Через сім років у нас будуть нові дороги – в. о. голови Укравтодору Євген Барах про ремонти доріг та крадіжки

Євген Барах впевнений, що для видимих результатів, фінансування ремонту доріг має бути на рівні 40-50 млрд гривень щорічно

Євген Барах впевнений, що для видимих результатів, фінансування ремонту доріг має бути на рівні 40-50 млрд гривень щорічно

Цього року, за даними Міністерства інфраструктури України, на ремонт доріг виділена рекордна сума – 19 млрд гривень. Але цього буде достатньо для ремонту лише 1,7 тис. км дорожнього полотна, тобто лише 2-3% від загальної протяжності доріг в Україні.

Проте, дорожні роботи все ж ведуться. Наприклад, у Києві активно займаються ремонтом декількох великих доріг. А мер столиці Віталій Кличко заявив, що за рахунок збільшення фінансування, кількість доріг, які підлягають капремонту в Києві - збільшилася з 44 на початку року до 51.

А 21 червня прем'єр-міністр України Володимир Гройсман заявив, що повномасштабне будівництво українських доріг має розпочатися вже навесні наступного року. Він оцінив вартість таких робіт у кілька мільярдів доларів. При цьому, джерелами фінансування прем'єр назвав Світовий банк, приватні та державні кошти.

Про те, що ж буде з українськими дорогами і дорожнім господарством України, а також про якість виконаних робіт НВ Бізнес вирішив дізнатися у виконуючого обов'язки голови Державного агентства автомобільних доріг України (Укравтодор) Євгена Бараха.

– Я колись чув, що для ремонту українських доріг потрібен трильйон доларів. На ваш погляд, чи взагалі можливо у нас з дорогами зробити щось пристойне?

– Впевнений, що можна зробити не тільки щось пристойне, але навіть дуже якісне і за менші гроші. На сьогоднішній день ми бачимо підтримку і пріоритети уряду щодо дорожньої галузі. Це пріоритет номер один. Для прикладу наведу порівняльну цифру 2015 року. Загальний державний бюджет на розвиток дорожньої галузі становив не більше 3,4 млрд гривень, у тому числі на ямкові ремонти і на поточний середній ремонт. А в 2016 році тільки пряме фінансування з держбюджету склало вже 6,5 млрд гривень.

Ми виходимо на загальну планову фінансову суму близько 18-19 млрд гривень на 2016 рік

Додатково до цього не так давно було прийнято рішення Кабінету міністрів України за підтримки прем'єр-міністра України Володимира Гройсмана ще на 5,4 млрд гривень. Крім цього, є альтернативні джерела – митні надпланові платежі, фінансування з місцевих бюджетів і 5% акциз. В результаті ми виходимо на загальну планову фінансову суму близько 18-19 млрд гривень на 2016 рік. Якщо всі джерела запрацюють рівномірно, то ми зможемо забезпечити будівництво нових доріг цього року на рівні однієї тисячі сімсот кілометрів.

– А давайте ці 1700 кілометрів переведемо у щось відчутне.

Ми не доводили наші виробничі плани з Києва на місця. Був список найбільш жахливих доріг, які формували і журналісти, і громадські організації. І за нашими останніми аналітичними даними, практично всі дороги, які знаходяться в найбільш критичному стані, вже включені в наші виробничі плани початку року. Зараз ми очікуємо продовження фінансування і до кінця року наведемо лад на знакових дорогах. Наприклад, Полтава-Олександрія-Кременчук, Миколаїв-Дніпропетровськ та Одеса-Рені. Те ж саме стосується питання довгобуду запорізького мосту, де також передбачено фінансування.

– Він буде побудований?

По частині першої черги, тобто перших пускових комплексів – так. Тому що конструкція досить велика. Але на ті роботи, які потрібно виконати і зберегти, те, що вже є зараз, кошти передбачені.

– Тобто по запорізькому мосту поїдуть чи ні?

По першій черзі. Якщо буде фінансування, я думаю, ми з цим завданням впораємося цього року.

– Тобто ним можна буде проїхати звичайним транспортом?

Безумовно.

– Але з якимись обмеженнями.

Справа в тому, що це транспортна магістраль, а не тільки міст. Ми зараз переглядаємо доцільність окремих проектних рішень, розуміючи, що на сьогоднішній день фінансування все одно обмежене. І завдання поставлені урядом так, щоб воно було: ефективне, якісне і з належним контролем виконання робіт. Думаю, що ми знайдемо правильне рішення щодо цього об'єкту.

Це все наштовхує на думку, що пріоритет доріг та відновлення їх якості є одним з перших. І в продовження розвитку дорожньої галузі поставлено завдання на осінь цього року – вийти з якісними законопроектами, опрацьованими і з громадськістю, і з депутатським корпусом. Зараз ми з міністром інфраструктури практично щотижня ведемо активну роботу з цього приводу готуємо необхідні законодавчі ініціативи щодо створення дорожнього фонду, завершення реформи Укравтодору, децентралізації управління дорогами, передачі джерел фінансування на місця. Поки що все до цього веде, дай Бог, так і буде.

– А що взагалі буде з дорожнім господарством і з усіма нашими дорогами? Кажуть, 97% доріг зношені або їх потрібно ремонтувати. Це фактично всі дороги.

Фактично так. Для статистики я наведу приклад останніх трьох років. Державний бюджет за попередні періоди не виділяв взагалі ні копійки на капітальний ремонт і реконструкцію. Тобто фактично весь капітальний ремонт здійснювався весь цей час тільки за рахунок кредитів міжнародних фінансових організацій. Безумовно, введення в експлуатацію або побудова 50-100 кілометрів доріг на тлі загального критичного стану, це незначний показник. Тому ми покладаємо велику надію на дорожній фонд, який дозволить акумулювати кошти та цільовим чином їх використовувати вже не на поточний середній ремонт. Зараз ми його застосовуємо як вимушену міру, а потрібно направляти гроші в першу чергу на капітальний ремонт і реконструкцію.

Державний бюджет за попередні періоди не виділяв взагалі ні копійки на капітальний ремонт і реконструкцію

– Цього року буде виділено 19 мільярдів гривень. А скільки потрібно грошей, щоб дороги розвивалися, а не просто ремонтувалися?

По-хорошому, для того, щоб в масштабах обсягів капітального ремонту та реконструкції було відчутно, темпи повинні бути близько 40-50 мільярдів. Це була б достатня сума.

– А ці 40-50 мільярдів ви плануєте, я так розумію, за рахунок дорожнього фонду зібрати?

Безумовно.

– Чи будуть якісь позики?

Ні, позик не буде. Особисто я є категоричним противником залучення позик в Укравтодор. Вважаю, що за Укравтодором необхідно ставити функції з реалізації державної політики у дорожній галузі. А всіма позиками повинен займатися Мінфін, як це зазвичай робиться в інших країнах. Це міністерство розуміє ситуацію з державними фінансами, планує, на яких умовах, де позики взяти, як їх обслуговувати і т. д. В даному випадку ми можемо виступати лише "адвокатом" наших виробничих планів і просити Міністерство фінансів виділити фінансування. А залучати ту чи іншу позику має уряд.

Для того, щоб в масштабах обсягів капітального ремонту та реконструкції було відчутно, темпи повинні бути близько 40-50 мільярдів

– За рахунок чого Ви зберете 40-50 мільярдів гривень в країні?

За рахунок тих же ввізних мит, акцизів, плати за проїзд. Наприклад, 5% акциз з роздрібної торгівлі, так званий "з пістолета", на сьогоднішній день працює досить нормально. Так, є питання до адміністрування цього податку і до його нерівномірного збору, так як в одних районах більше заправок, в інших – менше. Але сам підхід і сама ініціатива була дуже правильна. Є регіони, де гроші зібрані і відправляються виключно на дороги. Є, на жаль, ті, які відправляють спочатку на ремонт шкіл чи садочків, але якщо до них не можна доїхати, то виникає питання, навіщо їх будувати.

– Зараз є механізм. І якщо восени будуть прийняті необхідні закони, про які Ви говорили, у нас є база для того, щоб у найближчі 2-3 роки дороги привести у нормальний стан?

Боюся, що за 2-3 роки  немає. Але, думаю, що в перспективі 5-7 років це реально зробити. Тим більше, що запуск дорожнього фонду визначається протягом трьох років. А, розуміючи, що є різні макроекономічні ситуації, для менш хворобливого ставлення того ж Мінфіну до цих питань і планування прибутково-видаткової частини бюджету, передбачається на 2017 рік 50% від усіх джерел спрямовувати виключно на дороги. У 2018 році – 75%, а в 2019 – вже 100%.

– Все ж таки Мінфін буде щось з цього фонду забирати на свої потреби.

Поки що так.

– А ще щось потрібно направити на погашення кредитів, взятих Укравтодором раніше?

На сьогоднішній день ми провели успішну реструктуризацію кредитів російських банків разом з Міністерством фінансів, що дозволило нам заощадити цього року на обслуговування кредитів близько 5 мільярдів гривень. Було прийнято рішення вже зараз 1,5 мільярда з них перенаправити нам, розподілити на розвиток мережі, на ремонт доріг. Це рішення було прийнято буквально декілька тижнів тому.

– Реструктуризація дозволить не дуже переживати.

Ні. За великим рахунком, пікові навантаження Укравтодор пройшов у 2014-2015 роках, коли були виплати і за внутрішніми боргами, і за зовнішніми. Тому, на мій погляд, доцільніше за Укравтодором не залишати функцію залучення позик.

– Було повідомлення, що Світовий банк виділяє додаткові кошти, якщо не помиляюся, $1 млрд, на те, щоб у тому числі будувати нові транспортні коридори. Про що йдеться?

Наскільки мені відомо, за результатами візиту прем'єр-міністра України в США, обговорювалося питання не тільки щодо виділення коштів безпосередньо на ремонт, але і по наданню консультаційної допомоги по плануванню нашої дорожньої карти на три роки, наших виробничих планів, розвитку основних магістралей. Те, що в принципі робилося незалежними консультантами. І це якраз буде нам допомагати, тому що під дорожній фонд і трирічний період його запуску ми зможемо представити трирічний період розвитку галузей і дорожньої стратегії.

Пікові навантаження Укравтодор пройшов у 2014-2015 роках, коли були виплати і за внутрішнім боргом, і за зовнішнім

– Можливо, у нас з'являться нові магістралі чи мова йде про старі? І чи плануєте пов'язати всі куточки України швидкісними магістралями?

У тому числі можливі й такі варіанти. Головне, щоб все це входило в концепцію міжнародної інтеграції наших коридорів і це було логічно обґрунтовано де буде нова, де буде реконструйовано і відремонтовано стару магістраль.

– Рішення ще не прийнято?

Ні, рішення ще не прийнято. Але це предмет дійсно серйозної роботи і дискусії. Громадськість буде про це знати. Будуть відповідні робочі групи, круглі столи, тому у нас поки ще є час. І хотілося б, щоб до осені ми вже мали з цього приводу чітке уявлення спільно з Кабінетом міністрів України та громадськими організаціями.

– Тобто разом з вами буде працювати Світовий банк. Можливо, хтось ще?

Ми відкриті. Ми також запропонували ЄБРР та Європейськомк інвестиційному банку брати участь в подібних обговореннях. Відгуки позитивні. Тому ми будемо залучати і експертну групу всіх інфо, які в цьому зацікавлені.

– А чому, коли дорога будується на гроші ЄБРР або Світового банку, однієї якості – Житомирська траса або Харківський напрям. А коли будують наші компанії – це зовсім інша якість?

По-перше, наші компанії, як правило, в останні роки займалися дрібним ямковим ремонтом та в окремих випадках поточним середнім. Також міжнародні компанії, які отримували перемогу у тендерах, мали чіткі зобов'язання і напрями – капітальний ремонт і реконструкція. І вимоги відповідно до капітального ремонту одні, до реконструкції – другі, а до ямкового і поточного середнього – треті. По-друге – система контролю. Ми будемо переходити при роботі з бюджетними коштами на міжнародну систему FIDIC. І, до речі, один із законів, який ми плануємо прийняти восени, передбачає перехід на систему FIDIC. Там чітко прописані правила і вимоги до підрядників, вимоги до договорів і до гарантійного обслуговування.

– Тобто ми переходимо на міжнародні стандарти?

Так. В Україні вже є представництво цієї організації. Ми найближчим часом проведемо спільну роботу з ними для визначення стандартів. І імплементуємо міжнародні підходи, в тому числі до роботи з національними підрядниками.

– Кажуть, у Білорусі хороші дороги. Але там Олександр Лукашенко мало не з лінійкою приїжджав і міряв дороги. А у нас хто буде міряти?

За останні 2-3 тижні ми відновили роботу і перевірки державного підприємства Дорцентр, який виїжджає як на вже виконані роботи, так і на ті ділянки, де вони ще виконуються. Є незалежна моніторингова група, куди входять представники, технічні експерти, фахівці аудиту та фахівці Служби безпеки України. Вони виїжджають на місця.

– Тобто СБУ все ж таки буде перевіряти?

У тій частині, що є в їх компетенції. Крім цього, у нас ще є система реагування на скарги. Наприклад, йде дощ, проїжджає користувач дороги і фіксує на телефон, як укладається асфальт. Надсилає нам в прес-службу, на Facebook міністру або мені. Ми миттєво реагуємо. За результатами останньої селекторної наради з обласними службами було винесено п'ять дисциплінарних покарань. Підхід у мене простий: буде таких фактів два – автоматичне звільнення. Люди повинні бачити, що дорожні служби виконують всі нормативи і вимоги. Тому фотофіксація виконання робіт в дощ є достатньою підставою для того, щоб поставити перед керівником питання про його відповідність займаній посаді.

Люди повинні бачити, що дорожні служби виконують всі нормативи і вимоги

Додатково до цього всі поточні середні ремонти, що виконуються за рахунок бюджетних грошей, повинні гарантуватися підрядниками. Гарантія того, що від трьох до п'яти років дорога буде в належному стані, не буде проблем з дорожнім покриттям – тріщин і т. д. Якщо таку гарантію не надають, то і фінансування таких робіт не буде. Це питання на особистому контролі, і ми такі речі будемо жорстко припиняти. Наш центральний апарат перейшов на систему ProZorro. Перша закупівля буде відбуватися вже на цьому майданчику. Найближчим часом відбудеться тендер. Ми не забули обласні служби, і їх теж зобов'язали перейти на систему. Ми так само не забули і облавтодори, які займаються закупівлею необхідних матеріалів для осінньо-зимового періоду та експлуатації це бітум, паливо, пісок, сіль і все інше. До 1 серпня вони також зобов'язані перейти на систему ProZorro. Так ми виключимо і значно знизимо фактори, коли у нас з'являються компанії незрозумілого походження, і ми переплачуємо в 2-3 рази більше грошей за ту чи іншу продукцію. Ми наведемо тут порядок. У нас є повна підтримка Міністерства інфраструктури та міністра особисто в цьому питанні.

– Ви зараз на посаді виконуючого обов'язки. Буде конкурс. Ви в ньому берете участь?

Ближче до того часу, коли це питання буде стояти на порядку денному, я розгляну цей варіант. І не виключаю, що також візьму участь.

– Володимир Гройсман говорив про те, що ми помітимо, що дороги ремонтуються. Це вже видно?

Я вважаю, що це вже помітно. Ще два тижні тому за поточними середніми ремонтами роботи тільки почали виконуватися на 35-38 об'єктах. За два тижні це вже 75 об'єктів. До кінця червня буде завершена велика частина тендерних процедур. А в середині липня повноцінна робота буде розгорнута по всій Україні.

– На Обухівській трасі зараз йде будівництво. Це частина планового ремонту чи частина вашої програми?

Це було погоджено ще в попередні роки. Цей проект включений в кредитний договір з ЄБРР і Європейським інвестиційним банком – так звані підходи до міста Києва. Ще в 2013 році Кабмін затвердив проектну документацію і банки погоджували можливість виділення грошей на ці цілі. Тому це продовження старої стратегії розвитку підходів до міста Києва. В майбутньому планується, що зроблене на Обухівській трасі буде інтегровано у Велику окружну. Цей проект також не помер. І на сьогоднішній день йдуть робочі дискусії з проектним рішенням і за можливими джерелами фінансування. Зокрема розглядаються варіанти концесії і платних доріг.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Бізнес. Інтерв'ю ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: