Закон ще не набрав чинності, а ми вже бачимо його вплив - європейський автовиробник про закон, що знижує акцизи на б/у авто

4 липня президент України Петро Порошенко підписав закон про зниження акцизу на старі автомобілі
Фото: m2motors.com.ua

4 липня президент України Петро Порошенко підписав закон про зниження акцизу на старі автомобілі

Після значного падіння в 2015 році, перше півріччя 2016 дало надію офіційним дилерам і імпортерам нових авто. Так, за підсумками 6 місяців їх продажі зросли на 58%, порівняно з аналогічним періодом минулого року.

Нагадаємо, що в 2015 році продажі нових легкових авто в Україні впали на 52%, порівняно з минулим роком, до 46,5 тис. автомобілів. При цьому французький Renault став другим за кількістю продажів, поступившись першим місцем японському бренду Toyota. Renault так і не зміг перевершити показники 2014 року, зменшивши продажі на 20%.

4 липня президент України Петро Порошенко підписав закон про зниження акцизу на автомобілі, на який з нетерпінням чекали багато українців ще з моменту його прийняття Верховною Радою 31 травня.

Втім, до парламенту вже внесено законопроект про зміни положень, що стосуються зниження акцизу.

НВ Бізнес вирішив поговорити з головою правління компанії Renault Україна Яною Міненко і дізнатися, як вплине закон про зниження акцизів на старі авто, на продажі нових автомобілів і чого чекати від ринку в майбутньому.

– Що змінить на ринку  нещодавно підписаний президентом закон про зниження акцизу на старі авто. Чи вплине він на глобальну ситуацію або зміни будуть лише у вузькому сегменті?

– Вплив цього закону, ми бачимо вже сьогодні. Ринок в червні нижчий за очікуваний рівень. За нашими оцінками, на 30%. Приватні клієнти, особливо в прикордонних областях Західної України вирішили поки почекати з купівлею автомобіля. І компанія Renault теж не дорахувалася деяких продажів в червні. Тому вплив закону, який ще не набрав чинності, для ринку нових автомобілів негативний.

– Якщо говорити про майбутній вплив на ціну. Ціна зміниться лише для старих автомобілів або на нові це теж якось вплине?

– Я поясню свою точку зору щодо цього закону, тому що вважаю, що не маю права судити – правильно це чи ні. Компанія Renault працює в сегменті нових автомобілів, і я його буду оцінювати з цієї позиції. Мені здається, що цей закон дещо невчасний, бо, якщо ми подивимося на ситуацію в Україні і в Європі, ось що виходить: чи знаєте ви, як європейці часто змінюють автомобілі? Один раз на 8 років. Згідно з законом, старі автомобілі, які можна сюди імпортувати, не старіші за 2010 рік та відповідають нормам євро-5 – це однозначно автомобілі віком до 8 років. Питання – що тоді з ним не так, якщо європеєць вирішив його продати? Можна припустити, що, більшою мірою, це автомобілі, які потрапили в ДТП, з ними щось сталося чи щось не так.

Другий нюанс: ви приватний клієнт і хочете придбати автомобіль за кордоном. Для цього вам потрібно отримати візу, поїхати туди, знайти місце проживання і ринок, де купити автомобіль, бути експертом, для того, щоб вибрати те, що ви хочете, і потім повернутися сюди з цим автомобілем. Як багато людей цим скористаються? Напевно, це або ті, хто живуть в прикордонних областях і часто це роблять, або ті, хто регулярно їздить в Європу і у них є гроші. Але тоді це вже не питання про дешеві автомобілі.

І третій момент. Як я вже сказала, в червні ми вже побачили негативний вплив цього закону на ринок. Який ризик бачить для себе сегмент нових автомобілів? Це те, що ринок нових автомобілів за останні 2 роки впав в 4 рази – з 200 тисяч нових автомобілів в 2013 році до 50 тисяч автомобілів в 2015 році. Якщо він продовжить падіння, це, як мінімум два ризики. Перший – держава не дорахується податків, тому що офіційні імпортери та офіційні дилери платять податки в повному обсязі. І другий – деякі офіційні оператори на ринку нових автомобілів збанкрутують і підуть.

– А як з ціною? Споживачеві важлива низька ціна на автомобілі. В Україні вона, як прийнято вважати, вища, ніж у Європі. Як бути споживачам?

– Чому ви вирішили, що ціна на автомобілі в Україні вища, ніж в Європі?

–Порівнюють ціни на ринках в Польщі і в Україні...

– Є два моменти. Перший – ви перевіряли ціни на еквівалентні моделі Renault в Україні і у Франції? Ціни в Україні дешевші, ніж у Франції на €2-5 тис. Якщо ми говоримо про францію або Євросоюзі, то там немає мита. А в Україні мито є. Ми зобов'язані його включати і враховувати при формуванні ціни на автомобіль. З іншого боку, ви говорите, що ціни на автомобілі високі. Чому? Мені здається, що це питання більше лежить не в площині ціни на автомобілі, а в площині економіки України. За останні два роки ціни на автомобілі значно збільшилися внаслідок девальвації гривні. А зарплати не збільшилися на відсоток девальвації. Тому потрібно шукати рішення в стабілізації економіки, поліпшенні оплати праці українців і, наприклад, пошуку рішень на рівні держави, як зробити автомобілі доступними. Адже ми маємо навколо себе країни-сусіди, які вже використовують це. Наприклад, держава може компенсувати відсоток ставки по кредитуванню. І це теж може бути інструментом для того, щоб автомобілі були доступними. Тоді клієнтові не потрібно платити повну вартість автомобіля, і, при цьому, він не платить ринкову ставку кредитування, яка зараз дуже висока порівняно з європейськими країнами.


Председатель правления компании Renault Украина Яна Миненко утверждает, что закон о снижение ставок акцизного сбора на поддержанные автомобили уже повлиял на рынок
Голова правління компанії Renault Україна Яна Міненко стверджує, що закон про зниження ставок акцизного збору на старі автомобілі вже вплинув на ринок


– Які ще є способи, на вашу думку? Якщо ми знизимо мито, це знизить ціни на автомобілі?

– На мою думку, мито в Україні не є екстра-високим – це 10%. Що стосується зниження мита – звичайно, зниження ціни відбудеться плюс-мінус на цей відсоток. Більш того, в рамках угоди про асоціацію з ЄС вже передбачено поступове зниження мита на автомобілі.

– Наскільки змінилася робота з митницею за останній час?

– Renault Україна не відчула на собі якихось змін. Але у нас і до цього було все добре з митницею і не було жодних проблем. Ми є прозорим, офіційним постачальником автомобілів Renault в Україну. Ще в далекому 2008 або 2007 році, відразу після створення комерційного філії в країні, було погоджено з митницею привілейований порядок розмитнення наших автомобілів, тому що у нас є контакт з митницею, і ми ділимося інформацією, яка у нас є, в тому числі і цінами.

– З часу зміни влади минуло два роки. Чи змінилося щось в умовах ведення бізнесу: стало краще чи гірше?

– Це цікаве питання. Я його розділю на дві частини, тому що, є як позитивна сторона в цьому, так і негативна. Негативна сторона для автомобільного бізнесу – це, звичайно, падіння ринку. Нам довелося в цих умовах виживати, у тому числі оптимізувати свої витрати. З іншого боку, є позитивні тенденції, які ще слабо трансформуються в дії. Але вони є і це вже добре. Це те, що з моменту Євромайдану є бажання діалогу з боку владних структур, міністерств. Наприклад, ті ж асоціації – Європейська бізнес асоціація, Асоціація автоімпортерів і автодилерів, Асоціація французьких підприємців на регулярній основі організовує зустрічі з різноманітними міністерствами, співробітниками цих міністерств. І зараз спілкування набагато простіше і набагато продуктивніше.

– Вас чують?

– Так.

– Що змінилося в продажах за минулі півроку? Падіння продовжується або воно зупинилося?

– Я розповім в принципі про автомобільний ринок. В Україні величезний потенціал його зростання, якщо порівнювати ситуацію з європейськими країнами. На тисячу українців припадає трохи менше 200 автомобілів. У Франції це 600 автомобілів на тисячу чоловік. З точки зору ринкових показників, потенціал зростання величезний.

Я прийшла в Renault десь в 2000 році. Ринок був дуже маленьким і потім дуже різко зростав – з 40% в рік. Він досяг свого піку в 2008 році – 662 тис. автомобілів. Україна була №7 у рейтингу європейських країн. З 2008 року звіт пішов у зворотний бік. Була перша криза у 2009 році,  продажі впали на 75%. Друга криза – це 2015 рік, коли ринок склав 50 тис. автомобілів. Тому, скажімо так, минулого року було дно. В цьому році ми бачимо зростання. За перші 5 місяців цього року збільшення на 50% до минулого року. Це вже позитивний тренд. І в червні теж порівняно до минулого року зростання продовжилося.

– Але темпи зростання впали через те, що було введено закон.

– Так. Ми розраховували на те, що тренд продовжиться. Але в червні цього не було.

– За вашим прогнозом, як все буде розвиватися далі?

– Зараз все залежить від того, як будуть розвиватися події. Ми сподіваємося на те, що вплив цього закону на ринок буде короткостроковим. А в перспективі, навіть за нинішнього уповільнення, він відновиться і продовжить рости. Але, з іншого боку, Україні необхідна програма розвитку автомобільного сектору, щоб зрозуміти, в якому напрямку рухатися. Так, за останні 4 роки законодавство змінювалося 4 рази. Спочатку був утилізаційний збір, потім його скасували. Встановили надмірне мито на бензинові автомобілі, потім скасували. Це все було для того, щоб захищати національних виробників. Тепер ми бачимо, що держава розвернулася і пішла в інший бік. Потрібно визначитися, в якому напрямку йти. В напрямку розвитку національного виробника, або – відкриття кордонів та залучення сюди імпортного товару.

– Як ви вважаєте, в Україні реально побудувати власний автопром?

– Це дуже складне питання. З одного боку, потенціал є. З іншого – минулоріч продали 50 тис. авто на ринку. Хто з автовиробників прийде на такий ринок? Наведу приклад. Завод Nissan в Сандерленді виробляє 500 тис. автомобілів на рік, завод Renault в Румунії – 300 тис. автомобілів на рік. Якщо сам ринок не відповідає обсягу, який би забезпечив окупність заводу, інвестиції навряд чи прийдуть.

Але це поки. Якщо ринок почне рости – все може змінитися. Більш того, на сьогоднішній день в Україні є 4 автомобільних заводи з потужністю 400 тис. автомобілів на рік. І вони завантажені на 7%. Напевно, треба почати з того, щоб завантажити ці заводи, перш ніж хтось з інвесторів прийде сюди. Другий момент – сам факт нестабільності економіки, який відіграє негативну роль. Інвестори повинні зрозуміти, що для них тут буде створено всі умови, вони можуть залишитися надовго та окупити свої інвестиції.

– Renault колись розглядало можливість відкриття тут виробництва?

– Так, розглядало. Але я не знаю, чому цього не сталося. На моїй пам'яті близько 2-3 візитів в Україну з метою вивчення можливостей інвестицій в складальне підприємство. Але чомусь не домовилися. Румунія – це давня історія. Крім неї, є ще Росія і Туреччина, в яких теж є заводи Renault. Там домовилися, у нас не домовилися. Чому – не знаю.

У Росії є дуже сильна протекціоністська програма. І загороджувальні імпортні мита, які стимулюють. Звичайно, і розмір ринку має значення. Але я б хотіла сказати, що Україні потрібно виходити з тієї позиції, в якій вона знаходиться. Вже беручи до уваги ті заводи, які є. Можливо, напрямок інвестицій – це далеко не складальні підприємства, а щось інше. Це може бути виробництво комплектуючих або розвиток нових напрямків, як електромобілі.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Бізнес. Інтерв'ю ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: