Яке відношення НБУ має до страхування

коментувати

Застосування європейських страхових практик в Україні може призвести до тяжких наслідків для потерпілих в дорожніх аваріях.

Але справа не в самих практиках, а у світогляді українських страхових компаній, що складається, в основному, з власної жадібності і короткострокового мислення. В європейському обов'язковому страхуванні відповідальності автовласників є одна проста методика виплати під назвою "пряме врегулювання" (або пряма виплата), яка в рази полегшує життя людей.

Суть прямого врегулювання зводиться до того, що потерпілий в ДТП отримує страхове відшкодування безпосередньо від своєї страхової компанії (в якій він купував "автоцивілку"), і ця страхова компанія в свою чергу компенсує собі цю виплату від страховика винної сторони. Система проста і зрозуміла.

Але в Європі рівень страхової культури дозволяє впроваджувати такі механізми на рівні добровільних домовленостей між страховими - всі розуміють, що краще заплатити своєму клієнтові і зберегти його на тривалий період, а потім вже один з одним розрахуватися.

Хід мислення акціонерів і менеджменту підлаштовується під потреби клієнта, щоб йому було комфортно - і клієнти залишаються з компаніями з таким рівнем сервісу на довгі роки. В наших реаліях застосування такого принципу може мати плачевні наслідки. Навесні 2016 року 17 українських страхових компаній домовилися запровадити таке пряме врегулювання по "автоцивілці".

Але за минулі кілька місяців далі підписання меморандуму справа не просунулася. Жодної прямої виплати за "визначеним" механізмом так і не відбулося, каменями спотикання стали розгляди АМКУ (раптом це картельна змова?) і робочі групи, які розробляють якісь внутрішні документи. І марно сподіватися на те, що ці виплати коли-небудь з'являться.

Яка ймовірність того, що страхові компанії зможуть домовитися між собою про добровільні виплати, якщо вони не виконують вимоги законодавства в частині строків і обсягів виплат, на які стабільно скаржаться споживачі в Нацкомфінпослуг, МТСБУ та громадські організації? Між іншим, три компанії з цього пулу стабільно займають топові місця в рейтингах скарг.

Про неспроможність українського страхового ринку (або страхового безкультур'я) говорять такі цифри: - 90% скарг на страховиків стосуються затягування виплати або зменшення розміру страхового відшкодування; -Нацкомфінпослуг змусив страховиків за 5 місяців 2016 року доплатити громадянам 48,6 млн. грн., МТСБУ за 6 місяців 2016 року - 11,1 млн. грн, громадські організації допомогли громадянам отримати від страховиків 3 млн. грн. - з 3 млрд. грн. зібраних річних платежів виплачується тільки 1 млрд. грн., решта йде на комісії агентам (близько 1,4 млрд.) і на прибуток акціонерів. - за 3 останніх роки 30 компаній покинули ринок "автоцивілки" і залишили боргів перед потерпілими в ДТП в районі 300 млн. грн. (і ніхто ці суми платити не збирається – ні держава, ні гарантійний фонд МТСБУ).

При такому стані страхового ринку пряме врегулювання перетвориться на профанацію. Якщо за обов'язковим видом страхування платять зі скрипом і скандалами, то що вже говорити про добровільні домовленості. При цьому, кожна страхова компанія в змозі сама ввести у себе пряму виплату - достатньо лише менше платити агентам і робити адекватне розміщення резервів. Сьогодні кілька страхових компаній успішно запровадили в себе пряме врегулювання і проводять виплати. І не потрібно ніяких об'єднань або джентельменских угод - треба просто нормально працювати і не будувати бізнес на обмані.

А отримати компенсацію від страховика винним учасником, не так вже й складно - у будь-якій страховій компанії є штат юристів, які знають, що потрібно робити. Чи потрібно законодавчо вводити пряму виплату? Зовсім не обов'язково - для початку потрібно нормальне регулювання страхового ринку з боку держави. Коли страхові компанії будуть дотримуватися законодавства під загрозою негайної розправи за найменше порушення та скарги - тоді хід думки менеджерів і акціонерів зміниться у бік виконання своїх фінансових зобов'язань.

Сподіваємося НБУ з цим завданням успішно впорається.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: