Податкове навантаження на бізнес буде зростати

коментувати

Характерною рисою кількох останніх років стало зміщення акцентів з прямого оподаткування на непряме.

Починаючи з фінансової кризи 2008 року, коли бюджети багатьох країн почали страждати через скорочення надходжень від податків на доходи, акценти зсунулися в бік непрямих податків. Середня ставка податку на додану вартість (як серед країн-членів ЄС, так і ОЕСР) зростала.

Як вказується у звіті EY «Непрямі податки в 2016 році», основні тренди непрямого оподаткування на сучасному етапі наступні:

Непрямі податки залишаються важливим і надійним джерелом наповнення бюджету

Непрямі податки становлять приблизно третину сумарних податкових надходжень країн-членів ОЕСР. ПДВ або податок на товари та послуги стягується в 160 країнах, і кількість їх зростає. З 1 квітня 2016 року вводиться ПДВ в Пуерто-Ріко – це перша юрисдикція з такою системою у складі США. Реформи непрямого оподаткування намічені в Китаї та Індії. У зв'язку з падінням цін на нафту країни Перської Затоки обговорюють введення ПДВ з 2018 року.

У країнах Європи сповільнився темп зростання ставок ПДВ. Втім, високі ставки ПДВ, незважаючи на деяке зниження середніх показників через зниження ставки в Румунії, залишаються в цілому стабільними.

В Україні історично частка ПДВ у податкових надходженнях досить висока – в середньому на рівні до 40%. Стабільно зростає частка акцизного податку в податкових надходженнях в Україні (з 8% у 2008 році до 15% у 2015 році). З 2016 року ставка акцизного податку на спиртне збільшена вдвічі-втричі; істотно виріс акциз на тютюнові вироби.

Розширення вільної торгівлі, яка звільняє товари від ввізного мита, призводить до того, що фіскальні органи різних країн все більше звертають увагу на походження товарів, їх класифікацію для повноти оподаткування митом тих поставок, які не відповідають критеріям. Така ж тенденція спостерігається в Україні.

Розвиток електронної комерції є викликом для збору непрямих податків

Темпи електронної комерції в світі стрімко зростають (з $695 млрд в 2013 році до $1156 млрд в 2016 році). Мова йде як про міжнародну торгівлу послугами і нематеріальними продуктами, постачання яких фізичним особам проблематично обкласти непрямими податками, так і про переміщення невеликих поставок за замовленням фізичних осіб у межах вартості, звільненого від оподаткування.

У зв'язку з цим деякі країни прагнуть знизити поріг оподаткування для товарів або ввести обов'язкову реєстрацію операторів електронної комерції для цілей оподаткування у своїх країнах.

Розвиток електронної комерції незабаром поставить перед фіскальними органами України ті ж питання, над якими працюють їхні колеги в світі.

Проблема неоподатковуваного порогу для товарів актуальна в Україні ще й з причини того, що цей поріг найчастіше використовується для безподаткового ввезення в Україну комерційних обсягів товарів з подрібненням партій. Останнім часом фіскальні органи звертають увагу на це і намагаються знайти шляхи вирішення в частині повноти справляння мита та ПДВ.

У 2015 році ОЕСР видала Посібник з ПДВ, де рекомендується стягувати ПДВ за місцем споживання товарів і послуг, а не за місцем відправлення. Однак залишається проблематичним питання забезпечення збирання непрямих податків. У цій частині Керівництво обмежується рекомендацією щодо обміну інформацією з питань оподаткування та посилення збирання податків.

Розширення використання цифрових технологій при здійсненні контролю за сплатою непрямих податків

Податкові органи інших країн починають використовувати електронні перевірки платників податків, вводять електронну звітність, виписку рахунків в електронному вигляді, запитують дані у банків щодо розрахунків, контролюючи сплату податків в реальному часі.

Україна, без сумніву, далеко просунулася в цьому напрямку – із запровадженням системи електронного адміністрування ПДВ і акцизу при продажу палива. Інформаційні технології широко використовують митні органи, в тому числі і в Україні (наприклад, для управління ризиками і контролю правильності визначення митної вартості, електронного декларування товарів, що переміщуються через кордон).

Очевидно, що за багатьма напрямами Україна вписується у світові тренди непрямого оподаткування. Найближчим часом варто очікувати посилення контролю за збором непрямих податків не тільки при імпорті, але і всередині країни, вдосконалення оподаткування електронної комерції, зміщення акцентів при митному оформленні товарів у режимі вільної торгівлі, більш широкого використання інформаційних технологій.

Бізнесу слід виходити з того, що доведеться працювати в умовах більш прискіпливої уваги з боку контролюючих органів. Контролюючі органи, у свою чергу, повинні готуватися до того, що бізнес, який стає все прозорішим, буде висувати підвищені вимоги до якості роботи контролерів.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: