Українські товари теж прив'язані до долара. Директор мережі Novus про зростання цін на споживчому ринку

Ігор Ланда – генеральний директор мережі NOVUS
Фото: bucha.com.ua

Ігор Ланда – генеральний директор мережі NOVUS

За даними Державної служби статистики України, у 2015 році ціни в країні виросли на 43%. Зростання цін і скорочення доходів населення призвели до різкого падіння попиту на споживчі товари. Перші хто постраждав від цього стали торговельні мережі.

НВ вирішило розібратися, як ці фактори вплинули на торговельну мережа NOVUS, розпитавши її генерального директора Ігоря Ланду про те, як компанія працювала в 2015 році, а також про її плани на майбутнє.

– Як ви оцінюєте все, що зараз відбувається на споживчому ринку?

–Що стосується виручки у гривні, то зараз спостерігається тенденція до зниження купівельної спроможності людей. Якщо раніше середні показники в чеку були на рівні 10 одиниць товарів, то сьогодні їх 8. Якщо говорити про пряму виручку в гривні, то вона дуже незначно зростає, але це зростання відбувається за рахунок інфляції. І що б не говорили банкіри з приводу того, що курс долара ніяк не впливає на ціни товару, сьогодні, незважаючи на те, що імпорт займає невелику частку в асортименті, дуже багато продуктів, які виробляються в Україні, прив'язані до курсу долара.

Якщо взяти, наприклад, соки, вироблені в Україні, то упаковка для них виробляється шведською компанією Tetra Pak, а ціна прив'язана до євро. Більше половини концентратів завозяться з Європи та світу. Ціна на них в доларах або євро. Десь є велика залежність, десь- не дуже. Але прив'язка є, тому ціни зростають і, поки не стабілізується економіка країни, ціни будуть рости з об'єктивних причин. Ніякі стримуючі фактори тут не спрацюють.

– Ви кажете, що за минулий рік виручка в гривні у вас виросла. Наскільки?

– Якщо говорити про пряму виручку і відкинути магазини, які відкривалися,-такими я називаю магазини,що працюють більше року- то виручка виросла на 10-12%.

– У 2013 році ваша мережа брала кредит у ЄБРР. Як вам вдається його гасити?

– Кредит ми виплачуємо вчасно. Але, через те, що ми брали цей кредит при курсі 8 грн/$, а віддаємо при курсі сьогодні 27+, це позначається на нашому розвитку, тому що наша виручка сьогодні в гривні, а віддача тіла кредиту і відсотків у доларах з'їдають наші доходи, 100% яких ми відправляємо на розвиток мережі. Тобто за весь час існування NOVUS дивіденди сьогодні не виплачуються.

– Чи виникають якісь проблеми з виплатою кредиту?

– Не виникають. У нас виникають труднощі з тим, що зароблені гроші, які ми направили на відкриття нових магазинів, ми сьогодні направляємо на погашення кредиту.

–Чи розширюється асортимент товару в мережі? Чи стало менше імпорту? Якщо менше, то наскільки?

– Асортимент мережі сьогодні досяг вже свого абсолютного значення, тому він не зростає, а змінюється. Ми періодично робимо оцінку нашого асортименту: щось з'являється нове, а те, що не продається, знімається з полиць. Ротація відбувається щодня. Імпорт сьогодні не збільшився, тому що ми живемо в гривнях, а імпорт прив'язаний до валюті, ціна на нього зростає в прямій пропорції до курсу, тому сьогодні частка імпорту значно знижується. Це пов'язано з двома речами. Перше – практично неможливо купити валюту. Друге – купівельна спроможність низька, тому імпортний товар стає дуже дорогим.

– Можете сказати, наскільки знизився імпорт?

– У мене немає цифр.

– NOVUS за цінами вважається недешевою масовою мережею в Києві. Як вам вдається тримати своїх клієнтів?

– Хочу вам заперечити. Я вважаю, що NOVUS не є недешевою мережею, тому що тут важливо,з ким порівнювати. Якщо порівнювати нас з мережами, які працюють в сегменті «середній мінус», то, напевно, ми їм не поступаємося. Якщо порівнювати у «середній» і «середній +», то наші ціни є конкурентоспроможними. Тут питання в тому, що у споживача створюється враження, що NOVUS дорогий, тому що у NOVUS велика кількість кас, у NOVUS завжди є туалетний папір у туалеті, завжди проводиться прибирання приміщення, завжди працює світло.

– Адже у вас ще були магазини в Севастополі, в Криму...

– Я не буду відповідати на це питання.

– Що з супермаркетами в малих райцентрах? Тобто у вас є ще супермаркети в Корці, в Романові?

– У Корці, Романові, Черкасах, Тернополі та Рівному магазини діють. Звичайно, там ситуація ще складніша, ніж у великих містах і в столиці, але вони діють. Ми не збираємося їх сьогодні закривати, тобто вони будуть працювати.

– Виходить вони показують позитивні результати?

– Вони показують результат, який сьогодні дозволяє їм працювати.

– У вас іноземний інвестор – литовський. Іншим мережам, які були з іноземними інвесторами довелося дуже непросто. Багато з них йшли з ринку, це той же Патерсон, Окей. Виняток склали Метро, Ашан. Виходить що ваш інвестор залишається непотоплюваним вже такий довгий термін?

– Давайте подивимося більш відкрито на ваше питання. Ви навели  приклад двох транснаціональних або великих європейських компаній Ашан, Метро, які тут відкрили своє представництво. Нашою компанією володіють приватні особи, громадяни Європи, які вже багато років ведуть бізнес в Україні, і це не перший їхній бізнес, тому в них є великий досвід. Наша компанія приватна, вона зареєстрована в Україні, просто власниками цієї компанії є не громадяни України, а громадяни Європи.

Спочатку наш бізнес завжди вівся в рамах законодавства, і ми намагалися не давати приводів для якихось сумнівних речей. Наша компанія завжди була поза політикою, і нашим основним правилом: розвиток і створення робочих місць та сплата податків. Я не можу сказати, що в попередні періоди у нас було все спокійно і без вагань, але завдяки тому, що ми не давали ніколи приводів і не займалися політикою, нам вдавалося існувати досить успішно.

– Чи виникали якісь складнощі у вас?

– Складнощі виникали і тоді, і зараз, і я впевнений, що в найближчому майбутньому будуть виникати, тому що нам ще дуже далеко до ідеальної держави.

– Можете навести якісь приклади, які були складнощі, які будуть?

– Раніше були труднощі з податковою інспекцією. Зараз, завдяки перебудові органів з ДФС все більш-менш стабільно. Якщо подивитися на уряд, на виконавчу владу, то вгорі до управління цими структурами прийшли розсудливі люди на рівні заступників міністрів, керівників департаментів, а в регіонах ще нічого не змінилося. У регіонах немає змін в антимонопольному комітеті, нічого не змінилося в захисті прав споживачів, СЕС та інших органах. Там сидять ті самі люди, з тою ж зарплатнею, з тими ж звичками: незаконним способом вимагати гроші у бізнесу. Проблема нашої держави в тому, що ми дуже довго робимо зміни. Мені дуже імпонує досвід Грузії, коли країну було повністю перебудовано за короткий час.

Я часто говорю про те, що держава Україна – це акціонерне товариство. І якщо я, як топ-менеджер з великим досвідом, приходжу до якоїсь компанії для того, щоб її очолити, то міняю повністю весь топ-менеджмент і всі правила гри, тому що жити за старими правилами, щоб вийти з кризи неможливо. Ще ми думаємо, як заощадити, а не про те, як заробити побільше. Треба взяти досвід Європи. Я неодноразово наводив приклад Литви, коли зібрали великих платників податків, запитали кожного з галузі, що треба зробити для того, щоб він збільшив свою дохідну частину і, відповідно, платив податки державі. За півроку це було зроблено. І бюджет країни почав одержувати набагато більше грошей. Не треба багато економити, треба більше заробляти – ось мій принцип.

– Але в Європі, крім цього, ще більш складні і великі вимоги до торговельних мереж, тобто у них є обмеження за площами.

– Можете навести приклад, в якій країні є обмеження за площами?

– У Франції, в Німеччині.

– Так, тільки давайте візьмемо статистику, скільки квадратних метрів організованої торгівлі припадає на одного жителя Франції. Ми знаходимося на останніх місцях за кількістю торговельних мереж на 1000 жителів України. Тому нам ще рано говорити про обмеження. Можу навести приклад виробників, з якими я спілкуюся: організована торгівля сьогодні займає в їх реалізації 40-50%. У Франції – 85%. Давайте прийдемо до 75% і почнемо говорити про обмеження.

– Там також є обмеження робочого дня.

– Ми виконуємо всі умови КЗПП, ми надаємо нашим співробітникам безкоштовні обіди, безкоштовний спецодяг, туалети, кімнати відпочинку, оплачуємо лікарняні, декретні, стипендії і все інше. Ми цього не боїмося.

– Тобто ви готові переходити на євростандарти?

– Коли кажуть, що сьогодні в країні безробіття, а у мене в Києві сьогодні 100 вакансій з білою зарплатою більше 5 тисяч гривень на руки, з безкоштовним обідом, з безплатним спецодягом, і з усім соцпакетом. Люди не хочуть іти працювати, люди хочуть сидіти на ринку, продавати в чорну і отримувати чорну зарплатню.

Поки ми не почнемо боротися з чорними зарплатами не розмовами, а справами, ми нічого не отримаємо. Навіть якщо взяти, що 50% економіки знаходиться в тіні, то ось вам можливість збільшити в 2 рази дохідну частину. Немає сьогодні безробіття, люди не хочуть іти працювати.

– А як просувається питання з антимонопольним комітетом?

– З антимонопольним комітетом ми знаходимося на другій інстанції – подали апеляцію. Ще замовили експертизу, яка покаже, що всі розрахунки антимонопольного комітету були неправильними.

– Як ви оцінюєте свої шанси?

– Дуже позитивно.

– Ви ще говорили про проблеми з податковою. Що конкретно малося на увазі?

– До впровадження електронного обліку податкових накладних я був у 2014 році на 64 допитах, де мені закидали, що я закупив товар у сумнівного постачальника. Мені доводилося доводити, що цей товар прийшов до мене в мережу з повним пакетом документів та я не зобов'язаний відповідати за компанію, яка поставила мені товар і купила його де-то незрозуміло навіщо.

Зараз, коли запровадили електронний реєстр платників податків, ще є питання по ДФС, але вони більше стратегічного характеру, ніж тактичного. Я, як керівник компанії, відчуваю позитивні зрушення.

– Як ви думаєте, що може в майбутньому заважати працювати вашому бізнесу з боку держави?

– На сьогоднішній день нашому бізнесу заважає тільки те, що держава у вигляді чиновників стримує розвиток бізнесу. Дуже багато популізму. Я не розумію хаосу, який коїться в державі. Якщо взяти якусь проблему, яку можна вирішити зміною законодавства, то на цю проблему є, як мінімум, кілька поглядів. Це виконавча влада, це Верховна Рада, це, може, якийсь лобістський центр, і всі вони пишуть різні закони. По-перше, для того, щоб бути швидшими за інших, по-друге, для того, щоб врахувати свою позицію. Для мене управління країною – це бізнес.

Коли ти приходиш в бізнес, є стратегічні кроки. Ти робиш swot-аналіз, ти знаходиш хворі місця, ти створюєш план заходів щодо їх усунення, і потім підводиш підсумки – це дало результат чи ні. Це ж вигадане не мною. Це основи бізнесу. І коли люди приходять з бізнесу у виконавчу владу, що особливо помітно в технократичних міністерствах – Мінекономіки, Мінагрополітики, то кажуть, все дуже правильно, і зараз зустрічаючись з ними, ми обговорюємо проблеми, але вони не в змозі їх вирішити, тому що закони приймає Верховна Рада. Коли зустрічаєшся з депутатами, вони теж начебто тебе чують, але депутатів, які сьогодні реально готові працювати, чути і змінювати країну дуже мало.

– Коли ви тільки виходили на київський ринок, у вас були деякі складнощі з дозвільними документами на будівництво магазинів. Виникають вони зараз?

– На жаль, ще виникають, хоча вже не в такій мірі, як раніше. Але я вважаю, що проблема всієї держави, а не тільки Києва в тому, що немає генерального плану забудови країни. Якщо зараз прийти в Київраду і сказати, що у мене є 10 мільйонів доларів, я хочу побудувати сучасний супермаркет, ніхто не надасть тобі можливості навіть на аукціоні придбати цю ділянку. Всі ділянки купуються у приватних власників або компаній.

На жаль, місто сьогодні не розвивається за рахунок цього. Тому складнощі є як технічні, так і корупційні. Дуже багато складнощів з введенням в експлуатацію. Середній магазин NOVUS споживає 500 кіловат електроенергії. Для того, щоб підвести до ділянки землі 500 кіловат, потрібно витратити не один мільйон гривень. І це все пов'язано з тим, що немає чіткого плану забудов, немає стратегічного бачення розвитку забудови країни.

– А в чому раніше були проблеми, і чому їх зараз стало менше?

– Раніше було більше корупції, зараз її стає менше, це треба визнати.

– Чи плануєте ви в цьому році або в перспективі на майбутнє розширювати торгову мережу в Києві, в регіонах?

– Поки наші стратегічні плани розширюватися в Києві і в Київській області. На жаль, через фінансовий стан ми трохи скоротили розвиток в цьому році. Це пов'язано як з фінансовим станом країни, так і компанії. Але в планах відкриття 5-6 магазинів у цьому році. Вони всі будуть у Києві та Київській області.

– Наприкінці 2015 року ви запустили франчайзінг. Як розвивається цей сегмент?

– 27 листопада минулого року ми відкрили в Миколаєві два магазини під франшизою. Над франшизою ми дуже довго працювали, не все вийшло так, як ми хотіли. Але зараз обидві сторони задоволені. Відточуються всі умови, тому що для нас це не просто віддати назву, це дуже складна франшиза. Тут перетинається дуже багато бізнес-процесів, аж до того, що за нашим контрактом наш франчайз використовує систему ISO 9001, де всі, крім юридичної особи, повністю побудовано на нашому стандарту.

– Ви кажете, що не все пішло так, як хотілося. Чого ви очікували, і що завадило?

– Ми очікували, що цей процес буде коротким, а він вийшов дуже довгим. На це пішло 2 роки від моменту, коли ми задумалися і до моменту, коли ми відкрили цей магазин. А складнощі в тому, що якщо в NOVUS сьогодні вже побудована система наставництва, де люди ростуть знизу-вгору, де людина занурюється в середовище і вже дух компанії, то в Миколаєві люди ще не готові працювати духовно і морально за нашими стандартами. Ще дуже важко перебудувати звички. Це як одружитися: йдеш жити в сім'ю дружини, а там свої правила, свої закони, а ти намагаєшся їх змінити. Зараз якраз той складний процес, коли крім документообігу ще змінюється і мислення співробітників, починаючи з прибиральниці і касира, закінчуючи керівником магазину.

– Вдається?

– Звичайно, вдається. Але коли у тебе тут вже 30 магазинів, і ти відкриваєш 31-й, і 30-40% персоналу переходить з твоїх діючих магазинів, то це спрацьовує автоматично. У Миколаєві у нас немає нікого з наших співробітників.

До речі, дуже швидко відреагував антимонопольний комітет. Буквально через тиждень після відкриття магазину в Миколаєві ми отримали запит, за яким ми повинні були надати документи. Для зручності я преведу приклад у тонни: думаю, що там від 2 до 3 тонн документів, які ми б повинні були надати. Зараз ми звернулися до центрального офісу антимонопольного комітету і сподіваємося, що нам вдалося переконати їх, що франшиза ніяк не пов'язана з концентрацією. Не все змінюється так швидко, як хотілося б.

Зараз ми задумалися над розширенням цього проекту. Ми отримали несподівану пропозицію з іншої держави. Зараз вона знаходиться на стадії обговорення. Ми ще дуже далекі від прийняття рішення, але вже є якісь листи, цифри на папір лягають.

– Чого ви чекаєте від держави?

– Найголовніше, я б хотів, щоб ті, хто намагається щось змінювати, чули тих, для кого вони намагаються це робити. Друге – потрібно прибрати популізм, тому що, напевно, спочатку треба думати про скорочення витрат, але наступним етапом має бути збільшення доходів.

Для того, щоб поповнити бюджет, потрібно змусити всіх платити податки. Ми третій рік обговорюємо, як це зробити. Я не розумію політики держави. Є наша компанія, яка платить десятки мільйонів гривень податків. Є компанії, які не платять податки. З одного боку, правильний підхід – це зменшити податки для того, щоб бізнесу було вигідно вийти з тіні.

З іншого боку, якщо бізнес знаходиться в тіні – це злочин. І ми розмовляємо з злочинцем, які створити умови, щоб він більше не робив злочину. Зрештою, прийміть один раз і назавжди чітке рішення: з 1 червня 2016 року амністія для всіх. Ми створили всі умови, подобається вам чи ні. Але наступного дня, після амністії всі зобов'язані платити податки. І не треба приходити до компаній, адже сьогодні все автоматизовано. Відразу видно за бажання, хто платить податки, а хто – ні. Я за те, що бізнес потрібно виховувати.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Бізнес. Інтерв'ю ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: