Держава штовхає споживача зробити вибір на користь міцного алкоголю – президент Сarlsberg Group про особливості регуляторної політики в Україні

Кеес T'Харт каже, що Carlsberg не має наміру знижувати інвестицій в Україну
Фото: Олександр Медведєв

Кеес T'Харт каже, що Carlsberg не має наміру знижувати інвестицій в Україну

Кеес T'Харт пояснив чому компанія залишається відданою українському ринку

Пивоварна галузь переживає не найкращі часи. У минулому році виробництво пива в Україні впало на 20% і ледь дотягла до 200 млн декалітрів. У цьому – також очікується падіння щонайменше на 5-10%.

Всупереч не райдужним результатам, апетит міжнародних компаній до українського ринку, як і раніше великий. Серед них один з найбільших у світі виробників пива датська Carlsbeg Group. В Україні група представлена трьома пивзаводами: у Києві, Львові та Запоріжжі. Carlsbeg на сьогоднішній день утримує третину українського ринку пива. І навіть в кризу примудряється нарощувати свою присутність в Україні.

На Україну група покладає великі надії, каже її голова Кеес T'Харт. В інтерв'ю НВ Бізнес він розповів про принципи роботи на вітчизняному ринку, стратегію розвитку компанії, а також про те в що саме збирається інвестувати Carlsbeg в найближчому майбутньому.

– Яку роль відіграє український ринок для Сarlsberg Group?

– У групи досить широкий портфель різних брендів. Точний відсоток саме українських брендів, я вам зараз не назву, але можу сказати, що для нас український ринок значущий. Україна – це частина великого кластера, який називається Східна Європа, в цей регіон входить також Білорусь та Росія. Весь регіон – це 18% нашого EBITDA. І тому це дуже важлива частина нашого бізнесу.

– А що саме робить Україну такою значущою для групи?

– Це дуже перспективний ринок. Ми бачимо великий потенціал України, розвиток цього ринку і те, яку частину український ринок може займати в нашому портфелі. Цей ринок недооцінений. Велика країна в центрі Європи з високою кількістю потенційних покупців. Рівень споживання на душу населення знаходиться на досить середньому рівні. За європейськими мірками ціни теж відносно низькі. Ми дивимося в майбутнє на 10-15 років, ми віримо, що Україна стане на шлях економічного розвитку. Звичайно, сподіваємося зростання почнеться вже через рік.

– На чому будуються ваші надії?

– Очікуваний економічний ріст виміряється у збільшенні ВВП на 1,3%. Поки це відносно маленька цифра, але, за прогнозами на майбутнє це зростання може становити через пару років плюс 4-5%, і тоді ми можемо говорити про те, що ситуація поліпшується. З того, що я знаю про Україну, їй є що запропонувати світові. По-перше, це і сільське господарство, по-друге, розвивається IT, сталь розвивається. В принципі є потенціал для розвитку зростання, і сподіваємося, що це буде причиною економічного зростання в майбутньому.

– Для деяких галузей зростання в 1% ВВП країни перетворюється на збільшення попиту на 5%. Є щось подібне в пивній промисловості?

– Ми не рахували, не можемо сказати. Для нас такий підрахунок був би надто поспішним, тому що у нас є багато різних факторів, які впливають на розвиток нашої галузі. Однозначно поліпшення економічної ситуації і зростання ВВП відіб'ється на нас позитивно, але ми не повинні забувати про такі фактори, як, наприклад, регуляторне середовище або акциз, тому що якщо буде продовжуватися подальший фіскальний і регуляторний тиск, то одним зростанням ВВП галузь не зможе відновитися і рости.

Проблема в тому, що нас вирівняли в регулюванні з міцним алкоголем, що не є типовим для європейських ринків. Це створює перешкоди у веденні нашого виду бізнесу в Україні

– У проекті бюджету на 2017 рік закладено 20% підвищення акцизів на пиво. Спочатку цього року також було суттєве підвищення цього збору. Як ця ситуація впливає на показники вашої компанії? Відбувається схожий податковий тиск на інших ринках, де присутня Сarlsberg?

– В принципі східна Європа в цьому питанні особлива, якщо порівнювати з іншими країнами світу. Дуже схожі процеси відбуваються в Росії. За останні дев'ять років виробництво пива в Росії зменшилася рівно в два рази. І в Росії вже до того дійшло, що із-за постійного підвищення акцизу та зниження обсягів виробництва вже дійшли до тієї точки, коли бюджет став отримувати менше надходжень від цього сбору, ніж раніше. Тобто, дійшли до тієї точки неповернення, коли ця цифра стала меншою.

Якщо повернуться до питання України, то ми розуміємо, що в державі криза і дефіцит бюджету. Ми розуміємо прагнення українського уряду підвищити ставки акцизів до європейського рівня. Але при цьому ми розуміємо, що зараз ціни і акциз на пиво ростуть вище інфляції, і це критичний момент, тому що економічно було б обґрунтовано, якби акциз піднімався на рівень інфляції, тоді б це допомогло нам зберегти обсяг і нормальну роботу галузі. Не можна вбивати корову, яку ти доїш.

– Що викликає найбільше обурення в нашій регуляторної політики?

– Проблема в тому, що нас в принципі вирівняли в регулюванні з міцним алкоголем, що не є типовим для європейських ринків. Це створює перешкоди у веденні нашого виду бізнесу в Україні. Ми вважаємо, що це не доцільно ні з економічної точки зору, ні з точки зору, якщо ми говоримо про здоров'я, оскільки таким чином держава штовхає споживача зробити вибір на користь міцного алкоголю. Наведу приклад. На ринку Данії, звідки родом сама компанія Carlsberg, уряд знижує податки і держрегулювання пивоварної галузі, так як воно усвідомлює, що ці заходи не впливають на заподіяння алкоголем шкоди здоров'ю. Замість цього датські пивоварні компанії домовилися добровільно встановити загальні маркетингові правила, яким повинні слідувати. Головне в цьому питанні — помірність. Пиво стабільно входило в наш раціон протягом тисяч років. Його не можна прирівнювати до міцного алкоголю. Воно виробляється з натуральної сировини, при цьому пиво, за умови помірного споживання, може відігравати важливу роль у здоровому харчуванні та способі життя дорослих людей.

– Пивовари скаржаться на стиск ринку, багато виробництва використовуються на третину своїх можливостей. А як йдуть справи у вашої компанії в Україні?

– Якщо подивитися на тенденцію останніх трьох років, можна відзначити нехай повільне, але все ж зростання нашої частки на ринку пива в Україні. Я задоволений тим, як розвивається наш бізнес в Україні, він стабільний, у нас сильна команда. Мені подобається, як у нас побудований портфель, як розвивається компанія. Наші клієнти і споживачі також задоволені нашим продуктом, вони знають наші бренди, визнають їх. Це частина нашої роботи постійно відстежувати, отримувати фідбек від наших клієнтів. Приємно усвідомлювати, що якість нашого пива залишається на тому ж високому рівні.

Економічно було б обґрунтовано, якби акциз піднімався на рівень інфляції, тоді б це допомогло нам зберегти обсяг і нормальну роботу галузі

– Чи відчуває компанія конкуренцію з боку дрібних гравців? Наприклад, Перша приватна броварня заявляє, що за кілька років у десять разів збільшила свою частку, забравши її у " великої четвірки гравців.

– Зрозуміло, що якщо хтось нарощує частку, то хтось її втрачає. Якщо говорити про ринок в цілому, то наша компанія в Україні багато років зберігає частку і як я говорив раніше навіть трохи її збільшує. Так само є правдою, що компанія, про яку ви говорите, забрала невелику частку у нас. Але вони забрали її у певних брендів. Ми ж успіхом компенсували втрати за рахунок інших наших брендів. Зараз ми працюємо над тим, щоб забрати назад ту частку або, принаймні, не дозволити, щоб далі відбирали частку наших брендів.

– А що ви для цього робите?

– У нас самі по собі досить сильні бренди. І тут важливо відбудувати або на належному рівні утримувати дуже сильну дистрибуцію, тобто питання дистрибуції. Важливо правильно підбирати мікс брендів, які ми в тому чи іншому регіоні реалізуємо.

– Які інструменти ви використовуєте?

– Ми не можемо озвучити конкретно наші інструменти, тому що це конкурентна інформація. Тим не менш, ми дивимося на загальну частку на ринку і будуємо наші плани так, щоб наші бренди розвивалися, щоб ми цю частку витримували.

– Яка у вас інвестиційна програма в Україні на найближчий час?

– Ми будемо інвестувати в наш вихід на ринок, тобто у відносини з клієнтами, дистриб'юторами і т. д. Тобто від нас у продаж конкретному покупцеві. Наприклад, це може матеріалізуватися в кількості холодильників в роздробі. У виробництво на даному етапі інвестувати не потрібно, нам вистачає технологій і потужностей. Природно, ми будемо вкладати в розвиток наших брендів, щоб кожен бренд ніс свій чіткий меседж споживачеві.

Ми хочемо запропонувати дорослий продукт з усіма потрібними атрибутами — пляшкою, піною, але без алкоголю

– Якщо порівнювати ті інвестиції, що були, і які зараз, то вони знизилися або збільшилися?

– Загальна тенденція – збільшення. Повторюся, що ми налаштовані працювати з українським ринком, ми віримо в Україну. В принципі, якщо економічна ситуація налагодиться, то буде все, щоб рости і розвиватися, тому ми залишаємося відданими українському ринку.

– Розкажіть трохи про плани на майбутнє, про стратегію компанії в Україні. Куди ви збираєтеся поширювати коріння? На що будете робити ставку?

– Головна стратегія – зберегти цей портфель в такому стані, як він є. Той портфель, що сформований зараз в Україні — це і безалкогольні напої, квас і пиво, і спеціальне пиво, і крафтовое пиво, — подає непогані надії. Ми в Carlsberg продовжимо розвивати наявні у нас бренди, але також будемо розширювати наш портфель продуктів у зв'язку з тенденцією до переходу споживачів на безалкогольне пиво, а також крафтове і спеціальні марки пива. Сукупні світові обсяги виробництва крафтового і спеціального пива, за прогнозами, будуть щорічно збільшуватися на 15%. До того ж таке пиво набагато прибутковіше масових видів напоїв. У нас вже є власні марки крафтового пива: Jacobsen, Brooklyn, Grimbergen.

На українському ринку представлений наш бренд Robert Doms. Ще однією перспективною категорією є безалкогольне пиво. Споживачі, особливо молодь, зараз в пошуку менш шкідливих для здоров'я альтернатив. Ми хочемо запропонувати дорослий продукт з усіма потрібними атрибутами — пляшкою, піною, але без алкоголю. Нарешті, як я вже говорив, я впевнений у подальшому розвитку ринку пива в Україні. І з цієї причини ми також продовжимо інвестувати в те, щоб пробивати свій шлях до споживача, і щоб кожен бренд мав своє місце на ринку і зміцнювався.

Ми у 2020 році. Як зміниться Україна?

Цього четверга, 15 листопада, відбудеться фінальна лекція НВ з циклу "Україна 2020. Що чекає країну"

Що можемо зробити ми, щоб Україна нарешті стала успішною країною?

Прийти на лекцію
Ukraine-2020

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Бізнес. Інтерв'ю ТОП-10

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: