Як отримати $1,3 млн інвестицій

коментувати

Закриття цього seed-раунду було дуже затягнутим. Відверто складно підняти гроші від європейських інвесторів без побудованих відносин. З більшістю інвесторів цього раунду ми спілкувалися більше півроку, винятком був тільки Артур Костен, колишній директор з маркетингу Booking.com, з яким ми домовилися буквально за кілька тижнів.

У підсумку від початку підняття грошей до закриття раунду минуло більше дев'яти місяців і це, звичайно, дуже відволікає від бізнесу. Зате ми можемо похвалитися неймовірним складом інвесторів. Люди, які інвестували мають унікальний релевантний досвід у побудові маркетплейсов. Seed-раунд очолили Маріуш Гралевськи (DocPlanner, Польща), Пшемислав Гацек (Grupa Pracuj, Польща), Артур Костен (Booking.com, 2003-2012 рр.) та інші ангельські інвестори. Також взяли участь венчурні компанії RTAVentures VC (Польща), Xevin Investments (Польща), Hedgehog Fund (Польща), Digital Future (Україна), SMRK (Україна), Techstars (США/Німеччина).

Умовно успіх у залученні інвестицій я розклав на п'ять складових:

1) уміння вести переговори та представляти компанію

2) наявність зв'язків

3) потенціал зростання стартапу

4) швидкість зростання

5) команда

Відразу обмовлюся, що п'ять основних компонентів успіху перераховані у вільному порядку, без розстановки пріоритетів. Судять по одягу. Жартома я розтлумачую абревіатуру моєї посади – СЕО, як Chief Everything Officer. Але насправді так і є: часом доводиться займатися різними речами, і в тому числі, на постійній основі пітчити нашу платформу. Тому в деякому роді процес залучення інвестицій можна вважати перманентним, схожим на цікаві знайомства, наперед ніколи не знаєш де зустрінеш яскраву особистість. Але ти повинен бути у всеозброєнні в будь-який момент – в аеропорту, на конференції або в кафе.

Інвесторів особливо привертають дві речі: вміння подати себе і свій проект, а ще знання. Дуже важливо говорити однією мовою і знаходитися на одному рівні. І тут мене дуже виручає пристрасть до споживання знань. Я мало читаю художню літературу, зате з задоволенням поглинаю матеріали про ринки, маркетплейси, маркетинг, стартапи, стратегії побудови компаній.

Чимало корисних знань вдається запозичувати в HR-області, – якщо знаєш себе "продати" роботодавцю, напевно достукаєшся до інвестора. Не май 100 рублів, а май 100 друзів Прислів'я з радянського минулого в сучасному стартап-співтовариство продовжує зберігати актуальність. Наприклад, восени минулого року ми брали участь у конкурсі стартапів TechConnect Astana в Казахстані з призовим фондом $25 000.

Казахстан не є ключовим для нас ринком і кілька тисяч у якості призу, який ми в підсумку так і не отримали, навряд можуть хоч скільки-небудь помітно вплинути на розвиток бізнесу. Однак ми їздили не за грошима чи славою, а за контактами і biz dev'ом в найширшому розумінні цього виразу. Preply в черговий раз заявив про себе в середовищі інвесторів і колег з інших стартапів. У минулому році Preply потрапив до берлінського відділення найбільшого американського акселератора Techstars і отримав $120 000 інвестицій. Познайомив нас і порекомендував взяти участь в конкурсі (приблизно 100 стартапів на місце) ранній інвестор Семен Дукач, від якого ми ще кілька років тому отримали ангельські інвестиції. Зараз ми продовжуємо займатися біздевом в Німеччині.

У Берліні познайомилися з багатьма фондами і стартапами, в тому числі, з Великобританії. Так крок за кроком ми прагнемо входити в міжнародну екосистему. Без потрібних контактів складно, стартап-співтовариство досить вузьке саме по собі, і відносини в ньому побудовані на особистих контактах.

Компанія на мільярд

Чи можна вважати компанії, які оцінюються в $1 млрд і більше стартапами? Можна, якщо звернутися до прикладу Uber – його все ще прийнято називати стартапом, а оцінюється він мало не в два рази дорожче недавнього придбання Microsoft в особі LinkedIn. Preply до мільярда поки як до Місяця.

Але успішний стартап вже на початковій стадії повинен володіти всіма необхідними задатками, щоб до цього самого Місяця дістатися на певному етапі свого розвитку. Якщо інвестор побачить достатній потенціал, тоді справа в капелюсі. Стартап-індустрія існує за рахунок того, що венчурні інвестори допомагають масштабувати проекти, і вони вкладають тільки в тих, у кого є потенціал на мільярд.

Швидкість має значення

Одним з головних показників, яка якраз і відрізняє стартапи від великого розмаїття інших компаній, є швидкість зростання бізнесу. Все повинно бути підпорядковане цьому показнику – й ступінь гнучкості бізнес-процесів, і сміливість прийняття рішення, і реінвестування прибутку, і масштабування бізнесу на нові ринки. Ми би ще могли довго закріплювати свою присутність на ринках України та СНД, але для стартапу зволікання подібне до смерті.

Тільки наявність успішного трекшену, підтверджена реальними практичними досягненнями (експансія на нові ринки) і підкріплена бізнес - показниками (в першу чергу, обіг), дозволить розраховувати на інтерес з боку інвесторів. Якщо оперувати мовою математики і фізики (інвестори взагалі великі прихильники цифр і німецької точності у всьому), то значення має не тільки швидкість, але і її перша похідна – прискорення. Ще рік тому, після СНД, ми протягом 6-9 місяців відкривали для себе Польщу.

Тепер це недозволена розкіш для нас, і вже в розробці знаходиться відразу кілька нових ринків. Щоб уникнути можливих помилок, спочатку ми тестуємо нові ринки, інвестуючи в них обмежений обсяг коштів. Як тільки бачимо результати, що нас влаштовують, починаємо витрачати більше грошей на розвиток. Інакше оперативно перемикаємо фокус на інші країни. Часу на розкачку зовсім не залишається.

Людський капітал

Цей термін недарма отримав широке поширення на Заході в середовищі HR. Там жорстка конкуренція, і кадрова політика компанії нерідко прямо впливає на її успіх на ринку.

Чи варто дивуватися тому, що інвестори теж уважно ставляться до складу команди стартапу. Таланти та лояльні співробітники – останнє на чому може собі дозволити економити стартап. Ми шукаємо кращих з кращих. Людей, які готові присвятити Preply багато своєї енергії. Зараз в команді 28 осіб, з яких семеро іноземців з Бразилії, Мексики, Канади, Туреччини, Польщі та Німеччини. Щільно працюємо над посиленням продуктової команди, шукаємо крутих програмістів і дизайнерів з досвідом побудови міжнародного продукту. Розширюємо маркетингову команду фахівцями в області SEM (SEA і SEO), SMM і контент маркетингу з вільною англійською.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: