Перший місяць – це індикатор. Володимир Омелян розповів про те, навіщо він став міністром інфраструктури

Новий міністр інфраструктури один з небагатьох хто прийшов в уряд Гройсмана з минулого Кабміну

Новий міністр інфраструктури один з небагатьох хто прийшов в уряд Гройсмана з минулого Кабміну

Новий міністр інфраструктури Володимир Омелян один з небагатьох, хто прийшов до нового Кабміну зі старої команди реформаторів.

Він був заступником міністра інфраструктури Андрія Пивоварського, призначеного на відкритому конкурсі, а не за квотним принципом.

Омеляну дісталося одне з найскладніших і корумпованих міністерств. Незважаючи на всі зусилля Пивоварського, ні в Укрзалізниці, ні в портах остаточно корупція викорінена не була.

Напередодні своєї відставки Пивоварський встиг провести два конкурси і поміняти керівництво Укрзалізниці та Укрпошти. Серед першочергових завдань нових керівників буде боротьба з корупцією в компаніях.

Про те, чого чекати від нового уряду та чи продовжаться реформи, Володимир Омелян розповів НВ в своєму першому інтерв'ю на посаді міністра.

- Ви були відомі в минулому уряді як один з реформаторськи налаштованих замміністрів. Що ви робите тоді в уряді Володимира Гройсмана, який реформаторським ніяк не назвеш? 

- По-перше, я був не один, у нас була команда. Працювали всі разом з Пивоварським. Я був заступником міністра. Я вважаю, ще зарано казати – реформаторський чи не реформаторський цей уряд. Давайте дамо йому хоча б місяць-два часу. Життя іноді дає шалені сюрпризи. Із абсолютно спокійних людей постають радикали і навпаки – з радикально налаштованих абсолютно спокійні. Я вважаю, що перші кроки надзвичайно важливі. Для мене особисто індикаторами реформи і поступу України вперед є призначення незалежно обраних керівників "Укрпошти" і "Укрзалізниці". Для мене поступом реформ є незалежна кадрова політика і голосування в парламенті тих законів, які необхідні для галузі. Це закони про залізничний транспорт, про створення державного дорожнього фонду. Це закони про внутрішні водні шляхи. Їх близько десяти.

- Зрозуміло, що цей уряд не буде вічним. Рік-два-три, може півроку, але рано чи пізно його робота закінчиться. Чого ви хотіли б домогтися в результаті?

- Я вважаю, що мінімальним моїм завданням є створення інтегрально інтегрованої компанії, холдингу в "Укрзалізниці", це формування наглядової ради за принципом незалежних членів, які є фаховими залізничниками, професіоналами з управління, за зразком "Нафтогазу". У морській галузі – це створення морської адміністрації, реформування "Адміністрації морських портів України". В авіації – це підписання з ЄС "відкритого неба". Насправді це просто питання фізичного підпису і питання вирішення Гібралтару, яке вже стало притчею на вустах у нашому відомстві. В інших сферах у нас є багато роботи. Насправді корпоратизація "Укрпошти" лише тільки починається. Це не можна охоплювати півроком чи роком. Це складний тривалий процес, але я теж хотів би, щоб був реально започаткований.

- У мене до вас питання по "Укрзалізниці". Досить часто можна почути про те, що там процвітає корупція. Часто називають прізвище Сергія Михальчука, зама голови правління, у зв'язку з цим. Багатьох з заступників голови поставили політичні партії, які займаються дерибаном. Ви щось збираєтеся міняти кардинально в кадровому складі "Укрзалізниці" і взагалі проводити справжню антикорупційну реформу?

- Я вважаю, що ті люди, які не виправдали себе фахово, ті люди, які скомпрометовані скандалами, чи незрозумілими зв’язками з олігархами, повинні бути усунуті з посад. Тому що інколи шкода від них набагато більша, ніж від ворога з рушницею. Я підтримую ідею негайного звільнення таких людей з посад. Я вважаю, що тут не можна чекати місяці чи роки. Вони повинні бути замінені. Я сподіваюсь, що саме таким буде керівництво "Укрзалізниці" з боку нового її гендиректора Войцеха Балчуна. Ми з ним домовились чітко, що він працює з тим правлінням, яке є. Протягом місяця розуміє, що собою кожен з них представляє. Ми спільно обговорюємо кожного члена правління чи кожного директора і робимо негайні кадрові рішення.

- Що ще в "Укрзалізниці" має змінити Балчун?

- На жаль, потрібно все робити одночасно. Починаючи від створення за напрямками, структурування компанії, продовжуючи наведенням порядку у вантажних перевезеннях, транзитних перевезеннях, пасажирських сполученнях, яке вимагає постійної уваги. Люди не даремно скаржаться на невисоку якість. Ми можемо це пояснювати багатьма причинами, але пояснення завжди можна знайти. Ми хочемо, щоб "Укрзалізниця" була клієнтоорієнтованою. Ми хочемо, щоб в Україні нарешті запрацювали інтермодальні перевезення в повну силу, щоб була транспортна стратегія України, де автомобільний, залізничний, морський, повітряний транспорт є єдиним цілим. І кожен розуміє, що це є ланцюжки, це є ланки одного ланцюга виробничих процесів.

- З приводу "Шовкового шляху". Дуже багато говорили про цей проект. Говорили про те, що це може бути перспективний проект, який може бути завантажений, а виходить, що поки що він, скажімо так, не зовсім виправдовує свої очікування. Другий поїзд, наприклад, не вдалося навіть завантажити ...

- Проект політично абсолютно вірний. Економічно він має всі шанси на успіх. У нас була єдина проблема – кадрова. Тобто ті люди, на яких було покладено роботу з втілення "Шовкового шляху", виявились абсолютно нездатними до цього. Це теж буває. Ми зробили кадрові висновки. Цього тижня на компанію "Ліски", яка була основним двигуном цього процесу, – оголошено конкурс на заміну директора. Ми сподіваємось, що ми знайдемо гідного претендента, який, крім виробничих питань, розумітиметься і на маркетингу, і на комерційних справах.

- Які подальші кроки з дерегуляції ви маєте намір зробити?

- Я б хотів у своїй роботі сконцентруватись на трьох речах. Це має бути стратегія корпоратизації тих державних компаній, які не підлягають приватизації. Це "Укрзалізниця", "Укрпошта". Сконцентруватись на приватизації. Я би дуже хотів, щоб наше міністерство стало першим міністерством, яке від декларацій перейшло до реального продажу державного майна, державних компаній або їх концесії. Це, в першу чергу, стосується 13-ти стивідорних компаній. Я сподіваюсь, що Верховна Рада проголосує і ці об'єкти будуть виключені зі стратегічних. Ми зможемо в кожному індивідуального випадку або провести приватизаційний конкурс, або конкурс на концесію. Я сподіваюсь, що саме такими речами ми зможемо досягти успіху.

- Скажіть, Андрій Пивоварський залишиться в міністерстві чи він йде остаточно?

-  Насправді це перший міністр, який пішов добровільно. Не всі це ще зрозуміли. Але йому пропонували цю посаду, його всіляко агітували залишитись. Він сказав твердо "ні". Я обіцяв працювати рік на державу, я віддав свій обов’язок державі. Безперечно, ми з ним будемо на зв'язку. Але у нього є своє життя, він хоче повернутись у приватний бізнес, з якого він і прийшов. Якщо він захоче – сам прокоментує.

- Я знаю, що зараз міністрам не платять високі зарплати. І Пивоварський говорив про те, що при такому рівні зарплати, як тут, там працювати на одну зарплату неможливо. Як у вас з цим? Де ви берете гроші?

- Це трагічна історія насправді. І це історія не тільки моя, але й людей, які мотивовані, які хочуть працювати на державу, але не отримують гідної компенсації. Так буває. Я сподіваюсь, що цей перехідний період швидко закінчиться. Він повинен завершитись найближчим часом. Бо все керівництво держави розуміє, що у такому форматі, коли чиновник отримує від півтори до семи тисяч гривень в місяць, а інколи оперує мільярдними оборотами – це нелогічно. Я сподіваюсь, що з новим законом про держслужбу ми зможемо досягти перелому фінансування державних чиновників. І ця робота теж буде конкурентоздатною з гідною зарплатою.

- У вас є якийсь час "Ч", коли ви будете розуміти - залишаєтеся ви в цьому уряді, в цьому міністерстві чи ні?

- Перший місяць – це індикатор. Індикатор того, що ми рухаємось в правильному напрямку. Індикатор того, що те, що задекларовано, воно дійсно відбувається. Потім 100, перший рік. Я так далеко не заглядаю. Для мене важливий перший місяць, коли я можу сформувати нормальну команду. Перший місяць, коли запускається робота "Укрзалізниці" і "Укрпошти". Далі ми поступово рухаємось вперед. Щодо самого уряду, я би хотів повернутись до цього питання. Ви згадали, що його не можна вважати реформаторським. Наприклад, той же Гройсман довго був ідеологом електронного урядування в Україні, він всіляко підтримував цю сферу. Я думаю, що людина, яка має бачення цифрової України в голові, не повинна бути нереформатором.

- Питання не тільки в реформах, але і в корупції та в спробі розставити своїх людей на потоки, чого чекають від Гройсмана ...

- Перший місяць і це все буде зрозуміло. Кадрові призначення, хто заступники міністрів, хто директори підприємств. Цього ж не приховаєш.

- Давайте поговоримо зараз про реформу дорожньої сфери. Верховна рада не приймає необхідні законопроекти. Після приходу Гройсмана в Кабмін за них проголосують? 

- Мені приємно, що фактично на другий день після призначення Прем’єр-міністра у нас з ним була окрема розмова. Вона стосувалась в першу чергу питання доріг. Тобто буде виключна увага уряду, спрямована на цей напрям. Я сподіваюсь, що цього року ми зможемо досягти перелому, що цього року буде проголосовано створення Державного дорожнього фонду. В цьому теж буде полягати моя місія. Після формування моєї команди я планую максимально часу присвятити Верховній Раді і народним депутатам, роз’яснюючи, пояснюючи, наголошуючи.

- Нещодавно ГПУ почала перевірки чиновників Адміністрації морських портів. З чим це пов'язано?

- Я вважаю, що це абсолютно логічне пояснення цієї ситуації і підтвердження того факту, що "Адміністрація морських портів" підлягає негайному реформуванню. Я не хочу коментувати окремі факти. Перевірки можуть бути будь-де і будь-коли. Але багато хто вже волає про цей факт, що це стало надто великою громіздкою структурою.

- Коли ви звідси підете, якою ви хочете бачити транспортну галузь?

- Насправді моє ключове завдання – це корпоратизація "УЗ", створення залізничної адміністрації, про яку багато говорили, але так і не зробили. У морській галузі – це створення морської адміністрації і реформування "Адміністрації морських портів". В автомобільній галузі – прийняття закону про дорожній фонд і децентралізація "Укравтодору". В повітряній галузі – я би акцентував увагу на підписанні угоди про "вільне небо" і максимальному спрощенні всіх правил для всіх компаній, які літають над територією України. І корпоратизація "Укрпошти". Якщо ми успішно почнемо процес корпоратизації з новим керівником, я думаю, що ми досягнемо успіху. Він показав, що він вміє, він знає і він може. Якщо вдасться хоча б це зробити, я буду щасливий і вважатиму, що свою роль, як міністра, я успішно виконав.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Бізнес. Інтерв'ю ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: