Як Україна втрачає потенціал

коментувати

Деякі європейські політики люблять приїжджати в Україну і вчити представників місцевих еліт, як їм реформувати країну. Особливо в цьому досягли успіху прибалти, поляки і словаки, а також грузини.

Політбіженців з сонячного Тбілісі можна відразу опустити - все ж таки, вони навіть не з ЄС. А ось з представниками Євросоюзу цікавіше, якщо ви ще не помітили - пропоную вам звернути увагу на таку особливість - реформи та інтеграція в євроструктури пройшли там так "успішно", що від 20% до 30% працездатного населення цих країн поїхали на заробітки в країни Північної Європи - Скандинавію, на Британські острови і в Німеччину.

Причому доля так званих нових членів Євросоюзу склалася дуже по-різному. В інтернеті не важко знайти море різноманітних таблиць і статей, що розповідають про успіхи їх євроінтеграції. Але я б запропонував вам два дуже легких тести – дайте одразу ж відповідь, які товарні знаки (бренди) країн нової Європи ви знаєте, крім продуктів харчування, і якщо ви бували в країнах Старої Європи, гастарбайтерів-уродженців яких країн Східної Європи ви там зустрічали.

Напевно багато хто одразу згадає Skoda (автомобілі, тролейбуси, трамваї, електрички), вантажівки Tatra і Avia, автобуси Karosa, електричні автомати OEZ, винищувачі Aero L (Albartos), верстати ŽĎAS, сантехніку Ravak і ще багато іншого, виробленого в Чеській республіці. І при цьому ви вдень з вогнем не знайдете на полях і будовах Великобританії і Норвегії чеха. Йому немає чого їхати кудись - гідну, добре оплачувану роботу можна знайти і вдома. Те ж саме з угорцями.

Чеська республіка взагалі унікальна країна в сучасній Центральній Європі - тут не тільки зберегли виробничі потужності соціалістичного періоду, а й продовжують їх розвивати. Все це стало можливо не в останню чергу тому, що економіка Чехії в основному виявилася в руках місцевого капіталу. Тут багато державних підприємств, не приватизовані майже ніякі об'єкти інфраструктури - пошта, залізні дороги, автомобільні дороги, аеропорти, електрогенеруючі і розподільні компанії – так чи інакше контролює держава. Але і ті підприємства, які були приватизовані, в цілому зберегли свій профіль і продовжують розвиватися. Переважна більшість їх належить місцевим бізнесменам. Практично в кожному чеському містечку діє якесь виробництво. На відміну від Прибалтики або навіть багатьох міст України, місцеві заводи та фабрики не було здано в металобрухт і цехи не були перепрофільовані під торговельні центри.

Все це не означає, що Чехія закрита для іноземних інвесторів, зовсім ні. Але до них вона підходить зважено і вимогливо. Центральні та місцеві влади зацікавлені в компаніях, які створюють нові високооплачувані робочі місця на підприємствах, що випускають продукцію з великою доданою вартістю.

Так в місті Брно з 2003 року розташовується науково-виробничий центр американської компанії Honeywell, одного з найбільших в світі виробників військового, аерокосмічного, автомобільного, нафтопереробного і нафтохімічного обладнання, технологій для експлуатації будівель і промислових споруд, турбокомпресорів і спеціалізованих товарів.

Зараз тільки в НВЦ Honeywell працює понад 4 тис. інженерів, ще близько півтисячі фахівців працює в інженерно-дослідному центрі компанії в Празі. Понад 700 фахівців займаються продажами і дистанційною технічною підтримкою клієнтів в Європі з офісу Honeywell в Празі. Так само ця корпорація в Чехії відкрила два заводи з виробництва компонентів і кінцевої продукції.

Як розповіла автору одна з топ менеджерів місцевого підрозділу Honeywell, американська корпорація обрала Чехію для відкриття своїх наукових центрів, так як тут існує стара сильна інженерна школа з хорошими традиціями. Зараз чеський підрозділ концентрується на перспективних розробках для автомобільної, авіаційної та аерокосмічної галузі. Зокрема, тут "народжуються" практично всі новітні технології компанії в області авіоніки.

Чехія була промисловою кузнею Європи ще за часів Австро-Угорщини. І будь-який уряд, будь-які режими, розглядали країну саме через цю призму - чеські танки, літаки і поїзди були потрібні і нацистам, і комуністам, і ліберальним євроінтеграторам виявилися не зайвими.

Вдуматися тільки, в цьому одному, але далеко не єдиному в країні конструкторському бюро в Чехії працює більше інженерів, ніж у всіх разом узятих авіаційних і оборонних КБ України (а, напевно, і Росії також).

І в цей же самий час українська еліта радіє, що її новий старший брат пропонує Україні стати великою аграрною державою. На жаль, він чомусь не хоче бачити в нашій країні не менш значний науково-інженерний потенціал, ніж в Чехії. Адже в Україні теж дуже стара науково-промислова школа, що дала свого часу батьків космонавтики (Корольов), авіабудування (Сікорський і Антонов), електрозварювання (Патона) та безліч інших наукових імен. Замість цього пропонується вирощувати соняшник, ріпак і кукурудзу та ліквідувати "неконкурентноздатне" виробництво. Останнього разу так наполегливо Україні це приписувала нацистська окупаційна влада під час другої світової війни.

А поки українська правляча еліта не взялася за розум і не почала створювати умови для розвитку вітчизняного наукового та виробничого потенціалу, українські інженери розходяться по світу і стають провідними конструкторами лідерів ринку, як 36-річний українець Павло Єременко став головним технічним директором американського підрозділу Airbus. Залишається тільки порадіти за успіх готельного співвітчизника і ще раз засмутиться, що найперспективніші "мізки" швидким потоком витікають з України, не вбачаючи тут для себе перспектив.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: