Система електронного декларування не працює з політичних причин – розробник

Українці з нетерпінням чекають від влади реальних кроків у боротьбі з корупцією

Українці з нетерпінням чекають від влади реальних кроків у боротьбі з корупцією

Гендиректор компанії-розробника розповів, як бюрократи зривають запуск проекту, від якого залежить надання безвізового режиму Україні
.

Система електронного декларування повинна була повноцінно запрацювати в 00:00 годин 15 серпня 2016 року. Але не запрацювала, бо Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації (ДССЗЗІ, Держспецв’язку) виявила, що програмне забезпечення компанії-розробника Міранди не відповідає нормам комплексної системи захисту інформації (КСЗІ).

Єдиний державний реєстр декларацій осіб, уповноважених виконувати функції держави або місцевого самоврядування – це онлайн-система, що дозволяє вносити, перевіряти та оприлюднювати майнові декларації держслужбовців. Цей реєстр Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) повинно було створити на виконання закону "Про запобігання корупції".

Електронне декларування мало стати основним інструментом для Нацагентства з питань запобігання корупції. Від своєчасного запуску цієї системи напряму залежить успіх України в отриманні чергового траншу від Міжнародного валютного фонду на $3 млрд, а також надання нашій державі безвізового режиму. Врешті-решт, 16 серпня було прийнято рішення запустити е-декларування без сертифікату ДССЗЗІ. Це означає, що чиновники різних рівнів, які задекларують у цій системі свої доходи, не нестимуть ніякої відповідальності, адже суди не матимуть права приймати вказані дані в судочинстві.

У пресі на цю тему висловилися різні представники державних органів, ознайомившись з якими складається враження, що напартачили розробники. Директор Міранди Юрій Новіков у інтерв’ю НВ Бізнес виклав своє бачення ситуації, яка склалася навколо запуску системи е-декларування.

Чому програмне забезпечення для системи електронного декларування не отримала сертифікат від ДССЗЗІ?

Держспецзв’язку у своєму протоколі вказав, що Міранда надала недостатньо повний опис документ. Через те, що на всі документи з цього питання ДССЗЗІ наклала гриф для службового користування (ДСК), не те що відповісти, навіть зрозуміти, що мається на увазі – доволі важко.

Тобто, я отримую зауваження, з якими я майже завжди не згодний, але я не можу винести це питання в публічну площину та залучити сторонніх експертів. Складається враження, що це просто бюрократична тяганина, коріння якої треба шукати в політичній площині. Але документ закритий ДСК і це не дає можливості вести дискусію. Ми навіть зі співпрацівниками не можемо це обговорювати, бо вони теж погодились із вимогою ДСК.

Я не можу відповісти публічно, що ДССЗЗІ попросила у мене ось це і я це виконав, бо це буде порушенням ДСК. Система проходила випробування, в тому числі і на навантаження – до цього ніяких зауважень не було. Є претензії до того, як це все описано, і це – таємно.

Якщо є якась небезпека чи вразливість у системі, то треба вийти і хоча би в експертному колі це заявити, з тим, щоби вирішити це питання. А приховувати небезпеку – це не шлях вирішення. Поки що процес запуску е-декларування, схоже, штучно затягується і кінця цього процесу не дуже видно.

Як Ви прокоментуєте закиди ДССЗЗІ про готовність системи е-декларування лише на 60%?

Звідки взялася цифра 60% - це тому, що до системи е-декларування не підключені зовнішні реєстри, що мало забезпечити НАЗК.

Пані Наталя Корчак, голова НАЗК, написала листа, що її відомство не встигає виконати всі організаційні заходи, тому сертифікат комплексної системи захисту інформації потрібно видати без згаданих реєстрів.

Знову ж таки, згідно взятих на себе зобов’язань про конфіденційність я майже нічого не можу коментувати та відповідати на претензії.

Який вихід з цієї ситуації?

Вихід – це відкритий документ, залучити ще експертів. Скласти перелік питань, які необхідно вирішити, та проставити чіткі терміни їх виконання.

То ж коли запрацює система е-декларування?

До Міранди зараз дуже багато питань про те, коли ж її програмне забезпечення системи е-декларування отримає сертифікат. А як я на нього відповім, коли я не знаю, коли та яким буде наступне зауваження? І я навіть не можу відзвітуватися перед суспільством, що ми вже зробили, бо існує заборона, ДСК.

Зняти секретність доволі просто, є цілком законний механізм. Залишити під грифом таємно можна лише окремі частини. Тоді можна буде працювати із зауваженнями, погоджуватися з ними чи ні, визначати термін на їх опрацювання. Якщо слушно, то на виправлення піде година чи день – якась контрольованість процесу з’являється.

Особисто мене здивувало, що держпідприємство Українські спеціальні системи, на техмайданчику якого розташовані наші сервери, якраз під час проведення експертизи попередили про відключення системи електронного декларування від постійного електроживлення. Це по-перше.

По-друге, п’ятеро людей підписувало з 3 по 10 серпня контракт на проведення експертизи, на п’ять сторінок. А потім експерти вивчали за дві доби дві тисячі сторінок…Таке враження що хтось включив бюрократичну машину.

Тобто, часу на вивчення підсумків експертизи було недостатньо?

Так, звісно ж. По-третє, рішення про запуск е-декларування без сертифікату ДССЗЗІ вказує на подвійні стандарти. Адже цей реєстр уже запрацював, у ньому вже є дані. Але Держспецзв’язку зобов’язаний забороняти роботу подібних систем без відповідного сертифікату КСЗІ.

Все це тільки посилює переконання в тому, що процес треба витягувати в публічну площину, залучати сторонніх експертів - арбітрів з приватних компаній.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Бізнес. Інтерв'ю ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: