"НБУ міг би вчинити інакше", – ексклюзивне інтерв'ю Костянтина Жеваго

Фото: Олександр Медведєв / НВ

Мультимільйонер вважає, що НБУ міг би вчинити інакше щодо його та багатьох банків і шкодує, що держава не хоче купувати українську продукцію, в тому числі автомобілі КрАЗ.

Колись він входив у пул українських мільярдерів. Колись він вдало вивів на основний майданчик Лондонської фондової біржі свою гірничорудну компанію Ferrexpo. Колись його банк Фінанси та Кредит міцно стояв на ногах і входив у десятку найбільших банків України.

Акції його основного активу — Ferrexpo — з 2011 року неухильно дешевшали через падіння цін на руду у світі і лише нещодавно почали зростати.

Крім того, проти його банку повстав національний регулятор — позбавив ліцензії, зв'язавши самого Жеваго персональними гарантіями на суму 1,45 млрд грн.

Втім, одне залишилося незмінним: останні 19 років Жеваго є депутатом Верховної Ради.
Тепер мультимільйонер живе, за його ж словами, у гармонії — з собою, сім'єю і суспільством. А ще хоче більше займатися музикою.

НВ Бізнес побачився з Костянтином Жеваго у люксовому готелі Hyatt Regency, у кімнаті для зустрічей.

— Як йдуть справи у Ferrexpo?

— За нинішніх умов, безумовно, я задовольняюся тим, що є. І дуже пишаюся тими досягненнями, яких домоглася Ferrexpo за останні роки. Але хотілося б, звісно, щоб ціни були зразка піків 2008‑го або 2011 років.

— Акції — це хороший індикатор бізнесу. Вони падали, зараз зростають. Що сталося?

— Акції падали у зв'язку із загальною незрозумілою ситуацією в Україні: коли закінчиться конфлікт? Крім того, глобальний індекс сировинних товарів Bloomberg Commodity Index, який розраховується з 1991‑го, в минулому році досяг дна — найнижчого показника за останні 25 років.

А зараз ситуація змінилася. Усі думали про те, що економіка Китаю буде сповільнюватися і далі, але там комуністи вирішили вжити заходів щодо її стимулювання. І це в свою чергу почало крутити маховик економічного розвитку.

І, безумовно, позитивну роль відіграють події в Україні. Всі боялися, що політична і військова ситуація буде непередбачуваною. Але зараз всі звикли і думають, що вона стабілізувалася.

— А як позначилися на рейтингу Ferrexpo проблеми з вашими активами в Україні, зокрема з банком Фінанси та Кредит?

— Ніякого позитиву це не принесло: ми втратили гроші, які були на балансі Ferrexpo і зберігалися в банку Фінанси та Кредит. Це все дуже неприємно, так не повинно відбуватися. Але у компанії було достатньо фінансового ресурсу та фінансової сили для того, щоб не реструктуризувати свою заборгованість, як це роблять сьогодні багато хто в Україні.

Якщо ви подивитеся на бонди Ferrexpo сьогодні і порівняєте їх з бондами того ж суверена або з бондами інших емітентів на українському ринку — ДТЕК, Метінвест, Миронівського хлібопродукту, Kernel,— то побачите: у нас найвища ціна та найнижча прибутковість, яка становить сьогодні [на 3.02.2017] менше 6,5% річних на ті бонди, які ми залучили. Ми цим дуже пишаємося.

— Плануєте займати?

— Ні, ми не плануємо займати, хоча у нас є можливість розмістити нові бонди на суму до $1 млрд за чинними ставками. Але у нас немає великих мільярдних проектів, які ми могли б втілити в життя. Ми не розуміємо, що буде відбуватися з економікою і політикою. Наші інвестори цього не підтримують. Вони кажуть: давайте зачекаємо, зрозуміємо, в який бік це все рухається. Всі поточні проекти ми фінансуємо і будемо фінансувати зі свого поточного cash flow.

— Голова НБУ Валерія Гонтарева говорила про те, що ви спочатку погоджувалися виконувати програму рекапіталізації банку, а потім відмовилися.

— Це не відповідає дійсності. Я ж не схожий на ідіота. Я дав особисті гарантії на 1,45 млрд грн, які були виплачені вкладникам, за винятком 209 млн грн, які залишилися в банку на момент введення тимчасової адміністрації. Скажіть, яка моя мотивація взяти і повісити на себе цю суму? Якби я не підписав це зобов'язання, то суму все одно виплатив би Фонду гарантування вкладів (ФГВФО). І при цьому я ще залишився винен за застави, які були подані проти цього кредиту рефінансування. Більш того, 17 вересня, коли ввели тимчасову адміністрацію, на коррахунку банку мав близько 500 млн грн. Якби я не хотів підтримувати банк, невже я б не сказав всім підприємствам-клієнтам, що не варто туди надсилати гроші, не потрібно, щоб їх 500 млн грн там заснули? Підприємства виплатили б ці кошти, а так вони там і залишилися.

— Хто винен?

— Я вважаю, що в цьому однозначно винне тільки керівництво Нацбанку. Всі про це сьогодні кажуть, починаючи з провідних економістів та аналітиків і закінчуючи Ворушиліним [Костянтин Ворушилін, голова ФГВФО]. Банк можна і потрібно було не закривати. Я переконаний: те, що робить НБУ щодо банків,— згубно для економіки України.

Банківське співтовариство і населення України — не кішечки: не треба на нас експериментувати

— Вам не подобається, що з вами вчинили формально: є якийсь показник, його потрібно виконати — а якщо не виконаєте, ми закриємо?

— Зі мною вчинили, безумовно, формально. І зі мною повелися нечесно. Нечесність полягає в тому, що так не приймаються рішення, що о третій годині дня тобі дзвонять і кажуть: ми сьогодні ввечері закриваємо твій банк. Підстави є завжди. Але сьогодні є підстави закрити будь-який банк. Тому що в такій економічній ситуації немає жодного банку, який би не порушував нормативів.

— Ви пропонували переглянути програму рекапіталізації?

— Я нічого не пропонував. Коли ти підписуєш програму на початку 2015‑го, то в кінці року дивишся за фактом, що було виконано і за яких обставин, а що не було. Наприклад, якщо високі ціни на нашу сировину — значить, більше валюти приходить в країну. Відповідно, немає падіння курсу національної валюти. Значить, немає інфляції, яка впливає на систему, а це все відбивається на стані банківського сектора.

Але на початку року ти не розумієш, які будуть ціни і яка ситуація буде в кінці. Плюс незрозуміла ситуація з війною. Ти будуєш плани, що буде реалізовано і яким чином. Але коли підходиш до кінцевих дат реалізації, ти кажеш: це не було реалізовано, а буде продано-реалізовано тоді‑то і тоді‑то. Але для цього повинна бути конструктивна позиція держави, регулятора, яка, на жаль, в Україні відсутня.

Я їм усім — Гонтаревій, керівництву країни і Кабінету міністрів — кажу: зрозумійте, ви свято вірите в те, що все робите правильно. Не питання. Але тоді покажіть мені хоч один приклад будь-якої іншої держави на землі, яка вчиняла так само з банківською системою і прийшла б до позитивного результату. Я вам з усією відповідальністю хочу сказати, що з часів Другої світової війни, з 1945 року, немає жодної такої країни, де б державний регулятор націоналізував +50% банківської системи країни і домігся б успіху.

Банківське співтовариство і населення України — не кішечки: не треба на нас експериментувати. Це просто справжній популізм у банківській сфері.

— А МВФ Гонтареву хвалить, Філіп Хільдебранд з BlackRock, одного з найбільших світових фондів з управління активами,— теж...

— Невже ви щиро вважаєте, що в МВФ сидять найкращі кадри, кращі уми або якась еліта фінансового сектору? Крім Крістін Лаггард, голови фонду і, можливо, чиновників на рівень нижче — до начальників департаментів, там сидять звичайні роботяги, які не можуть знайти роботу в комерційних банках з вищою зарплатою. Вони приходять і кажуть: якщо ви такі ідіоти, такі безталанні тут, в Україні, і не можете впоратися зі своєю економічною ситуацією, то ми змушені вам допомагати. Ми будемо допомагати вам найбільш базовими ліками.

Вам не вистачає доходів, щоб покрити витрати? Тоді просто ріжте по живому витрати. Що і відбувається сьогодні в нашій країні, і все населення тому свідок: тарифи ЖКГ, пенсії та інші витрати, які необхідно порізати/прибрати.

Розповідаю далі про BlackRock. В Україні у них активів у кращому разі на 40 млн фунтів, у тому числі вкладення в наші [Ferrexpo] акції. Це взагалі нуль у порівнянні з валютою балансу в $5 трлн. По-вашому, вони повинні глибоко, детально дослідити те, що відбувається в нашій країні?


МУЖСКОЙ РАЗГОВОР: Константин Жеваго и Петр Порошенко много лет соседствовали в рейтинге самых богатых украинцев, но не всегда находили взаимопонимание
ЧОЛОВІЧА РОЗМОВА: Костянтин Жеваго та Петро Порошенко багато років сусідили в рейтингу найбагатших українців, але не завжди знаходили порозуміння


— Що ще, крім політики НБУ, вдарило по банку?

— Менеджмент, який втік: Хливнюк [Володимир Хливнюк, екс-голова правління банку] зокрема. Він втік у березні 2015 року. Чому? Бо з'ясувалося, що були видані шахрайські кредити. Зокрема, кредит на $120 млн з відсотками на адресу афериста Поліщука [Віктор Поліщук, екс-власник банку Михайлівський].

Я ж не займався справами банку на щоденній основі. Я для цього, як акціонер, наймав менеджмент. У мене є активи, які я сприймаю як складові великого холдингу. І вірю менеджменту, який наймаю. Хливнюк був головою правління більш 13 років. Наведіть мені хоч один аргумент, чому я не мав йому вірити?

— $120 млн — величезна сума, але, напевно, не вона "поклала" банк.

— Є кредити, які взагалі неповоротні. Але є і ті, що видані, наприклад, МАУ [авіакомпанія мільярдера Ігоря Коломойського] — $45 млн. Я все ще вірю, що ми їх отримаємо назад. Тому що МАУ — літаюча авіакомпанія. У неї все одно є якийсь грошовий потік. Ми все одно вважаємо, що люди будуть більше літати, а значить, компанія буде в змозі розрахуватися і рефінансуватися в інших банках і на інших ринках.

— Скільки в підсумку держава вимагає від вас виплатити за Фінанси та Кредит?

— На сьогодні НБУ надіслав мені претензію на суму 1,45 млрд грн за тими персональними гарантіямя, які я давав. Але, як ви розумієте, Нацбанк не міг виділити таку суму рефінансування тільки під особисту гарантію. Були тверді застави цілісних майнових комплексів. Коли ці застави реалізують і монетизують, тоді якась сума грошових коштів, можливо, залишиться до погашення. Якщо вони будуть продавати це справедливо і не з таким дисконтом, як зараз реалізується багато майна, то грошей не вистачить просто, а ще й залишиться.

— А якщо ні?

— Тоді вони прийдуть і попросять: шановний Костянтине Валентиновичу, будьте люб'язні, доплатіть різницю з вашої персональної гарантії.

Я дістану гроші з кишені  з тих зароблених, які є, або продам щось  але обов'язково розрахуюся

Я збираюся жити в нашій країні. І те, що мені накаже НБУ після всіх розглядів, якщо у мене не буде питань, пов'язаних з сумою, і питань, пов'язаних з тим, яким чином це все нараховано, безумовно, я виплачу. Я не хочу, щоб це тривало нескінченно. Я дістану гроші з кишені — з тих зароблених, що є, або продам щось‑але обов'язково розрахуюся. Але я дуже сильно сподіваюся на те, що якщо застави будуть продавати чесно і справедливо, то грошей вистачить на закриття всіх цих зобов'язань. І ще залишиться.

— А акції Ferrexpo не закладалися?

— Ні, акції Ferrexpo не закладалися і не могли закладатися. Про це я зобов'язаний був би повідомити ринок публічно. Та й процедура така, що це просто неможливо зробити.

— А що закладено?

— В основі своїй проти кредитів рефінансування закладені мої підприємства.

— Гонтарева з цього приводу переживає. Вона часто про вас говорить.

— Мені дуже приємно, що вона про мене говорить. Я думаю, що все це пов'язано з тим, що у нас професійно різні погляди.

— Вона заявляє: в електронній декларації Жеваго не побачила жодних активів, нічого, крім годинників. Вона не розуміє, що ви можете повернути. Чому у вашій декларації не виявилося активів?

— До речі, ви не перший, хто мені розповідає, що вона не тільки банківським сектором займається, а ще виконує функції ДФС і у військово-промисловому комплексі розбирається. У всьому вона розбирається. Мені це дуже подобається, дуже приємно, що у неї є вільний час у всьому цьому розбиратися. Але я вважаю, що люди, які розбираються у всьому, за фактом не розбираються ні в чому. І результати, які ми сьогодні маємо в банківському секторі, яскраве тому підтвердження. Щодо декларації: я прокоментую це дуже легко і просто — потрібно уважно почитати її. Там все записано. Там є всі активи, всі компанії, які є холдингами для всіх моїх активів, які перебувають сьогодні у мене в портфелі.

— А як йдуть справи у інших ваших активів — фармкомпанії Артеріум і найбільшій вантажній автомобілебудівній компанії КрАЗ?

— Я гордий тим, що КрАЗ працює, що він випускає продукцію, в тому числі для Збройних сил. Тому що КрАЗ — це історично армійська машина. Якщо ви подивитеся фотографії із зони бойових дій, то там всі наші їздять на КрАЗах і частково на МАЗах, що для мене дивно. Тому що МАЗ на 80% складається з російських комплектуючих, які фактично купують за долари. І це викликає масу запитань до всіх псевдопатріотів, які купують ці машини.

— Чи задоволені ви обсягом продажів ваших автомобілів в Україні?

— Ні. Зовсім недавно ми провели велике засідання під керівництвом прем'єр-міністра з усіма міністерствами і відомствами, які теоретично купували і купують КрАЗи. І як висновок задекларували, що українські споживачі за кошти державного та місцевих бюджетів все‑таки повинні купувати українську продукцію. Парадокс полягає в тому, що в минулому році Україна у нас купила 10% обсягу виробництва КрАЗу, 90% пішло на експорт. У позаминулому році Україна придбала 25%, до початку військових дій — 5% загального обсягу виробництва КрАЗу.

— А що з Артеріумом?

— Це сьогодні другий фармвиробник в країні після заводу Фармак. Зрозуміло, що є свої складності. Зрозуміло, що ситуація в сфері реімбурсації [виплата компенсацій] з боку уряду незрозуміла. Але я завжди, як найбільший акціонер цього бізнесу, орієнтував менеджмент компанії на ринкові підходи. Ми не хочемо мати справу ні з якими урядами, ні з державними організаціями щодо закупівель. Тому що сьогодні вони купують, а завтра — ні. Там постійна корупція і постійні вимоги якихось відкатів. Ми цього не хочемо. І не можемо собі дозволити.

— Як часто буваєте у Верховній раді?

— Дуже часто. За останньою статистикою, відвідую більше 60% засідань.

— 60% — це нечасто. Це трохи більше половини.

— Як на мене, 60%, напевно, всі відвідують. А ви хочете, щоб я відвідував 99%?

— Це робота...

— Ні, я думаю, ви помиляєтеся. Кожен з цих депутатів переважно фахівець в чомусь. Я хочу в це вірити. Є, звісно, фахівці з популізму. І є такі обранці, які неспеціалісти ні в чому.

Я не можу захищати рослини, я не аграрій і в цьому не розбираюся. Я розуміюся на промисловості, на різного роду індустріях, регуляціях, пов'язаних з транспортом, енергетикою, фінансами,— в межах своєї освіти та досвіду. Я можу давати якісь поради, виступати із законодавчою ініціативою, можу брати участь у засіданнях комітету і відстоювати свою позицію з трибуни. Але є багато сфер, в яких я нічого не тямлю. Більш того, і не хочу розуміти. Це антиприродно — декларувати, що ти розбираєшся у всьому.

— Але вас обирали люди, щоб ви вирішували не тільки промислові питання.

— Ви маєте рацію на 100%. У мене за багато років сформувалися якісь контакти з моїми колегами-депутатами, де я чітко говорю, що це фахівець у такій‑то сфері, думка якого для мене цінна.

— З яких фракцій ці люди?

— З усіх. У мене 19 років парламентського досвіду. І за 19 років я побачив таку кількість своїх колег, які були депутатами, потім не були депутатами, знову стали, які сьогодні працюють в Кабміні, в Адміністрації президента, Національному банку... Вони працюють скрізь. 19 років — досить тривалий термін.

— Яку мету ставите перед собою в Раді?

— Як народний депутат, я хочу, щоб в нашій країні зрештою з'явилися закони, які абсолютно ідентичні законам Євросоюзу. Я завжди кажу: хлопці, взяли закони в Брюсселі, переклали з французької на українську мову — і прийняли. Тому що ми такі ж люди. У нас по п'ять пальців на двох руках, у нас два вуха, один ніс. Ми їмо ту ж саму їжу, дихаємо тим же самим повітрям. Дайте мені хоч одну причину, чому ви вважаєте, що ми такі особливі і повинні жити за іншими законами.


П'ЯТЬ ЗАПИТАНЬ КОСТЯНТИНУ ЖЕВАГО:

Ваше найбільше досягнення?

В житті — моя сім'я.

До сьогоднішнього дня найбільше досягнення в бізнесі — входження Ferrexpo в індекс FTSE100, групу 100 найбільших компаній, що котируються на основному майданчику Лондонської фондової біржі.

Ваш найбільший провал?

Не пам'ятаю, не можу сказати. Намагаюся жити гармонійно, не думати, що це були провали, швидше, обставини.

На чому пересуваєтеся містом?

На джипі Mercedes G500 чорного кольору. Я вважаю, що це найбільш безпечний автомобіль для пересування в нашій реальності (зимові умови, якість доріг тощо).

Остання прочитана книга, яка справила на вас враження?

Подорож з Маргарет Тетчер Робіна Ренвіка. Залізна леді вразила цільним і монолітним характером.

Кому б ви не подали руки?

В міру свого виховання я подаю руку. Але роблю все можливе, щоб не зустрічатися з людьми, яким не хотів би потиснути руку. Якщо так трапляється, що ми зустрічаємося в аеропорту, на вході або на виході, я змушений це робити. З однієї простої причини: кожен повинен залишатися ввічливою та освіченою людиною. Але я намагаюся уникати злочинців, корупціонерів, популістів і руйнівників.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Бізнес. Інтерв'ю ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: