Головна проблема НБУ

коментувати

Якщо ми з вами подивимось на реальні показники української економіки і фінансового сектора, то роботу Національного банку і його керівника можна оцінювати як вкрай незадовільну.

Давайте візьмемо тільки декілька прикладів. Однією з головних функцій фінансового сектору, і цим має опікуватись Національний банк, є забезпечення реального сектору економіки доступними кредитними ресурсами. Якщо ж ми візьмемо з вами статистику, то ми побачимо, що якщо 7 років тому відношення кредитів до ВВП складало 84%, то в 2015 році – це вже менше 49%. Про що це говорить? Про те, що йде “висушування” економіки й Україна перетворюється на “кредитну пустелю”. Коли немає доступних кредитів, який розвиток економіки може бути?

Більше того, у країнах, які робили “економічне диво”, співвідношення кредитів до ВВП сягало 100% і навіть більше. А у нас йде рух у зворотному напрямі. Причому ми проаналізували, чому так відбувається. Сьогодні Україна знаходиться на 7-му місці за дороговизною кредитів. Тобто у нас одні з найдорожчих кредитів у світі. Ми знаходимось за цим показником між Угандою і Гондурасом. Ми можемо собі це уявити? Чи чуємо ми з вами від голови Національного банку, від правління Національного банку, що це є однією з найбільших проблем і що вони системно опікуються її вирішенням?

Більше того, якщо ми з вами подивимось ширший контекст, то побачимо, що Національний банк має дуже великі важелі впливу на економіку (через валютний курс, відсоткові ставки за кредитами, адміністративні регуляції, рівень довіри до банків тощо). І що відбувається? Замість того, щоб сприяти тому, щоб фінансовий сектор економіки обслуговував реальний сектор, ми бачимо, що все відбувається з точністю до навпаки. Фактично, зруйнована довіра до банківської системи країни. Інвестиції падають, експорт скорочується, виробництво стагнує. Але дуже сильно зростає заборгованість України за державним боргом перед іншими країнами, міжнародними фінансовими інституціями. Минулого року відсотки за держборгом складали 86 мільярдів гривень. І це тільки відсотки за державним боргом. Цього року ці видатки вже 97 мільярдів гривень на рік. А в бюджеті наступного року на обслуговування держборгу закладено вже 111 мільярдів гривень. Ми можемо собі уявити цю катастрофічну динаміку? Країна, по суті, втрачає інвестиції, які вимиваються з країни, експорт не заводиться, тому що Нацбанк встановив штучні регуляції і експортери не хочуть заводити ні долари, ні євро в країну, шукають, як їх залишити в офшорах. І в цей же час влада набирає нові, переважно закордонні державні кредити. І нам кажуть, що це є успіх реформ, що воно так має бути. Я вже не кажу про такі показові, характерні випадки, які особливо яскраво демонструють неприйнятність позиції голови НБУ і Нацбанку взагалі. Пані Гонтарева виступає проти створення в Україні експортно-кредитного агентства, яке б допомагало українським експортерам виходити на світові ринки, здешевлювало кредити, страхувало і гарантувало експортні контракти. У той же час Національний банк України прийняв нормативний акт, яким вони спрощують функціонування іноземних експортно-кредитних агенцій в Україні. Про що це говорить? Про те, що Національний банк замість того, щоб сприяти розвитку українського експорту, сприяє припливу імпорту в Україну. Щоб ми тут купували білоруські трактори і продукцію інших країн, замість того, щоб просувати в інші країни свій високотехнологічний експорт, як роблять інші країни. Безумовно, я не бачу жодних підстав для того, щоб можна було визнати діяльність Національного банку та голови Національного банку задовільною. Адже критерії дуже прості.

Національний банк має сприяти повноцінному економічному зростанню України, має сприяти тому, щоб довгострокові ставки були на прийнятному рівні, а не на фантастичному, на якому вони є сьогодні, і сприяти максимізації зайнятості населення. І саме для того, щоб поставити такі завдання та акценти діяльності НБУ законодавчо, ми з Олегом Ляшком і зі 174 народними депутатами подали проект змін до Конституції до статті 99, для того щоб переглянути цілі діяльності Національного банку. Щоб зробити мандат Національного банку таким, яким він є у Федеральної резервної системи США, у центробанку Австралії, Чехії, Малайзії, інших успішних країн. Мова йде про те, що Національний банк має сприяти розвитку реального сектора економіки. Фінансовий сектор має обслуговувати реальний. Всі зусилля мають бути спрямовані на створення робочих місць, залучення інвестицій, розвиток виробництва і збільшення експорту. Якщо цього не відбувається, це значить, що, по суті, Національний банк не підтримує розвиток економіки, а в кращому випадку спостерігає за вільним падінням економіки, а в гіршому – валить її сам. Нацбанк має працювати на економіку, а економіка має працювати на кожного громадянина України, а не на купку наближених до влади.

Безумовно, відповідальність не тільки на Національному банку. Адже помилкова економічна політика уряду, вона відіграла надзвичайно вагому роль в цих негативних факторах. Це є, безумовно, спільна відповідальність економічної влади країни – Міністерства економіки і Мінфіну, а також і монетарної влади країни – Національного банку. Безумовно, не можна перекладати всю відповідальність на Національний банк.

Але мова про те, що ми повинні побудувати систему, в якій центральний банк країни сприяє уряду в реалізації правильної економічної політики, підтримує її інструментально, допомагає робити це. Або Національний банк під керівництвом Гонтаревої грає свою гру, яка спрямована не на національні економічні інтереси країни. Я хочу окремо наголосити, що в тих законодавчих змінах, які ініціювала фракція Радикальної партії, щодо зміни мандату Національного банку через статтю 99 Конституції, жодним чином мова не йде ані про обмеження незалежності Національного банку, ані про розширення чи звуження його повноважень.

Йдеться про те, що Національний банк має бути незалежний в тому сенсі, що не має бути політичних тисків чи якихось штучних впливів. Але Національний банк не може бути незалежним від інтересів країни, від інтересів українського суспільства, від потреб реального сектора економіки, від українських промисловців і підприємців. Тому ми розставляємо чіткі законодавчі пріоритети на основі кращого світового досвіду. Скажіть, будь ласка, хіба не такий мандат має центральний банк США чи Австралії, чи Чехії, чи Малайзії? То чого ж ми маємо бути дурнішими за ці країни? Ми маємо максимально синхронізувати зусилля як уряду, так і монетарної влади, такого потужного регулятора як НБУ, для того щоб забезпечити головне – щоб кожна людина в Україні мала роботу і могла заробити достойні кошти для свого життя.

І сплатити не тільки комуналку, а й пристойно харчуватись, і одягатись, і лікуватись, і навчати своїх дітей. Це є нормальна мета влади будь-якої країни. Тому ми цей процес законодавчо хочемо врегулювати таким чином, щоб Національний банк почав працювати на інтереси економіки, а економіка – працювати на інтереси кожного громадянина, а не на купку обраних.

Важко говорити про причини. Я думаю, тут треба питати про це керівництво Національного банку. Я думаю, що велику негативну роль зіграло те, що довгий час фактично не було ради Національного банку, яка, згідно з Конституцією, і розробляє засади грошово-кредитної політики і контролює їх втілення в життя Національним банком, правлінням Національного банку. По суті, певний час Національний банк працював у безконтрольному режимі. Тобто правління підміняло собою функції ради Національного банку.

Сьогодні рада НБУ сформована і ми очікуємо від них фахової роботи, ми очікуємо від них, що буде “розбір польотів” за той час безконтрольної роботи. По-друге, розстановка правильних пріоритетів. Затримка була пов’язана з тим, що не були делеговані відповідно до вимог закону, члени до ради Національного банку. Верховна Рада України вже давно подала свої кандидатури. І лише нещодавно Президент додав тих людей, кого не вистачало для формування ради Національного банку. Тому сьогодні дуже великі сподівання ми покладаємо на раду НБУ як той орган, який має визначати засади, вектор і ключові позиції грошово-кредитної політики, а також контролювати її втілення.

Безумовно, я думаю, що має бути більше плідного діалогу. Національний банк має дослуховуватись до українського парламенту в стратегічних питаннях. Адже ми живемо в парламентсько-президентській республіці. Я думаю, що було б набагато краще і корисніше для країни, якщо б Національний банк не виступав як опозиція проти фахових ідей, законодавчих ініціатив українського парламенту, які підтримуються промисловцями, підприємцями, роботодавцями, і робляться в інтересах українського суспільства. А щоб Національний банк приймав їх до виконання, а також проводив би широкі консультації щодо їх втілення в життя.

Головні проблеми – це відсутність довіри населення і підприємців до банківської системи. Безумовно, вина Національного банку в цьому надзвичайно велика. Друга проблема – це те, що сьогодні банківський сектор не працює на свою головну мету – забезпечувати кредитними ресурсами українські виробництва, реальний сектор економіки за прийнятними ставками. Якщо сьогодні кредитні ставки в Україні в 2015 році були майже 22% (на рівні Уганди і Гондурасу), який реальний виробник, заводчанин, підприємець може взяти кредити під 22%? Взяти він їх може, якщо він не збирається їх повертати чибуде займатись якимись спекуляціями. Реальне виробництво не може собі дозволити такий рівень кредитних ставок.

Саме тому сьогодні Україна поступово перетворилась на “кредитну пустелю”. Як може бути так, що в країні в центрі Європи відношення кредитів до ВВП менше 50%? І це при тому, що у нас катастрофічно впав ВВП. Це є великі і болючі проблеми, які потрібно виправляти. Причому такі проблеми існували в різних країнах світу на різних етапах їх розвитку. Але найголовніше, що Національний банк має визнати ці проблеми і має сідати за стіл разом з урядом, разом з парламентом, для того щоб знаходити єдиний  стратегічний вектор вирішення цих проблем, і діяти в інтересах українського суспільства. 

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: