Що буде з доларом і гривнею

коментувати

Баланс товарів та послуг в 2016 р. залишається відносно збалансованим, Платіжний баланс за підсумками січня – липня зведений з профіцитом – $0,5 млрд. З цієї точки зору як такий тиск на курс сьогодні відсутній.

Є шанси втримати ПБ в плюсі до кінця року, враховуючи надходження траншів від МВФ ($1 млрд. у вересні і можливі $1,3 млрд. до кінця року), розміщення в цьому місяці єврооблігацій під гарантії США на суму $1 млрд., потенційний кредит Єврокомісії – 600 млн. євро, очікуване зростання експорту аграрної продукції.

У 2017 р. МВФ прогнозує відновлення зростання українського експорту – це позитивний сигнал для валютного ринку. У той же час, виходячи з того ж прогнозу МВФ, наступного року очікується уповільнення темпів зростання сировинних промислових цін на світовому ринку (7,3% в порівнянні з 8,1% в 2016 р.),. Погіршення зовнішньої кон'юнктури – серйозний ризик для вітчизняних експортерів.

Прогнозувати приплив валюти від фінансових операцій (розміщення євробондів, кредити іноземних донорів) у наступному році взагалі не представляється можливим.

Золотовалютні резерви – ключовий ризик девальвації.

ЗВР НБУ за станом на 01.08.2016 р. становили $14,1 млрд., що еквівалентно 3,6 міс. покриття імпорту і в принципі відповідає світовому бенчмарку достатності резервів. Плюс ще транш МВФ у розмірі $1 млрд. поповнив ЗВР у вересні.

Однак говорити про стан резервів в позитивному контексті необачно.

* По-перше, це ще дуже і дуже далеко від значень тих же кризових 2008 – 2009 рр.

* По-друге, чисті золотовалютні резерви – сукупні резерви мінус кредити МВФ – складають всього $3,5 млрд. Тобто по суті це і є ті засоби, якими Нацбанк може розпоряджатися самостійно.

* По-третє, розмір ЗВР потрапляє під вимоги МВФ, в т. ч. є однією з умов виділення чергового траншу, і в зв'язку з цим у НБУ практично не залишається можливості їх використання для підтримання курсової стабільності.

* По-четверте, достатність резервів може стати під сумнів у разі дестабілізації політичної ситуації та/або чергової хвилі паніки на валютному ринку, коли Нацбанк просто змушений буде здійснювати інтервенції.

Таким чином, стан ЗВР залишається фактором ризику для курсової стабільності гривні.

Держборг – привід для занепокоєння є.

Станом на 31.08.2016 р зовнішній державний і гарантований державою держборг становив близько 50% ВВП ($ 44,2 млрд.) - в цілому не критично. Але кредити потрібно повертати. У 2017 р., згідно з проектом Держбюджету, на погашення зовнішніх позик буде направлено $1,2 млрд, ще $1,6 млрд. складуть зобов'язання по обслуговуванню зовнішнього боргу. Сукупно – $2,8 млрд., або 10% всіх доходів Держбюджету - 2017. І це не мало. До того ж у нас «висить» $3 млрд. простроченої заборгованості перед РФ, ситуація з якою поки залишається невизначеною.

Сьогодні зовнішні кредити – це кошти МВФ, які носять більшою мірою іміджевий характер, або це гроші, які йдуть на латання дірок бюджету. Вони не формують ґрунт для зростання економіки. А значить, наступного року, якщо не станеться диво і економіка не покаже впевнене зростання, нам доведеться нарощувати борги, щоб закрити старі позики і покрити новий дефіцит бюджету. Це ще один фактор тиску на гривню.

Співпраця з МВФ – важливий фактор стабільності курсу.

Незважаючи на те, що кредити фонду, як не парадоксально, йдуть в основному на погашення вже існуючих боргів перед фондом, а не на розвиток економіки, і навіть не на валютний ринок, вони виступають важливим психологічним фактором курсової стабільності гривні. Відновлення співпраці з МВФ – важливий сигнал для іноземних інвесторів і країн-донорів.

У вересні МВФ надав Україні кредит на суму $1 млрд., замість запланованих $1,7 млрд., до кінця року уряд планує отримати ще $1,3 млрд.

Проект Держбюджету не передбачає різких коливань курсу.

Згідно з проектом Держбюджету – 2017, наступного року Мінфін очікує зростання номінального ВВП до 2 584,9 млрд. грн., прогноз МВФ – $93,5 млрд., звідси виходимо на очікуваний середній курс UAH/USD - 2017 – 27,6 грн./дол. Аналогічний показник закладений у проект Бюджету - 2017 – 27,2 грн./дол.

Це цільовий орієнтир уряду, який напевно був узгоджений з МВФ. Сьогодні фонд не просто виступає кредитором і зовнішнім спостерігачем, а безпосередньо бере участь в економічній політиці України, диктує свої правила.

В той же час дещо насторожують слова аналітиків МВФ про можливий курс 38-46 грн./дол. у 2017 р. Поки це всього лише припущення фахівців фонду, використовувані для тестування поведінки української економіки в разі реалізації сценарію девальвації гривні 2014 р. В поточній ситуації, враховуючи стан ТБ, ПБ, ті ж кредити МВФ і ЄС, передумови для такого обвалу гривні відсутні.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: