Навіщо потрібна реформа ДФС

коментувати

Те, що реформа Державної фіскальної служби назріла дуже давно, не викликає в суспільстві жодних сумнівів.

Скоріше, навпаки. Україна ввійшла в ситуацію, коли необхідність реформування ДФС визначається відразу кількома болючими факторами. По-перше, ДФС як державна структура скомпрометувала себе, досягнувши такого рівня корумпованості, що рівень довіри до цього органу близький до нуля. Маємо ситуацію, коли підприємці, зіткнувшись з рейдерством, посяганням на приватну власність, відсутністю правових методів вирішення конфліктних ситуацій, доходять висновку, що найкращий спосіб залишитись без втрат в цій боротьбі, – це порушити закон.

І допомагає їм в цьому виборі часто саме ДФС, спонукаючи «піти в тінь». На сьогоднішній день фіскальна служба – серед лідерів корупційного антирейтингу. Право трактування податкового законодавства, яким володіє ДФС, – інструмент, що Служба універсально використовує для нейтралізації будь-яких нововведень до Податкового Кодексу. Наприклад, система електронного адміністрування ПДВ, замість ефективного адміністрування, сприяє вилученню обігових коштів та різноманітним маніпуляціям. Крім того, до недавнього часу, це була структура, що мала один з найбільших штатів та відповідні видатки на його утримання.

Додайте до цього систематичне втручання з боку посадових осіб ДФС у діяльність системи електронного адміністрування податку на додану вартість, практику порушення хронологічного порядку та незаконного відшкодування ПДВ, торгівлю базами даних контролюючих органів, – і матимете «картину маслом». В цих умовах робоча група на чолі з Міністерством фінансів, напрацьовуючи зміни до Податкового законодавства, відштовхувалась від необхідності реформування фіскальної служби, як одного з найважливіших кроків до успіху в реалізації усіх запланованих податкових змін.

В результаті реформи, Служба з карального органу має перетворитися на орган сервісу, аналітики, а не контролю. Зрозуміло, що вирішення даної проблеми має носити комплексний характер і включати, як мінімум, наступні елементи. По-перше, делегування Міністерству фінансів загального керівництва і контроля за діяльністю ДФС, стратегічного – прогноз та аналіз – і тактичного, тобто формування процедур, ризик-менеджмент, планів перевірок керівництва службою. По-друге, це ліквідація податкової міліції та створення фінансової поліції як структурного підрозділу Міністерства фінансів.

На жаль, працівники податкової міліції, створеної як орган боротьби з податковими злочинами, часто фігурують у скаргах підприємців на факти зловживання своїми повноваженнями, вимагання хабара. За статистикою, 85 % справ, відкритих податковою міліцією за ухилення від сплати податків та зборів, у подальшому, були закриті за відсутністю складу злочину. Тому доцільним буде створення абсолютно нового органу з новим складом працівником (кількість «старих кадрів» не повинна перевищувати 30%), діяльність якого буде зорієнтована не на тиск чи шантаж підприємців, а на виявлення та аналіз операцій, які мають ознаки ризику чи шахрайства. Третій елемент це позбавлення ДФС можливості трактування та написання законів. А також, внаслідок скорочення функцій, відповідне скорочення штату Служби з можливістю подальшого підвищення заробітної плати працівникам В рамках реалізації необхідних змін потрібно підтримати ініціативу Мінфіну з віднесення до функцій саме Міністерства фінансів адміністрування баз даних контролюючих органів.

Наразі знаходження інформаційних баз, пов'язаних із нарахуванням/сплатою податків/зборів, у розпорядженні ДФСУ призводить до неможливості оперативного моніторингу діяльності податкової служби та створює поле для маніпулювання фіскальними даними. Перша задача, яка має бути вирішена – це створення запобіжників ручного втручання працівників ДФС до інформаційних баз даних та, відповідно, надання їм прав виключно користувачів. Такий крок забезпечуватиме конфіденційність інформації, надійність її зберігання та суттєво зменшить прояви корупції.

Те, що вперше ініціатором подібних змін виступає саме Мінфін, спочатку оприлюднивши для обговорення попередню версію пакету змін до податкового законодавства, а потім, із врахуванням висловлених пропозицій, – оновлений варіант, відкриває можливості долучитися до процесу запропонованих змін усім зацікавленим сторонам. Як це наразі зробили Американська торгівельна палата, Європейська бізнес асоціація, Спілка українських підприємців, об’єднання громадських експертів Реанімаційного Пакету Реформ, до складу якого входять провідні дослідницькі центри та громадські організації.

Якщо буде запущено процес реальних змін, а не його імітація, як це вже відбувалось неодноразово, то матимемо шанс позбавитись каральності, як одного з головних принципів діяльності ДФС, зможемо розширити рамки економічної свободи, знизити адміністративний та фіскальний тиск на платників податків. Гадаєте, що це надто складно? А я впевнений – реально!

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: