Що відбувається з Нафтогазом України

коментувати

Сьогодні ЗМІ повідомили, що член наглядової ради Нафтогазу України Юлія Ковалів, що представляє в ньому інтереси Кабміну, написала заяву про звільнення.

Цьому передувала заява чотирьох інших членів наглядової ради компанії.

Прем'єр-міністр Володимир Гройсман заявив, що підтримує наглядову раду НАКу. Але, в результаті можливого звільнення членів НР саме вона буде у виграші, оскільки змінюватиме наглядову раду безпосередньо акціонер, тобто Кабмін.

Який тепер керуватиме нафтогазовим комплексом у ручному режимі.

Про те, що насправді стоїть за звільненням наглядової ради Нафтогазу і чого чекати від неї в подальшому, мені на умовах анонімності розповіло джерело в компанії.

Якщо коротенько, ситуація така:

1. Нинішня наглядова рада НАК Нафтогаз України складався з представника Кабміну Юлії Ковалів, представника президента Володимира Демчишина і незалежних членів – в основному британців, які мають досвід роботи в нафтогазовому бізнесі. Ключові рішення з контролю над роботою компанії виконують ці люди. Така міжнародна практика. А також вимога ЄБРР, Світового банку, МВФ та інших кредиторів України. ЄБРР позичив Нафтогазу гроші під дуже низький відсоток (НАК вперше за всю історію залучив такий вигідний кредит). У відповідь ЄБРР вимагає, щоб наглядова рада була незалежною і щоб туди входили іноземці. Це означає, що після відходу наглядової ради кредити ЄБРР можуть припинитися. Нафтогаз позичатиме гроші дорожче, працюватиме з меншим прибутком.

2. Нафтогаз у минулому році завдяки реформі вперше за багато років спрацював із прибутком в 16 млрд грн.

3. Але головне, навіть не кредити, а те що саме незалежна наглядова рада почала розбиратися з сумнівними схемами в структурах Нафтогазу. Зокрема, наглядова рада звинуватила у зловживаннях менеджмент Укртрансгазу, в результаті чого був звільнений директор компанії Ігор Прокопів. Як розповіло джерело в наглядовій раді, суть претензій була в наступному: «В ході перевірки з'ясувалося, що Укртрансгаз уклав договір з українською компанією, яка була створена нещодавно і не мала ніякого досвіду з проведення робіт на трубопроводах. Відкинувши інших претендентів міжнародні компанії зі світовим ім'ям. Український переможець, як з'ясувалося, виграв з формулюванням, що він може надати більш якісні послуги. При тому, що він замовляв їх у західного ж виконавця, у якого можна було замовити безпосередньо. Проблема Прокопіва була в тому, що коли йому про це сказали, він не спробував звільнити виконавців, попросити вибачення і змінити правила проведення тендерів, а кинувся захищати угоду. У результаті західна частина наглядової ради першою виступила за його звільнення».

4. Додамо, що ProZorro не допомагає повністю викорінити корупцію при держзакупівлях, з огляду на те, що умови тендерів, за чесним виконанням яких стежить ProZorro, можуть бути спочатку прописані під конкретного покупця. ProZorro поліпшило ситуацію з держзакупівлями, але не виправила її повністю. Дослівно: «Диявол криється в деталях, а з урахуванням програми закупівель Укртрансгазу на 6,8 мільярдів гривень таких деталей багато».

5. Однак, сам по собі Ігор Прокопів, на думку наглядової ради, не був для компанії злом. Навіть більше, він кілька разів рятував українську газотранспортну систему в ключові моменти «газової війни» з Росією. У наглядовій раді все ще впевнені, що конкретно він найімовірніше не отримував вигоди від дивної закупівлі. Але його підвела реакція на звинувачення наглядової ради. Коли він не звільнив підлеглих, які проштрафилися, і не змінив систему продажів, а одразу ж став жорстко за них заступатися.

6. Звільнення Прокопіва викликало вкрай негативну реакцію Кабміну. Особливо віце-прем'єр-міністра Володимира Кістіона і міністра економіки Степана Кубіва. І питання найімовірніше навіть не в їхній матеріальній зацікавленості. А в тому, що вони виявилися ментально не готові до того, що наглядова рада починає жорстко керувати активами Нафтогазу, звільняючи керівників, які проштрафилися, без дозволу Кабміну.

7. В принципі, з Кабміном взагалі складно проводити якісь реформи, оскільки там немає людей, які б розуміли, приймали і поважали принцип незалежного керівництва держмонополіями. Ніхто з нинішніх керівників уряду, особливо Степан Кубів, не розуміють і не приймають внутрішньо, як великі держкомпанії можуть бути повністю автономні від них у прийнятті рішень. Знову ж таки, питання навіть не в корупції, а в переконаннях. Кубів – колишній комсомольський працівник з відповідним менталітетом.

8. У Кабміні ненавидять нових топ-менеджерів держмонополій, які отримують великі зарплати і часто відмовляються брати участь у корупції. Ненавидять, оскільки чиновники отримують по 5 тис. грн на місяць, а не зарплати членів правління та спостережної ради Нафтогазу. Ненавидять, оскільки чиновники уряду на відміну від топ-менджерів держкомпаній не знають англійської мови, не мають західного освіти, не їздять за кордон. Загалом наявні заздрість і дрібний саботаж на всіх рівнях.

9. Ще одна причина, чому не можуть працювати незалежні західні представники в наглядових радах. Дослівно: «У закон Про електронне декларування навмисне була внесена поправка, яка зобов'язує членів наглядових рад держмонополій декларувати своє майно. Не зробити це – порушити закон. Зробити ж це технічно неможливо. Перш за все, навіть не можна вписати британський індекс або, скажімо, поставити в якості адреси Лондон. Не кажучи вже про те, що люди того рівня, які належать до незалежних наглядових рад компаній, в принципі не повідомлятимуть про все своє майно в Україні. Вони не чиновники, а топ-менеджери, легальність власності яких вже перевірили всі британські правоохоронні органи».

10. Що стосується долі голови Нафтогазу Андрія Коболєва. Він повністю влаштовує західних кредиторів компанії. Але, не влаштовує Кабмін і Адміністрацію президента. Однак його зняття очевидно не відбудеться до кінця травня, коли мають бути результати Стокгольмського арбітражу. Зняти його зараз – це значить поставити нового керівника під ризик бути відповідальним за можливий програш в суді. У разі програшу, звільнення Коболєва вирішено. У разі виграшу, його все одно спробують зняти, але шансів це зробити буде набагато менше.

11. На жаль, тему щодо іноземців у правліннях взяли на озброєння не тільки антикорупціонери. У «розумних людей» у владі вже з'явився тренд ставити на ключові посади, в тому числі в держмонополії, цілком договороспроможних іноземців, які закривають очі на корупцію за певну доплату. Це стосується сьогодні поки що тільки транспортних монополій.

Зазначу від себе особисто. Я ніяк не оцінюю все сказане. Я лише розповідаю про те, що дізнався.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: