесу. Я вірю, що серед них є багато справді патріотичних людей, які вирішили використати весь свій багаторічний досвід і багаж для служіння людям. Особливо чітко це простежується у тих, хто повернувся з-за кордону, пропрацювавши багато років в умовах європейської демократії і відсутності побутової та бізнес-корупції. Хоча є і багато інших, молодих і ранніх, у яких немає ні накопиченого професійного, ні матеріального багажу, ні імунітету до корупції, оскільки та незначна кар'єра була в українських корупційних умовах і рівень толерантності до корупції з самого початку знижений вседозволеністю в країні.

Але якщо ти змінюєш професійні кар'єрні амбіції на політичну кар'єру, то без професійного багажу ризикуєш скотитися в популізм, де цінуються яскраві спічі та кількість медіа-виходів. А ще й без фінансового багажу – є ризик що матеріальна сторона, або радше її відсутність, буде тиснути, і запас корупційної міцності буде дуже маленький.

1. Тому найперше питання, яке ви повинні собі задати – а навіщо особисто вам все це потрібно? Наскільки щиро і чиста ваша мотивація служити народу? «Навіщо тобі це потрібно?» Це питання я чула багато разів, багато моїх колег з бізнесу в Україні і за кордоном мені його ставили. Правильне запитання. Я на нього собі відповіла, точніше спочатку прийшло усвідомлення, що я хочу допомагати країні, а тільки потім розуміння, як допомагати – бути реформатором. Будьте чесні з собою, перш ніж прийняти рішення служити народу. І з першого дня розмежуйте для себе поняття «служити народу» і «служити державі», тобто системі. Ваше завдання – саме змінювати систему для економічного зростання, і, як наслідок – для блага людей, тобто служити народу. Приймаючи будь-яке рішення проводьте їх через систему власних цінностей. Запитуйте себе, як це відіб’ється на базових принципах розвитку економіки, таких як: деолігархізація, розвиток конкуренції, захист приватної власності, включаючи інтелектуальну, рівних прав, лібералізація ринку, недискримінації її суб'єктів, прозорість та викорінення корупції.

2. Час - це найцінніше, що у нас є, тому, прийнявши усвідомлене рішення, що ви йдете з бізнес-середовища «робити» реформи, визначте часові рамки, в яких ви можете дозволити собі жити при вашому звичному рівні витрат на наявні заощадження або зарплату партнера .
Тому друге питання - як довго ви і ваша родина готові жити на заощадження? Тому що зарплати держслужбовця вистачить хіба що на кілька заправок авто в місяць. Визначте для себе чітко тимчасові рамки фінансових можливостей. Це справді дуже важливо, ви повинні бути фінансово незалежними, щоб не мати ніяких спокус.

3. Третє питання – це визначитися зі сферою реформування. У цій сфері ви повинні бути професіоналом і знати всі аспекти ведення бізнесу: впливу українського законодавства на розвиток або гальмування у цій сфері, досвід європейських країн (і краще не з чуток, а з реального досвіду роботи). Не намагайтеся себе переконати, що знання інвестбанкіра допоможуть вам «широко» дивитися на речі. Краще відразу визначте свої сильні і слабкі сторони і там, де ви слабкі, але потрібно вести і цей напрямок - знайдіть собі колегу-професіонала в цій галузі.

4. Будь-яка реформа реалізовується в тій чи іншій структурі. Питання лише в тому, хто в чиїй упряжці скаче. Тому поставте собі запитання номер 4: як працює структура і як можна її використовувати для реалізації реформи? Саму систему можна і потрібно використовувати в своїх цілях, але робити це усвідомлено. Тому вивчіть регламент. Крім того, у вашій команді повинна бути людина, яка в деталях і тонкощах знає бюрократичний процес і зможе використовувати його на благо реформи.
Потрібно постійно звітувати перед собою: я працюю в структурі на себе/реформу або я працюю на структуру? Як тільки на друге питання ви почнете відповідати позитивно, значить, настав час піти.
Ви повинні дивитися на це з боку, щоб постійно тримати в фокусі мету і результат вашої реформи. Інакше ви швидко потонете в процесі заради процесу. Тоді ви вже точно станете гвинтиком в системі і тим самим «кислим огірком в бочці». Важливо також зрозуміти, що структура високо-ієрархічна, де немає працюючих горизонтальних зв'язків, і замість підтримки від іншого міністерства ви отримаєте опір. Іноді корупційний, іноді просто класичне незнання предмету і небажання робити щось поза межами посадової інструкції .

5. Цілі, результати і час реалізації реформи – в перші 2-3 місяці, поки найбільш об'єктивно дивишся на предмет, визначте, які цілі реформи і яких результатів ви хочете добитися і в які терміни. Якщо ви до того часу ще досконало не вивчили регламент і не знаєте, як побудований процес узгодження між міністерствами (а ви ще точно цього не знаєте в перші кілька місяців), то швидше за все ви для себе намалюєте класичний 3-6-9 місячний план реалізації . Підхід абсолютно правильний, але все, що можна в бізнесі зробити за 3 місяці, в держструктурах вимагає в 3 (а то і в 4 !!!) рази більше часу. В цьому і полягає шкода бюрократії і неефективність державного апарату. Тому не розчаровуйтесь, якщо ваш тримісячний план не виконається і за 9 місяців. Наберіться терпіння! Плюс, враховуйте, що вам з усіх боків спеціально ставитимуть палиці в колеса. Ви ж чужорідний елемент, який прийшов все міняти, а у них тут на цьому доходи по ланцюжку побудовані, а ще дружина і діти, які теж хочуть хоча б на Майорку, якщо Монако і Мальдіви поки не по кишені ....
Наступний блок питань: хто ваші союзники, як дана реформа вплине на гравців на ринку, на населення і бізнес олігархів, хто ваші вороги і як довго у вас є «вікно змін»?

6. Друзі реформи. Їх буде не так багато, але вже через два роки все одно радує, що є порядні та професійні люди в нашій країні. Об'єднуйте всі прогресивні і позитивні сили, залучайте їх до спільної роботи. Погоджуйте напрямок і цілі реформи, діліться проміжними результатами. У перший час до вас будуть приходити всі - і в тому числі і вороги під виглядом друзів в спробі впливати на вас, лобіювати свої інтереси і просто щоб тримати руку на пульсі і знати, як протистояти вашій реформі. Деякі будуть щиро думати, що ви справді робите шкоду, порушуючи існуючий усталений порядок злодійських взаємин і життя «по понятіям». Ви швидко побачите who is who! :) Як тільки почнуть надходити кадрові пропозиції, які «реальні» фахівці, а за фактом реальні схемотехніки-корупціонери, всі особи відразу відкриються. Окремо відзначу допомогу донорів: вона реально потрібна і важлива для проведення незалежних реформ, і створення за донорський рахунок професійних команд з різних напрямків - це одне з вдалих рішень. Є й кілька негативних аспектів у співпраці з донорськими організаціями - часта зміна Уряду в країні призводить до того, що кожен раз донорам потрібно заручатися політичною підтримкою нових лідерів, «звіряти» пріоритети. І в підсумку донори не керуються пріоритетами України, а приймають рішення, виходячи з пріоритетів їх платників податків і за зрозумілими тільки їм критеріям. Як результат, ми бачимо фінансування проектів, які потрібні тільки донорам, а ті напрямки, в яких ми просимо підтримки вже другий рік, залишаються без фінансування.

7. Вороги реформи. Їх буде набагато більше, ніж ви навіть собі уявляєте! На всіх вертикалях і горизонталях. «Дружити проти» і вставляти палиці в колеса завжди легше, ніж творити нові правила, побудовані на фундаменті прозорості та відкритості. Навіть всередині міністерств йде класична метушня за “медальки” і за піар, роботи на загальний результат. А для тих, хто в цій сфері робить бізнес і їх влаштовує статус-кво, ви будете найбільшим ворогом. Насправді порушується їх маленький світ зі зручними потоками і відкатами, злодійством і корупцією. Для них ви, реформатор, загроза їх добробуту, їх дружинам і коханкам, мажорству їх дітей, загроза миру, який вони створили за правилами олігархії і монополізму. Там, нагорі, вони крадуть по-крупному, дозволяючи всім іншим тирити дріб'язок по кишенях, і всім бути “замащеними”. Не думайте, що ваші вороги тільки ці кити-олігархи. Всі, кого вони привчили тирити дріб'язок по кишенях, накинуться на вас за свою гарантовану штуку-дві-три доларів в місяць і будуть поливати вас брудом через так само причетних журналістів, писатимуть на вас скарги в РНБО та прокуратуру, придумавши звинувачення у вигляді загрози національним інтересам. Вони будуть всіляко намагатися розвінчати принципи і позитив від реформи, звинувачувати в кулуарщині, будуть навішувати ярлики, перекручувати факти. Знайомо?
Пам'ятаєте демонстрації міліціонерів, які не пройшли атестацію і відбір в нову поліцію? Ось-ось…
Тому навчіться пропускати негатив повз вуха і відокремлюйте факти від інтерпретації.
Ваша основна зброя – зібрати всіх друзів реформи і бути публічними.

8. Кадри. Кадри вирішують все – це правило ще ніхто не відміняв. Тому ваше завдання створити хорошу команду. Спочатку було багато волонтерів, які працювали за ідею, але багато хто не готовий переходити на державну службу, оскільки чітко для себе окреслили часові рамки (див. пункт 2). Багато «згорають» за 3-4 місяці, бо не бачать результату, який очікувався ними вже через 3 місяці, а насправді на цей процес потрібен рік... Тому кадровий голод буде найбільшою проблемою. Складно знайти професіоналів, які підуть працювати на зарплату в 10-20 разів нижче ринкової. Тому говорити про високу професійність всього держапарату не доводиться, і це теж треба спочатку розуміти. Вони всі, як гвинтики системи, працюють на сам процес, а не на суть або конкретний результат. І процес цей задубльований багаторазово, щоб простіше було управляти «в потрібному для замовника» напрямі. Секретаріат КМУ – взагалі живе «своїм» нікому невідомим життям. Реформа всього держапарату і регламенту взаємодії міністерств – першочергове завдання в будь-якому реформуванні.

9. Без цифровізації не повинно бути жодної реформи. Ми живемо в епоху інформаційного суспільства, де інформація стає новою нафтою, канали зв'язку – нові транспортні магістралі для транспортування інформації, а держава починає конкурувати в умінні обробляти великі масиви даних, витягувати з інформації додану вартість і будувати на цьому економіку знань, генерувати нові технології. І щоб в цьому світі ваша реформа змогла проіснувати і бути актуальною для економіки хоча б 5 років - вона повинна бути цифрова. Якщо у вашій реформі немає автоматизації процесів взаємодії суб'єктів ринку, громадян та держави - починайте реформу спочатку.

10. І останнє, зробити і нічого про це не сказати – це все одно що нічого не зробити. Всі результати треба комунікувати. Тому пишіть статті, проводите прес-конференції, розповідайте на круглих столах, ведіть свій блог або просто в ФБ давайте інформацію про результати. Тільки не вподібнюйтеся до тих, хто будує свою політичну кар'єру (а не робить реформи) за принципом - «Сказати і не зробити – це на 50% зробити».

Ну от і все. Удачі всім вам!
Ах так! Мало не забула - переконайтеся, що ваша реформа пріоритетна для вашого Міністерства, що Міністр включив її в список своїх пріоритетів теж і що у нього для вас є час, аби розуміти деталі того, що відбувається ;-)

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: