Ryanair: посміхаємося і махаємо

коментувати

Історія Ryanair – це не тільки історія відмови просто одного лоукостера, але також і показова покрокова ілюстрація наших проблем із поки ще відкритою відповіддю.

Кожен менеджер знає, що переговори ведуться виходячи з того, наскільки сильні позиції і який бажаний результат. Давайте подивимося трохи на позиції. В індексі економічної свободи Україна на 166 місці, в простоті ведення бізнесу – на 80-му, в індексі корупції – на 131 місці в світі. Судам в Україні – не довіряють. Це вихідна точка реалій.

Кожен менеджер знає про те "що вимірюєш, те й отримуєш". Спрощено кажучи – якщо вимірюєш прибуток, то й отримуєш відповідний результат. Де пріоритетом є не зручність для громадян, підтримка розвитку країни та галузі туризму, а точкові рішення прибутку даного підприємства – аеропорту.

Також класикою підручника є те, що часто, коли мета – прибуток, забуваються інші цінності, такі як комфорт, доступність для людей і т.д. Запитайте у МАУ. Хоча можна сперечатися про те, що у монополіста має бути більше зобов'язань, ніж свій прибуток. Але у державного аеропорту повинна бути місія стати найзручнішим, доступним і ефективним хабом для своїх пасажирів.

Яким би міг бути короткий діагноз ситуації? Я не претендую на правду, але виходжу з досвіду 15 років в інвест-банкінгу, сидячи в наглядових радах понад 30 підприємств, з місією залучати інвесторів в Україну.

  1. У нас інвестиційний клімат поки що настільки ніякий, що кожен інвестор знаково важливий для країни. Особливо якщо це відомий і показовий інвестор, який може за собою залучити ще інших. Або навпаки – відлякати їх. Реальність така, що інвестори бачать великий план, а не слухають наші пояснення. Рейтинги, новини про наїзди, Ryanair передумав. Як вам такий Welcome to Ukraine? І в результаті багатьом простіше відкрити одну точку в новому місті, де вони вже працюють, ніж увійти в нову країну з величезною бюрократією та корупцією.
  2. У керівництва аеропорту Бориспіль повинна бути основна мета не заробляти більше прибутку, а підвищити кількість пасажирів. У Борисполі приблизно 8,7 млн пасажирів на рік. В аеропорту маленької Риги – 5,4 млн, у ще меншому Таллінні – 2,2 млн. Основна мета – тільки прибуток – іноді йде в прямий збиток жителям і країні.
  3. У бізнесі є поняття – переговори. Є різні позиції і мета досягти результат. І переговори зазвичай ведуться виходячи з мети – домовитися. Неймовірно неетично коментувати детально суть переговорів, розголошуючи деталі. І важко повірити в неможливість знайти рішення. Так, навіть з меншим прибутком, але розуміючи стратегічну важливість інвестора. І так, запропонувати всім ті ж умови. Вибачте, що нагадую – у нас немає черги інвесторів. Після Ryanair вона стала ще меншою. Складається враження не про бажання домовитися, а, радше, знайти виправдання, чому не вийшло. Я не кажу про "слід МАУ", але їм цей результат точно не заподіяв шкоди.
  4. Деякі умови, висунуті Ryanair, для інвесторів більш ніж зрозумілі. Бажання вирішувати конфлікти в Великій Британії? Та ви що, ми ж не довіряємо судам Великої Британії, ми довіряємо нашим – хорошим, домашнім, недореформованим. Я майже за те, що поки судова реформа не пройшла – віддати всі комерційні питання на аутсорсинг у Велику Британію. Буде хоч довіра інвесторів, а не тиха структуризація бізнесу через інші країни. На жаль, це саме так. Практично всі великі інвестори, заходячи в Україні, мають іноземну надбудову, тому що багато питань в українському законодавстві не вирішені так само, як в Європі, і немає жодної довіри до судів.

На закінчення хотілося би сказати: питання Ryanair – це не просто питання одного лоукостера, а історія невходження в Україну одного великого інвестора. Який би багато в чому дав нове дихання країні. Менеджмент каже – невигідний для комерційних цілей договір. Іноземні інвестори здалеку можуть сказати – корумпована й олігархічна, з великими бізнес-ризиками країна, яка не здатна залучати інвесторів. А держава могла би сказати – давайте поставимо вище за все стратегію розвитку країни, залучення інвесторів, комфорт для мешканців, створення нових робочих місць. І дати з цієї точки зору свою оцінку того, що відбувається.

А поки – посміхаємося і махаємо.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: