Побороти свавілля, а не знизити податки

коментувати

З точки зору оптимальних умов для економічного зростання країни з такою низькою якістю послуг держави і неефективним державним управлінням, як в Україні, податки повинні були б бути в два рази нижче. Але, на жаль, для цього є перешкоди.

По-перше, країна розграбована і змушена віддавати борги минулих періодів. По-друге, чимало ресурсів доводиться витрачати на підтримку армії в умовах фактичної війни. По-третє, демографічна ситуація порівнянна тільки зі старою Європою.

Нам нікуди подітися від того, що потрібно утримувати пенсіонерів. Нарешті, навіть після реформи охорони здоров'я та освіти, умовно-безкоштовний доступ до них буде обходитися платнику податків у копієчку. Тому таку необхідну і назрілу податкову реформу потрібно ділити на дві складові - "скільки" і "як".

При цьому реформа повинна бути фіскально відповідальною. Так що питання "скільки" стосується переважно скорочення бюджетних витрат: можна просто знизити або скасувати податки, а потім чекати, поки всі вийдуть з тіні. На жаль, це так просто не працює.

Власне податкова реформа займається питанням "як"..Але й тут є істотні резерви, особливо в частині звільнення бізнесу від корупційного податку та непередбачуваності. Ключ до цих резервів - дискреція, тобто можливості чиновника довільно визначати що б то не було по відношенню до підприємства, мати над ним владу.

І це найголовніше зло, яке є в нашій податковій системі. А Чахликова смерть такого тиску - це перехід від оподаткування прибутку підприємства до оподаткування виведеного капіталу. Адже прибутком легко маніпулювати, її можна приховувати, а можна - "малювати", і, відповідно, "домальовувати", донараховувати заради виконання плану.

Або, наприклад, відкривати кримінальну справу, звинувачуючи посадових осіб підприємства в приховуванні прибутку по сумнівних випадках - а потім закривати його за хабар. І справа тут не в "поганих" податківцях або правила адміністрування, а, ще раз підкреслю, в самій природі такої бази оподаткування.

Тому не пішовши від неї, ми не зможемо рухатися далі. Наприклад, замінити корумпованих фіскалів - тому що нові люди прийдуть на корупцію. Так і не вдасться звільнити тих, хто добре навчилася витискати з підприємств податки, а то хто ж буде виконувати план? Від самих планів по надходженням, до речі, теж не вдасться піти, тому що інакше про податок можна буде легко "домовитися", відповідно платити будуть не стільки податків, скільки хабарі.

Перехід до обкладання виведеного капіталу вирішує цю проблему, оскільки базу податку визначає рішення власників, що не можна оскаржити, а не розрахунок, як у випадку з прибутком. Підставою є протокол зборів або розпорядження, немає підстав перевіряти первинні документи і весь бухгалтерський облік.

Тому радикально скорочуються підстави для перевірок, а, особливо - причіпок і різночитань, на яких годуються корупціонери, і які можна використовувати для шантажу. З іншого боку, закриваються основні можливості для махінацій з висновком прибутку в офшори, наприклад, через створення фіктивних збитків (а їх накопичено, ні багато, ні мало - трильйон!).

Стає вигідно реінвестувати прибуток всередині країни. Звичайно, як і всяка реформа, такий крок несе певні ризики - хоча б вже тому, що назавжди відрізає можливість вибивати з підприємств авансові проплати, щоб виконати план. Справа за тим, щоб знайти можливості для відповідного скорочення неефективних видатків бюджету, або розданих "своїм людям" пільг.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: