Кому допоможе держрегулювання цін на ліки

коментувати

1 січня 2017 року набрали чинності нові правила регулювання цін.

Вони стосуються 24 міжнародних непатентованих найменувань лікарських засобів для лікування цукрового діабету ІІ типу, бронхіальної астми та серцево-судинних захворювань. Також, з 1 квітня 2017 року буде введена реімбурсація таких лікарських засобів. Ці зміни були прийняті урядом 9 листопада 2016 року (постанови № 862, № 863).

Введення реімбурсації вже тривалий час обговорювалося і очікувалося як учасниками ринку, так і пацієнтами. Реімбурсація діє в більшості європейських країн і являє собою систему забезпечення пацієнтів медикаментами, в рамках якої пацієнт отримує ліки в аптеці безкоштовно або з певною сумою доплати, а держава компенсує аптеці витрати за відпущені ліки.

У чому ж суть нового регулювання цін? На додаток до встановлення максимальних оптових і роздрібних націнок, які завжди регулювалися державою для певних категорій ліків, встановлюється максимальна оптова ціна на ліки. Міністерство охорони здоров'я України (МОЗ) буде встановлювати такі максимальні оптові ціни виходячи з порівняння (реферування) цін на аналогічні ліки в 5 референтних країнах: Польщі, Словаччині, Чехії, Латвії та Угорщині.

Відповідно до заяв уряду та МОЗ, метою постанов є зниження цін на лікарські засоби в кілька разів. Крім того, згідно з ініціативою МОЗ, перелік препаратів, які підпадають під реімбурсацію, буде поступово розширюватися, щоб в результаті покрити всі основні лікарські засоби.

Ця ініціатива є соціально важливою, адже держава зобов'язується компенсувати витрати пацієнтів на придбання лікарських засобів для лікування найбільш поширених захворювань. Тому обґрунтованим є і контроль за відповідними  бюджетними витратами  шляхом регулювання цін на лікарські засоби, вартість яких буде компенсована державою.

Однак система реімбурсації та цінового регулювання в затвердженому урядом вигляді може порушити безперервність терапії пацієнтів та призвести до примусової заміни лікарських засобів, якими лікуються пацієнти. Це пов’язано з тим, що регулювання максимальної оптової ціни не обмежуватиметься препаратами, вартість яких фактично буде відшкодовуватися державою. Уряд встановив, що максимальна ціна буде застосовуватися до всіх лікарських засобів, зазначених у постанові № 863 - незалежно від того, чи купує цей препарат пацієнт в аптеці виключно за свій рахунок або ж препарат відпускається за рахунок бюджетних коштів в рамках системи реімбурсації.

Незважаючи на те, що згідно з постановами нове регулювання набрало чинності 1 січня 2017 року, станом на дату цієї публікації МОЗ так і не затвердив порядок розрахунку максимальної оптової ціни. Однак згідно з останнім опублікованим проектом МОЗ, максимальна ціна не повинна перевищувати мінімальну ціну такого лікарського засобу в референтних країнах. Це, відповідно, призведе до того, що лікарські засоби, ціни на які перевищуватимуть рівень, встановлений МОЗ, не зможуть перебувати в обігу на території України.

Відзначимо, що в країнах, які обрані урядом в якості референтних, також використовується регулювання максимальної оптової ціни, проте з двома істотними відмінностями. По-перше, участь у програмі реімбурсації і, відповідно, регулювання оптової ціни, залежить від добровільного рішення власника прав на лікарський засіб. Тільки за результатами розгляду заявки власника реєстраційного посвідчення уповноважений державний орган приймає рішення про те, чи включати препарат в програму реімбурсації, а також про те, якою буде гранична ціна такого лікарського засобу. По-друге, навіть якщо ціна такого препарату в аптеці перевищує розраховану державою референтну ціну, препарат може залишатися в обігу, проте в такому випадку пацієнт буде доплачувати різницю між референтною ціною і роздрібною ціною в аптеці на такий препарат. Таким чином держава стимулює пацієнтів купувати найбільш дешеві лікарські засоби, проте не позбавляє їх права вибрати дорожчий препарат.

Відповідно, в референтних країнах ЄС виробник самостійно визначає, чи є для нього економічно доцільною участь у програмі реімбурсації та обмеження максимальної ціни. В Україні ж держава регулюватиме ціни на всі ліки, що входять у визначений урядом список з 24 найменувань молекул.

Чим загрожує такий підхід? Не можна забувати, що виробники лікарських засобів - це такі ж суб'єкти господарювання, як виробники будь-яких інших споживчих або промислових товарів, які керуються економічними законами. Якщо дохід від продажу певних товарів не виправдовуватиме витрати виробника, пов'язані з виробництвом і виведенням на ринок такого товару, виробник може відмовитися від продажу таких товарів. У нашому випадку це означає, що обмеження максимальної ціни може призвести до виходу з ринку лікарських засобів з високою собівартістю. Тобто, з  січня 2017 року пацієнт може  опинитися в ситуації, коли препарат, яким пацієнт лікувався раніше, більше недоступний.  Обіг такого препарату на території України буде неможливий, оскільки його ціна перевищуватиме максимально допустиму ціну, а отже пацієнту залишатиметься обирати тільки між найдешевшими препаратами.

Незважаючи на те, що днями уряд частково відстрочив імплементацію нового регулювання до 1 лютого 2017 року, дозволивши аптекам продавати залишки закуплених ліків за поточними цінами, ризик виведення з ринку ліків з високою собівартістю зберігається. Такі дії уряду не узгоджуються з раніше вжитими державою заходами щодо розширення доступу пацієнтів до лікарських засобів - адже, з одного боку, держава прийняла закон про спрощення реєстрації ліків, а з іншого - штучно звужує асортимент ліків  шляхом запровадження такого регулювання.

Яким чином можна поліпшити ситуацію? В першу чергу - відстрочити реалізацію постанов для їх суттєвого доопрацювання. По-друге - змінити саму концепцію регулювання, використавши досвід країн ЄС, тобто передбачити принцип добровільності участі в програмі реімбурсації і відмовитися від встановлення граничних оптових цін на ті препарати, які не беруть участі в програмі реімбурсації. Таким чином, держава виконає функцію регулювання цін на лікарські засоби, і одночасно забезпечить пацієнтам право на вибір і доступ до терапії більш високовартісними ліками.

Стаття написана у співавторстві із юристом МЮФ Baker McKenzie Ольгою Святенькою.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: