Про нове антимонопольне законодавство

коментувати

У січні цього року Верховна Рада України затвердила істотні зміни до Закону «Про захист економічної конкуренції».

Дані зміни спрямовані, перш за все, на дерегуляцію сфери злиттів і поглинань. Передбачається, що таку дерегуляцію буде здійснено шляхом збільшення вартісних показників (розміру активів і обсягів реалізації товарів і послуг), досягнення яких вимагає звернення суб'єктів господарювання в Антимонопольний комітет з метою отримання дозволу на плановану операцію (концентрацію).

Поки учасники ринку очікують  дня, коли вищевказані зміни набудуть чинності, Антимонопольний комітет активно займається розробкою підзаконних нормативно-правових актів, які дозволяють в повній мірі реалізувати прогресивні плани законодавця.

Зокрема, нещодавно на сайті Антимонопольного комітету був розміщений проект нової редакції Положення про порядок подання та розгляду заяв про попереднє отримання дозволу АМКУ на концентрацію суб'єктів господарювання (Положення про концентрацію).

З метою обговорення нюансів нової редакції положення про концентрацію Антимонопольний комітет ініціював проведення «круглого столу» для практикуючих у сфері антимонопольного права юристів. Слід зазначити, що учасники заходу оцінили обговорюваний документ з оптимізмом.

Дійсно порадувала юридична техніка нового положення і скорочення переліку запитуваних документів та інформації. Але, звісно ж, всі учасники обговорення з інтересом чекають набуття положенням чинності, утримуючись від категоричних коментарів до застосування нових правил і процедур на практиці.

Отже, спробуємо зробити огляд основних нововведень, пропонованих Антимонопольним комітетом у сфері отримання дозволів на концентрацію.

Перше і головне нововведення, що фактично дублює положення закону, про яке йшлося раніше – це збільшення вартісних показників, що є своєрідним індикатором для визначення необхідності звернення з заявою до Антимонопольного комітету.

Таких «тестів» згідно з новим антимонопольним законодавством два. Звертатися з заявою про отримання дозволу на концентрацію необхідно у випадках, якщо:

- сукупна вартість активів або сукупний обсяг реалізації товарів учасників концентрації, з урахуванням відносин контролю, за останній фінансовий рік, у тому числі за кордоном, перевищує суму, еквівалентну 30 мільйонам євро (за курсом НБУ), і при цьому вартість (сукупна вартість) активів або обсяг (сукупний обсяг) реалізації товарів в Україні не менш ніж у двох учасників концентрації, з урахуванням відносин контролю, перевищує суму, еквівалентну 4 мільйонам євро (за курсом НБУ);

- сукупна вартість активів або сукупний обсяг реалізації товарів в Україні підприємства, відносно якого набувається контроль, або суб'єкта, активи, частки (акції, паї) якого набуваються у власність чи одержують в управління та користування, або хоча б одного з засновників створюваного підприємства, з урахуванням відносин контролю, за останній фінансовий рік перевищує суму, еквівалентну 8 мільйонів євро (за курсом НБУ), і при цьому обсяг реалізації товарів хоча б одного учасника концентрації, з урахуванням відносин контролю, за останній фінансовий рік, у тому числі за кордоном, перевищує суму, еквівалентну 150 мільйонам євро (за курсом НБУ).

Особи, які раніше стикалися з комплаєнсом у сфері антимонопольного права, безумовно, можуть відчути прірву між старими і новими пороговими показниками. Без сумніву, можна стверджувати, що така зміна є впевненим кроком назустріч гармонізації національного законодавства з європейськими стандартами.

Не менш важливим нововведенням є запровадження спрощеної процедури подачі заяв, що передбачає скорочення строків розгляду заяви комітетом, а також відчутне обмеження кількості документів та інформації, які необхідно надати для отримання дозволу.

Ця процедура буде застосовуватися у випадках, коли: а) тільки один учасник концентрації здійснює діяльність на території України, або б) сукупна частка учасників концентрації на одному і тому ж товарному ринку не перевищує 15 відсотків, або в) частки або сукупні частки учасників концентрації не перевищують 20 відсотків на товарних ринках, на яких реалізується продукція (товари, роботи, послуги), без придбання або реалізації якої господарська діяльність будь-якого іншого учасника концентрації неможлива.

За прогнозами керівництва Антимонопольного комітету, озвученими під час проведення «круглого столу», левова частка заяв відповідатиме умовам, що передбачають їх розгляд саме за спрощеною процедурою, що не може не радувати і учасників ринку.

Серед іншого слід відзначити:

- наявність права суб'єктів господарювання, що не є заявниками, подавати заяви про вступ в якості третіх осіб у процесі розгляду заяв Антимонопольним комітетом, для надання власних заперечень до запланованої концентрації;

- зобов'язання публікувати на сайті Антимонопольного комітету інформацію про початок розгляду кожної справи про концентрацію, а також прийнятих за результатами розгляду рішень;

- можливість проведення попередніх консультацій між заявниками та співробітниками комітету, а також узгодження остаточного тексту рішення;

- значне скорочення інформації про керівників учасників концентрації і звуження переліку осіб, про які заявники зобов'язані надати інформацію;

- відсутність необхідності дублювання наданої інформації шляхом заповнення спеціального програмного забезпечення.

В той же час новим положенням передбачено підвищення вимог до економічного обґрунтування запланованої концентрації, яке, на переконання керівництва комітету, можна буде якісно підготувати виключно за умови залучення кваліфікованих економістів і маркетологів.

З високою часткою ймовірності можна стверджувати, що плановані нововведення значно сприятимуть пом'якшенню вітчизняного бізнес-клімату: випадків необхідності звернення до регуляторний орган стане набагато менше, дозволи будуть надаватися оперативніше, а робота Антимонопольного комітету зосередиться на справді значущих для ринку злиттях і поглинаннях.

І хоча об'єктивно оцінити здійснені зміни ми зможемо тільки після застосування нових процедур на практиці, на власному досвіді відчувчи реформоване законодавство на предмет його інноваційності та доцільності, вже зараз можна подякувати Антимонопольному комітету за його прагнення вдосконалити та спростити бізнес-процеси, які потребують підтримки під час тривалої економічної кризи.

 

  

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: