Це бета-версія нового сайту Нового Времени. Надсилайте свої зауваження на адресу newsite@nv.ua

Децентралізація та реформа закупівель

17 лютого 2017, 12:27
1311
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Можна довго сперечатися про комплексність або політичне підгрунтя децентралізації

Проте один факт заперечувати вочевидь неможливо: вперше за багато років місцева влада отримала гідний бюджет, яким можна розпоряджатися на власний розсуд. Завдяки децентралізації місцеві бюджети збільшилися на 44 млрд грн (50%) порівняно з минулим роком і в наступному році передбачається їх зростання ще на 30 млрд грн.

Переваги такого рішення очевидні: гроші, зароблені в цій області не відправляються в паломництво в Київ і назад, але залишаються на місці. По-перше, це істотно знижує корупційні ризики, адже далеко не завжди кількість "повернутих" грошей відповідала кількості "відправлених". По-друге, маючи гідний бюджет у своєму розпорядженні, місцева влада може реально покращувати життя своєї громади - проблеми цієї громади, як і шляхи їх вирішення, видно набагато краще для тих, хто перебуває на місці, а не для тих, хто сидить у "високих кабінетах" Києва.

Але існують і потенційні ризики: збільшення бюджету збільшує ризик і масштаби потенційної корупції на місцях. І якщо раніше місцевим чиновникам доводилося звітувати перед органами центральної влади, децентралізація значно спростила цей процес і зробила місцеву владу набагато незалежнішою. Тому, для того, щоб не допустити провалу хорошої реформи і не перетворити можливості для розвитку місцевих громад на корупційну годівницю, необхідно використовувати засоби контролю за такими бюджетами.

Але безпосередній контроль або посилені перевірки не принесли б належного результату, лише нівелюючи переваги реформи у вигляді незалежності місцевої влади, і потенційно могли б створити ще більше приводів для корупції вже на рівні чиновник-контролер. Рішення прийшло з боку іншої успішної української реформи - реформи державних закупівель. Будучи частиною державного апарату, місцеві громади потрапили під обов'язок проводити закупівлі товарів і послуг через систему державних публічних закупівель ProZorro. І оскільки закупівля товарів і послуг є основною статтею витрат для будь-якого бюджету, а нечесно організований тендер або отримання "відкатів" є найдієвішим способом "розпилу" бюджетних коштів, ProZorro, яка значно знижує можливість проведення таких тендерів, мінімізує ризики корупції. Крім того, прозорість і відкритість всіх даних про будь-яку угоду в системі ProZorro дозволяє контролювати фінансові потоки як державним органам, так і членам тих самих громад, які бажають переконатися в тому, що місцеві лідери працюють заради спільної, а не особистої вигоди.

Ще однією значною перевагою ProZorro є те, що завдяки їй місцева влада отримує реальні ціни на товари і послуги, що дозволяє їм знаходити найкраще співвідношення критеріїв ціни і якості, і, як наслідок, - економити кошти місцевого бюджету. Використання ProZorro також означає непряму підтримку малого і середнього бізнесу - завдяки цій системі, шанс на перемогу в тендері є не тільки у великих, іменитих підрядників або пов'язаних з чиновниками компаній, але і у звичайних підприємств. І хоча за правилами ProZorro у всіх тендерах можуть брати участь компанії з усієї України, часто перемагають саме місцеві компанії - за рахунок своєї територіальної близькості вони можуть виконати поставку або надання послуг швидше і дешевше. Таким чином, можна говорити і про підтримку локального приватного підприємництва, що добре впливає на добробут як окремої громади, так і всієї країни.

Звісно, ProZorro не є ідеальним інструментом контролю та використання бюджетних коштів. Наприклад, крім складних і заплутаних або занадто очевидних схем "розпилу" коштів існує і досить простий спосіб обходу системи публічних закупівель - допорогові закупівлі. Відповідно до Закону про закупівлі, закупівля товарів на суму до 200 000, а послуг - до 1,5 мільйона гривень можуть проводитися безпосередньо, без використання ProZorro за рішенням місцевої влади. На жаль, нерідко можна зустріти випадки того, як державними органами та підприємствами проводяться дивні закупівлі в обхід ProZorro на суму в районі 199 000 гривень - на кордоні між прозорістю і повною свободою, часом доходить до свавілля.

Існує спосіб зниження такого порогу місцевою владою, але таке рішення поки прийняте далеко не скрізь. Так чи інакше, корупція як явище не зникне з прийняттям якогось універсального закону, і найдієвішим контролюючим органом завжди буде громадськість. Контроль за роботою чиновників йде на користь самій громадськості, особливо у випадку з місцевими територіальними громадами, які мають високий рівень самостійності. Наші права, як і наше майбутнє, лежать тільки в наших руках, і наші завдання - захистити їх у будь-якому разі.

Стань автором

Якщо Ви хочете вести свій блог на сайті Новое Время, напишіть, будь ласка, листа на адресу:

kolonka@nv.ua