Криза – не виправдання для бізнесу

коментувати

"Все тече, все змінюється". Цьому вислову грецького філософа вже більше двох з половиною тисяч років. І лише плинність речей є нашим постійним та незмінним супутником.

Так, традиційні моделі бізнесу постійно потерпають від змін. І разом з ними бренди та компанії змінюються або відходять у забуття. Свого часу гірничо-рудна 3М повністю змінила напрямок діяльності, а одним з провідних продуктів компанії став усім відомий scotch – клейку стрічку. А от Kodak відкинув винайдену цифрову фотографію і поступово зійшов зі сцени.

Можна згадати цілі галузі, керманичі яких не приділили увагу змінам, що вже були очевидні, і пішли з ринку. Зміни, які сталися за останні десятиліття, вражають. Наприклад, ринок друкованої продукції успішно поглинається онлайновими виданнями, а соціальні мережі все більше конкурують з агенціями новин, перетворюючи своїх користувачів на власних кореспондентів.

Питання подальшого сталого та прибуткового розвитку стоїть перед усіма компаніями, і тільки найамбітніші мають свої сценарії розвитку та активно діють навіть у тих галузях, які ще вчора не існували, або не були для них властиві. Згадайте Google, що активно розробляє автомобіль майбутнього.

Вислів компанії Bosch "це ще питання, чи буде автомобіль майбутнього літати, але напевно він буде мати електричний двигун" вказує нам на подальший розвиток компанії, та ще раз доводить, що майбутнє не знаходиться десь за рогом, воно вже поруч з нами.

Треба просто прийняти те, що криза та постійні зміни не є чимось особливим, тимчасовим, новим, або притаманним тільки нашому часу. Це просто складова повсякденного життя. Після усвідомлення цього, все стане прозорим і зрозумілим.

Просто з часів Геракліта зміни стали радикально швидшими. Завдяки відкритому інформаційному простору зльоти та падіння відбуваються дуже швидко. Доба синіх та червоних трас пройшла, ми знаходимся вже на чорних. Відповідно й час на осмислення та реагування на нові виклики скоротився до одного кліку.

Що ж залишається незмінним? Це людські цінності та базові людські потреби. Саме вони є основою для подальших перспективних бізнес-ідей.

Що стосується України, то, швидше за все, саме сьогодні і є той ідеальний момент для початку бізнесу. Вчорашні моделі більше не працюють, а люди у більшості своїй готові до змін, до нових викликів. До того ж, вартість старту бізнесу вимірюється не наявними фінансовими ресурсами, а саме відповідністю бізнес-ідеї потребам ринку.

Подивіться навколо. Кількість стартапів в Україні просто зашкалює. На наших очах створюється нова культура підприємництва, розвінчуються вчорашні кумири та злітають нові зірки. А покоління Z успішно набирає обертів.

Згадаймо 2014 рік. Не впевнений, що хтось із нас був готовий до таких викликів або мав досвід керування компанією в умовах одночасного обвалу ринку, втрати географії дистрибуції, різкого росту дебіторської заборгованості, знецінення національної валюти та повної неясності, що станеться завтра. Але ж ми вистояли та успішно розвиваємося й далі. Тож, головне – пам'ятати, що людина, яка будує бізнес, має бути готовою до викликів та розцінювати тимчасові невдачі, як засіб коригування подальшої стратегії розвитку.

І тут я можу поділитися "lessons learned", що стали нам у пригоді, коли ми будували і трансформували свою стратегію.

Перш за все, ми мали амбіційну мрію, а саме "прибуткове зростання компанії в євро". По-друге, ми у це твердо вірили. Найцікавіше, що ці мрія та віра передались й нашим колегам з материнської компанії, які теж повірили у нас.

Ніхто з нас не знав, коли наша мрія здійсниться, але ми твердо знали, з чого починати, а саме з цементування команди співробітників, партнерів та постачальників. Мрією першого рівня було максимальне скорочення витрат без скорочення персоналу та втрати керованості бізнесу.

У компанії розпочали проект "або ми скорочуємо витрати, або витрати скоротять нас". Пропозиції зі скорочення витрат надходили "bottom–up", тобто саме від співробітників, які були найціннішим. 2014-й рік ми закінчили з істотним зменшенням витрат без скорочення персоналу та суттєвим приростом у гривні. 2015-й був для нас стабілізаційним з солідним ростом у гривні. А от мрія здійснилася у 2016-му, коли ми досягли не тільки прибуткового зростання у євро, але й троє наших колег увійшли до рейтингу 100 найкращих продавців регіону ЕМЕА.

Що надихало нас на успіх? Скоріше за все сила духу, яка є базовим чинником у питанні, чи буде компанія існувати далі.

І насамкінець, кілька слів про благодійність. Саме вона є показником успішності компанії. Ми починали з дрібних речей. Створювали внутрішні благодійні ярмарки. Брали участь у забігах заради допомоги хворим дітям. Висаджували вишневий садочок та облаштовували квітники у найважчі дні 2014 року, коли напруга досягала найвищої точки.

Знакові події почались у 2015 році, коли ми реалізували масштабний проект із залученням коштів співробітників, який став початком системи благодійних проектів.

Благодійність згуртовує краще, ніж корпоративи. Згуртовує всіх, від керівників компанії до стажерів. Особливо коли ідеї та реалізація проектів є результатом колективної творчості та зусиль співробітників.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: