Як регулюватимуть бізнес олігархів

коментувати

Минулої п’ятниці у парламенті пройшов круглий стіл, на якому обговорювалося майбутнє Національної комісії з регулювання електроенергетики, та комунальних послуг (НКРЕКП).

На засіданні йшлося про новій законопроект #2966, що має визначити її роботу.

Важливість цього законопроекту не можливо переоцінити. Адже ринок енергетики та комунальних послуг - це понад 300 млрд грн на рік. НКРЕКП встановлює правила гри на ринку та повинен забезпечувати збалансованість інтересів держави, бізнесу та споживачів. Фактично, це арбітр, квазісудовий орган у царині енергетики та комуналки.

Якщо спрощено, то регулятор встановлює тарифи. Тому він надзвичайно важливий, як для домогосподарств (населення), що сплачують тарифи, так і для бізнесу (в основному крупного), для яких встановлені тарифи – це доходи. Обленерго, облгаз, теплокомуненерго, водоканал – це монополісти, з якими стикається всі споживачі.

Встановити справедливі правила гри для таких монополій, за якими часто стоять акціонери, пов’язані з політикою, може тільки сильний, незаангажований, об’єктивний та незалежний регулятор. Адже вони матимуть справу з компаніями Ахметова, Григоришина, Коломойського, Суркіса, Фірташа, Бойко та іншими.

Отже, у п’ятницю більшість учасників круглого столу виступили за голосування законопроект у першому читанні з необхідністю подальшого доопрацювання.  Згідно цього законопроекту, Президент і надалі буде формувати склад НКРЕКП. Проте прозвучало ряд серйозних зауважень:

-          Законопроект хоча і декларує незалежність регулятора, але не гарантує такої незалежності. Для цього формальна незалежність має бути наповнена фактичною незалежністю Комісіонерів – людей, яких наділено правом приймати рішення.

 - Правовий статус регулятора цим законом не вирішиться, бо статус регулятора не врегульовано у Конституції. Тому варто робити наголос не формальних підставах для прийняття закону, а на реформі регулятора де-факто і по суті. Принцип substance over form, а не навпаки.

 - Більшість учасників ринку виступали за повне і швидке перепризначення членів НКРЕКП через прозорий і публічний конкурс. Конкурс без штучних обмежень, де зможуть претендувати діючі Комісіонери, нові кандидати, іноземці. Діючий законопроект пропонує розтягнути ротацію членів НКРЕКП на тридцять місяців, тобто повністю оновлена Комісія запрацює аж у 2019 році.

 - У регулятора спостерігається дисбаланс між енергетикою та комунальними послугами з явною перевагою в сторону енергетики. Законопроект не виправляє цього.

І мабуть, найголовніше питання, на яке поки немає відповіді - чи буде збудована ДОВІРА до регулятора? Адже довіра – це основний фундамент побудови ефективної інституції.

На мою думку, у першому читанні законопроект голосувати можна. Але якщо є розуміння, що відповідні правки будуть внесені перед другим читанням. Якщо ж є бажання якнайдовше зберігати політичні впливи, квоти, отримувати вигоди від контролю над регулятором, то не варто витрачати час - у такі «реформи» ніхто не повірить.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: