Кому вигідно перекроїти авіаринок

коментувати

Здається, історія нас нічому не вчить. Тільки рік тому ринок зітхнув з полегшенням, коли після довгих суперечок була розблокована процедура призначення авіакомпаній на маршрути. Порядок був компромісним, з кількома нормами, що вступають в силу через рік, і, як показала практика його застосування, вимагав доробок. У підсумку, в документ були внесені три зміни.

Час було обмаль - за старим порядком, в червні 2016 повинні були вступити в силу вимоги, які значно обмежили б доступ авіакомпаній на ринок, залишивши левову його частку найбільшого перевізника. В першу чергу, це вимога виконувати польоти всередині країни протягом року перед тим, як просити права на виконання маршрутів за кордон. Проведемо паралелі. Уявіть, що ви ставите певні товари або послуги. Провели економічний аналіз, вивчили ринок, побачили попит, наприклад, в Польщі, домовилися з клієнтами там. Але буква закону говорить, що спочатку потрібно попрацювати з клієнтами в Україні. Чи є всередині платоспроможний попит? Чи є необхідність у ваших товарах або послугах? Це не важливо. Головне - виконувати правило. Для бізнесу в умовах вільного ринку це дивна і неприйнятна вимога. Для авіаційного бізнесу в тому числі.

Природно, регулятор (Державіаслужба) видалив цю норму. І тут же зазвучали звинувачення в незацікавленості розвивати внутрішній ринок. Дивно, що залишилися ще компанії, які не знають, що штучними методами «з-під палки» ринок не підняти.

Друга норма, яка повинна була вступити в силу в червні, і теж була скасована - перевірка структури власності авіакомпанії і необхідність, щоб більше половини акцій належали українським громадянам або нашій державі. Гарне вимога по суті, правильна. І така перевірка обов'язково проводиться ... Під час ліцензування перевізника! Ліцензія - обов'язкова умова роботи на ринку і отримання прав на експлуатацію повітряних ліній. Навіщо робити подвійну роботу? Уявіть, що ви пройшли складну і тривалу процедуру ліцензування, зібравши всі довідки, заповнивши безліч документів, і благополучно отримали ліцензію. Тепер хочете почати діяльність, а для цього у вас знову просять документи, які ви вже заповнювали і подавали, більш того, якщо у вас є ліцензія, отже, ви успішно пройшли всі перевірки. Резонне питання - навіщо? Це і є бюрократія в її найгіршому вираженні. Норма була скасована, і цей крок був також розкритикований.

В правила було внесено ще одну зміну – вимогу оплачувати рахунки. А саме збір в спецфонд, з якого фінансується в тому числі безпека польотів. Чи потрібно пояснювати, яке відношення на ринку до боржників? Уявіть, що ваш партнер не оплачує ваші рахунки, але продовжує користуватися вашими послугами. А якщо така ситуація триває з початку 2014 року і сума заборгованості обчислюється десятками мільйонів? Додатково уявіть, що гроші зі своїх клієнтів ваш партнер взяв, але вам не перерахував. Резонно запропонувати йому сплатити заборгованість і повернути те, що йому не належить, перш ніж розраховувати на нові послуги. Але ця умова також заперечується з аргументом, що процедура стягнення зборів не прописана. Дійсно, порядок регламентується документом 1993 року, звичайно, він застарів і потребує удосконалення. І ця робота вже розпочата, адже логічно вирішувати питання нормотворчості за обговоренням, а не в судах, ставлячи під удар роботу всього ринку. Але це ніяк не скасовує саму необхідність наявності платіжної дисципліни.

Повернемося до уроків історії. Якщо суд визнає зазначені зміни незаконними, ринок буде працювати за старими правилами, в яких є один цікавий пункт - якщо компанія не виконує хоча б одну вимогу, вона позбавляється всіх раніше виданих призначень на маршрути. Всіх. Ринок повернеться не просто в 2015. Уявіть, що протягом як мінімум найближчого року у нас на ринку всього пара авіакомпаній, монополія процвітає, бюрократія не зменшується. Розвиток авіації? Ні, не чули.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: